MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa

21.03.2024 11.00

MAN_dosa_pellonreunassa.png

MAN Truck & Busin linja-autoliiketoiminta elpyi tuntuvasti tilikaudella 2023, ja se on jälleen menestyksen tiellä. Myyntitulot olivat 1,621 miljardia euroa - kasvua 35 % edellisvuoteen (1,198 miljardia euroa) verrattuna. MAN- ja NEOPLAN-linja-autojen kappalemääräinen myynti kasvoi noin 19 % 4 806 yksiköstä 5 703 yksikköön. Myytyjen 771 Lion's City E -linja-auton myötä MAN lähes kolminkertaisti sähkökäyttöisten kaupunkilinja-autojen myyntinsä edelliseen vuoteen verrattuna (263 kappaletta). Myynti- ja tulopuolen myönteisen kehityksen sekä kustannustehokkuuden johdonmukaisen keskittymisen ansiosta myös liiketulos parani merkittävästi. 

"MANin linja-autoliiketoiminta on taas kohdallaan! Viime vuosien vaikean jakson jälkeen paransimme merkittävästi tulostamme tilikaudella 2023 ja saavutimme käänteen. Vahvan tiimin avulla uudelleen järjestelimme linja-autoliiketoiminnan ja työskentelimme johdonmukaisesti tuloksen parantamiseen tähtäävien toimenpiteidemme parissa. Se, että MAN:n linja-auto-liiketoiminta raportoi nyt jälleen merkittävästi parantuneita lukuja vuodelta 2023, on hieno tiimisaavutus, josta voimme kaikki olla hyvin ylpeitä", sanoo MAN Truck & Busin linja-autojen johtaja Barbaros Oktay. "Kuluvana vuonna tavoitteenamme on parantaa suorituskykyämme entisestään, jotta linja-autoliiketoiminta olisi jälleen kestävästi kannattavaa. Tilauskantamme on kasvanut hyvin. Yksi tuotepuolen kohokohta on mallivuoden 2024 lanseeraus, jossa on älykkäitä ominaisuuksia asiakkaillemme. Uusien linja-autojen tuotannon käynnistäminen on myös suuri haaste tiimillemme. Muita haasteita ovat muun muassa taloudelliset olosuhteet ja korkeat materiaali- ja energiakustannukset Euroopassa sekä yhä kovempi kilpailu markkinoilla." 

Sähköinen ja menestyksekäs: MAN on sähköisten linja-autojen markkinajohtaja Euroopassa 

MAN on menestynyt hyvin markkinoilla Lion's City E sähköisellä kaupunkilinja-autosarjallaan. Tilikaudella 2023 vuosimyynti oli yhteensä 771 sähkölinja-autoa, mikä vastaa lähes 30 prosenttia MANin Euroopassa (EU 27+3) myymistä kaupunkilinja-autoista. Uusien rekisteröityjen sähkölinja-autojen osalta MAN on kilpailijoita nopeampi ja otti vuonna 2023 johtoaseman Euroopan sähkölinja-autojen markkinoilla. Yhtiö aikoo jatkossakin edistää muutosta kohti kestävää liikkuvuutta tulevaisuudessa ja tuoda liikenteeseen entistä enemmän akkukäyttöisiä sähkölinja-autoja. Puolet MANin uusista kaupunkiliikenteen linja-autoista on määrä olla sähkökäyttöisiä vuoteen 2025 mennessä, ja yhtiön tavoitteena on toimittaa jopa 90 prosenttia Euroopan linja-autoista akkukäyttöisinä vuoteen 2030 mennessä. MAN keskittyy myös kaukoliikenteen linja-autojen sähköistämiseen, ja MAN eCoach -malli esitellään jo vuonna 2025. 

Linja-autoliiketoiminta matkalla kohti kestävää kannattavuutta 

Osana kattavaa muutosta MAN Truck & Bus suunnitteli linja-autoliiketoiminnan uudelleen viime vuonna - ja muokkasi sitä tulevaisuutta varten kattavilla tulosta parantavilla toimenpiteillä. Kun linja-autojen myynti laski rajusti Covid vaikutusten vuoksi, linja-automarkkinat elpyivät vuonna 2023. "Kaikilla segmenteillä oli vahvaa kasvua. Erityisesti turisti linja-autojen markkinat, joihin pandemia iski erityisen voimakkaasti, paranivat tuntuvasti. Yli kaksinkertaistimme turistilinja-autojen myynnin tilikaudella 2023 yli 1 100 ajoneuvoon. Yhdessä sähkökäyttöisten kaupunkilinja-autojen menestyksemme kanssa ja vahvan tiimityöskentelyn ansiosta meillä on jälleen hyvä asema markkinoilla", MAN Truck & Busin myynti- ja tuotepäällikkö Robert Katzer korostaa. 

Lisäksi MAN:n linja-autotiimi, kuten yhtiön kaikki osa-alueet jatkoivat johdonmukaisesti työtä kiinteiden kustannusten vähentämiseksi ja keskittyi tehokkuuteen. Menestyksekkäästi, kuten linja-autoliiketoiminnan onnistunut käänne osoittaa. Merkittävästi parantunut liiketulos tilikaudella 2023 luo tarvittavan pohjan, jotta muutosta voidaan jatkaa menestyksekkäästi tiellä kohti kestävää kannattavuutta. Laajat tuoteinnovaatiot mallivuosien 2024 ja 2025 myötä vahvistavat MAN- ja NEOPLAN-brändien asemaa entisestään. Lisäksi MANin linja-autoliiketoiminta, jolla on kolme tuotantolaitosta Starachowicessa (Puola), Ankarassa (Turkki) ja Olifantsfonteinissa (Etelä-Afrikka), on ihanteellisessa asemassa konsernissa - myös meneillään olevan sähköistämisen asettamien nykyisten haasteiden suhteen. 

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »