SKAL: Kuljetukset turvattava

22.03.2024 9.00

rekkamaantiellaaaa2.jpg

"Käynnissä oleva poliittinen lakko ei saa vaarantaa elintärkei kuljetuksia, muistuttaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ryElintarvikkeet ja terveydenhuollon kannalta välttämättömät tavarat on saatava perille myös poikkeusaikoina. Kumipyöräliikenne on riippuvainen keskeytymättömästä polttoainejakelusta. Huoltovarmuus on meidän kaikkien yhteinen asia ja siitä on huolehdittava", sanoo vt. puheenjohtaja Jari Välikangas. 

Yhteiskunnan kannalta kriittisiksi on määritelty muun muassa elintarvike-, lääke- ja potilasnäytekuljetukset. Koronapandemian aikana maanteiden tavaraliikenne nähtiin kriittisenä alana ja polttoaine sekä raaka-ainekuljetukset sisältyivät listaan kuljetuksista, joka haluttiin turvata.  

SKAL luottaa Huoltovarmuuskeskuksen tilannearvioon ja yhtyy sen esitykseen, että polttoainejakelu tulisi vapauttaa lakon piiristä.  

Satamien, ahtaajien ja teollisuuden poliittiset lakot vaikuttavat myös kuljetusalaan, vaikka kuljetusyritykset eivät ole lakon kohteena.  

– Jokainen lakko on ikävä asia. Niin myös tämä poliittinen lakko, mutta tavaraliikenne on pidettävä mahdollisimman hyvin käynnissä, SKALin vt. puheenjohtaja Jari Välikangas sanoo. 

SKAL hakee kentältä tietoja   

Lakon vaikutukset koskettavat kuljetusyrityksiä hyvin eri tavoin. SKALin toimihenkilöt ja luottamushenkilöjohto tapasivat 20.3. järjestetyssä SKAL Liikenteessä -päivässä yhteensä yli 300 kuljetusyrittäjää.  

Käydyissä keskusteluissa lakon vaikutukset nousivat esille, mutta vaihtelut eri suoritealojen välillä ovat suuria. Joillakin suoritealoilla tavaraa liikkuu jopa enemmän, toisilla taas liikenne pysähtyy.  

Lakon jatkuessa haasteet lisääntyvät muun muassa tehtaiden kiinnimenon vuoksi. On selvää, että esimerkiksi satamien konttiliikenteen harjoittajilla ja toimintansa seisauttaneita tuotantolaitoksia palvelevilla kuljetusyrityksillä on nyt haasteita. 

–Emme spekuloi vaikutuksilla vaan nojaudumme tosiasioihin. Nyt lakon jatkuessa selvitämme tilanteen vaikutuksia jäsenkyselyllä viikonvaihteessa, toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoo. 

Huoltovarmuuskeskus on esittänyt, että polttoainejakelu rajataan lakon ulkopuolelle. SKALin mukaan tämä on välttämätöntä.

– Jos polttoaineen saatavuus heikkenee, tulisi tavaraliikenne nostaa prioriteettilistan kärkeen ja varmistaa kuljetusten jatkuvuus, Jari Välikangas sanoo. 

Polttonesteet eivät sinänsä lopu, Suomessa on varastoja. Valtioneuvosto päättää mahdollisesta huoltovarmuusvarastojen käyttöönotosta.  

09.10.2024 8.00MAN palkitsee uusia sähkö kuorma-auto-asiakkaita kattavalla palvelupaketilla
09.10.2024 7.52Peugeot tuo Suomeen E-3008- ja E-5008- Long Range -mallit
09.10.2024 7.20Raaseporissa Fiskarin tunneli kiinni vuorokaudeksi 15.10.
08.10.2024 11.45UPM käynnistää massiiviset muutosneuvottelut - tavoitteena lomautukset ja 110 työtehtävän vähennys
07.10.2024 16.00Yli kolmeen miljoonaan autoon pitää vaihtaa talvirenkaat
07.10.2024 8.00Suometsiä uudistetaan edelleen useimmin avohakkuilla
06.10.2024 14.00Laihialla laatu ratkaisee - myös pyöräkuormaajissa
06.10.2024 11.00Valmet toimittaa OptiConcept M -kartonginvalmistuslinjan Anhui Linping Circular Developmentille Kiinaan
05.10.2024 11.00Teollisuuden liikevaihto väheni 2,4 % vuoden 2024 elokuussa - metsäteollisuudessa kasvua
04.10.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 5.10. LÄHETYS! Laajasti koneurakointi ja kuljetusalan asiaa sekä raportti Alihankinta 2024 -messuilta

Siirry arkistoon »