Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen

17.03.2024 15.00

super1.jpg

Remeo on suomalainen kiertotalousyritys, joka toimii valtakunnallisesti ympäristöhuoltoalalla. Yritys kehittää ja investoi uusiin kiertotalouden ratkaisuihin, joilla eilisen roskat palautetaan hyötykäyttöön, huomisen raaka-aineiksi.

(kuva yllä: Remeo Refining Oy on ottanut ajoon kaksi Laurinaho Custom Trailersin valmistamaa Superpuolikas perävaunua, joilla on mittaa 19,3 metriä ja tilavuutta löytyy 150 kuutiota.)

Kiertotalous on merkittävässä roolissa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan ja Remeon missiona on Suomen CO2 -päästöjen vähentäminen kierrätysasteen noston avulla. Jätteiden muuntaminen uusiomateriaaliksi on arvoketjun kriittisin ja haastavin vaihe, johon tarjotaan markkinan parhaat ratkaisut. 

Monipuolista kuljetusta

Remeon logistiikassa operoi suuri määrä kuljetuskalustoa jäteautoista koukkuautoihin, joilla hoidetaan asiakkaiden jätekuljetuspalvelut eteenpäin käsiteltäväksi.

- Kierrätysraaka-aineiden kuljetus laitoksille, niissä tapahtuva käsittely ja valmiiden lopputuotteiden kuljetus kuuluu Remeo Refining Oy:n toimenkuvaan. Meillä on kuljetustehtävissä kymmenkunta omaa autoa ja yli puolen sataa yhteistyökumppaneiden autoa. Käsittelyasemia ja siirtokuormausasemia on parikymmentä eri puolilla maata, kertoo liiketoimintapäällikkö Jani Lankila.

super2.jpg

(kuva: Superpuolikkaiden kävelevälattia on alumiininen CargoFloor ja siinä on CleanSweep eli vinssi ja matto, mikä pitää lattian puhtaana. Aivan uutta on Anti Freeze tiivisteet lattiapalkkien välissä, mitkä estää jäätymisen.)

Lisää tehokkuutta pienemmillä päästöillä

Remeo Refining miettii jatkuvasti uusia ratkaisuja logistiikan tehostamiseen ja siitä syntyvän hiilijalanjäljen pienentämiseen. 

- Olemme ottaneet vuodenvaihteessa 2024 ajoon kaksi uutta Laurinaho Custom Trailersin valmistamaa Superpuolikasta. Uudenlainen vaunu on 19,3 metriä pitkä, kävelevälattiainen ja korirakenne tehty alumiinista, mahdollistaen kevyen omapainon sekä kestävyyden esimerkiksi rakennusjätteiden kuljettamiseen, mikä ei ole mahdollista lasikuituseinäisillä ketjupurkulaitteilla. Kävelevän lattian koneisto mahdollistaa matalamman lattiarakenteen, jolloin saadaan lisää kuutioita. Se on myös rakenteeltaan ketjupurkua kevyempi ja yksinkertaisen rakenteensa ansiosta se on myös kestävämpi. Viisiakselisen vaunun 1. ja 5. akseli ovat kääntyviä, jolloin pitkällä yhdistelmällä pystytään operoimaan ahtaissakin paikoissa, toteaa Lankila

Superpuolikkaan tilavuus on 150 kuutiota ja omapaino vain 13,5 tonnia.

- Näin ollen kolmiakselisella veturilla kuormaa pystyy ottamaan kyytiin 40 tonnia, joten kierrätysmateriaaleja pystytään kuljettamaan suuria määriä polttoainetaloudellisesti ja minimaalisilla päästöillä. Merkittävä etu on myös se että veturiksi sopii mikä tahansa 3-akselinen auto missä on hydrauliikka ym. vaunun toimintoja varten, sanoo Lankila.

super3.jpg

(kuva: Uudet Superpuolikkaat ovat jo lyhyessä ajassa näyttäneet tehokkuutensa kierrätysmateriaalien kuljetuksissa, erityisesti lyhyemmillä matkoilla sillä niitä ei tarvitse katkaista laitospäissä kuten täysyhdistelmiä.)

Nopean toiminnan yhdistelmät

Toinen uusista Superpuolikkaista operoi Tampereen alueella ja toinen Pääkaupunkiseudulla.

- Niillä kuljetetaan kierrätysraaka-aineita kuten rakennusjätettä, muovia jne. käsittelylaitoksille ja sitten valmiita lopputuotteita kuten haketta sekä REF -polttoainetta voimalaitoksille. Kolmessa vuorossa 24/7 liikkuvat Superpuolikkaat ovat erityisen tehokkaita noin sadan kilometrin ja sitä lyhyemmillä kuljetusmatkoilla, sillä niitä ei tarvitse katkaista laitospäissä kuten täysyhdistelmiä, jotka ovat puolestaan järkeviä pidemmillä siirtomatkoilla, perustelee Lankila.

Uudet Superpuolikkaat ovat Lankilan mukaan jo lyhyessä ajassa näyttäneet tehokkuutensa kierrätysmateriaalien kuljetuksissa:

- Asia ei kehity, jos kangistutaan vanhoihin kaavoihin. Kiitokset Laurinahon Tommille, joka porukkansa kanssa miettii uusia ratkaisuja kuljetusten tehostamiseen. Myös toimitusaika LCT:n Parkanon tuotannossa oli näille vaunuille todella nopea, vain nelisen kuukautta tilauksesta, kehuu Jani Lankila.

super4.jpg

(kuva: Remeo Refining Oy:n kuljettaja Reet Nuut kehuu Superpuolikkaan ajo-ominaisuuksia varsin stabiileiksi: - Ja vaikka vaunu on tosi pitkä niin kääntyvät akselit mahdollistaa operoinnin ahtaillakin pihoilla.)

Kuljettajien mieleen

Remeo Refiningin kuljettaja Reet Nuut saapui tammikuun lopulla Remeon Tampereen Ruskon kierrätyslaitokseen Superpuolikkaalla.

- Tänne tuotiin rakennusjätettä ja kyytiin otetaan muovipohjaista REF-polttoainetta, mikä ajetaan Lahden Energialle. Aika usein viedään myös haketta Tampereen Naistenlahden voimalaitokseen mikä on tässä lähellä, Nuut kertoilee.

Nuut on ajanut 12 vuotta erilaisia yhdistelmiä, joten kokemusta löytyy vertailla niitä Superpuolikkaaseen.

- Joo olen ajanut täysperävaunu yhdistelmiä, puolikkaita, sorakalustoa ja B-junaa, mikä vastaa ehkä eniten tätä pitkää puoliperävaunua liikenteessä. Tarkkana pitää olla ahtaissa paikoissa mutta kääntyvät akselit auttaa, joten kyllä tämän kanssa pärjää niin liikenneympyröissä kuin laitosten piha-alueillakin, kommentoi Nuut.

Kun talven paukkupakkaset kääntyi ainakin hetkeksi plussan puolelle niin tiet muuttuivat todella liukkaiksi:

- Superpuolikas tulee märällä jäälläkin nätisti perässä ja on tosi stabiili - toki veturi pyrkii vähän puskemaan.

super5.jpg

(kuva: Remeon Tampereen Ruskon kierrätyslaitoksessa käsitellään suuria määriä muovi- ja rakennusjätettä, joista syntyy REF-polttoainetta sekä haketta käytettäväksi voimalaitoksissa.)

Kävelevälattia pelaa talvellakin

Superpuolikkaiden kävelevälattia on alumiininen CargoFloor ja siinä on CleanSweep eli vinssi ja matto, mikä pitää lattian puhtaana. Aivan uutta on Anti Freeze tiivisteet lattiapalkkien välissä, mitkä estää jäätymisen.

- Vaikka nyt on ollut pitkä pakkasjakso ja paljon lunta niin lattian jäätymisen kanssa ei ole ollut ongelmia, vaan tavara tulee reilussa vartissa ulos peräpurkuna voimalaitosten siiloihin. Kävelevälattian toiminnot pelaa kätevästi radio-ohjaimella samoin kuin kattopeitekin. Muutenkin vaunun rakenteissa on otettu hyvin huomioon kuljettajan päivittäinen työskentely - esimerkiksi työvalot on aivan loistavat, kiittelee Reet Nuut. 

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »