Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan

02.03.2024 12.10

lube1.jpg

Harvestereiden teräketjun voiteluun on tarjolla nyt ympäristöystävällinen ja muutenkin ominaisuuksiltaan edistyksellinen, kotimainen voiteluaine.

(kuva yllä: Kun harvestereiden teräketjun voitelussa siirrytään ympäristöystävälliseen ja täysin biohajoavaan vaihtoehtoon niin luonto kiittää - myös muut saavutetut edut ovat merkittäviä.)

Metsäkoneiden merkintäväreistään tunnettu EnviOn Oy esitteli markkinoille reilu vuosi sitten uuden Lube-En teräketjun voiteluaineen.

- Verrattuna perinteisiin teräketjun voitelussa käytettyihin mineraaliöljyihin, Lube-En on ympäristöystävällinen ja myrkytön, joten se ei kuormita luontoa metsätöissä. Uuden voiteluaineen raaka-aineena käytetään synteettistä tislattua glyseroolia, mikä on täysin biohajoavaa. Kouvolan tehtaassamme valmistettava Lube-En on turvallinen sekä käyttäjälle että ympäristölle, sanoo EnviOn Oy:n Lauri Eskola.

lube4.jpg

(kuva: Lube-En teräketjun voiteluaineen pakkauskoot ovat 10L kanisteri, 200L tynnyri ja 1000L IBC-kontti.)

Synteettinen Lube-En pitää teräketjun voideltuna suurissakin leikkuunopeuksissa ja erinomaisesti voideltaviin pintoihin tarttuvana se soveltuu ympärivuotiseen käyttöön. Voiteluaineen kylmäkesto on jopa -35 °C.

- Ominaisuuksiensa ansiosta teräketjun voiteluaineen kulutus voidaan säätää huomattavasti vähäisempään Lube-En aineella verrattuna mineraaliöljypohjaisiin voiteluaineisiin. Ja kun voiteluainetta ei tarvitse ruiskuttaa ketjulle läheskään niin paljon kuin mineraaliöljyjä niin harvesterin ikkunat pysyvät puhtaina ja vesiliukoinen Lube-En ei myöskään tartu kiinni polykarbonaattilasi- tai maalipintoihin joten ne on helppo pyyhkäistä puhtaaksi, ilmoittaa Eskola.  

lube3.jpg

(kuva: - Kokemuksemme ympäristöystävällisestä Lube-En teräketjun voiteluaineesta ovat erittäin positiivisia noin vuoden testikäytön jälkeen, sanoo Metsänkorjuu Pulkkinen Oy:n Seppo Pulkkinen.)

Vakuuttanut käytössä

Metsänkorjuu Pulkkinen Oy Punkaharjun kupeesta Putikosta urakoi puuta neljällä harvesterilla ja viidellä kuormatraktorilla.

- Meillä on koneissa päämerkkinä John Deere ja harvestereista yksi on Ponsse Scorpion missä olemme vuoden verran käyttäneet uutta Lube-En teräketjun voiteluainetta testimielessä. Ja laadukkaita EnviOnin merkintävärejä on käytetty yli 15 vuotta, kertoo Seppo Pulkkinen

Kokemukset biohajoavasta Lube-En voiteluaineesta ovat todella hyviä.

- Olemme säätäneet teräketjun voiteluaineen suihkutuksen noin kolmasosaan siitä mitä aiemmin meni mineraaliöljyä. Se on merkittävä pudotus ja tarkoittaa suuria litramääriä vuodessa. Ja kesällä pystyy puuta tekemään jopa vieläkin pienemmällä määrällä kun kantokäsittelyaine jäähdyttää laippaa. Myös laippakulut ovat pienentyneet merkittävästi ja teräketjut eivät kulu ainakaan yhtään enempää kun mineraaliöljyllä; todennäköisesti päinvastoin mutta niiden kulumisen määrittäminen on vaikeampaa, sanoo Pulkkinen.  

Myös Metsänkorjuu Pulkkisen kokenut harvesterikuljettaja  Seppo Tynkkynen allekirjoittaa Lube-Enin edellä mainitut ominaisuudet:

- Kulutus on merkittävästi pienempi joten kannuja ei tarvitse kantaa koneelle läheskään yhtä paljon kun aiemmin ja luontokin kiittää kun mineraaliöljyä ei levitellä metsiin. Ja huippujuttu on että koneen lasit eivät sotkeennu ja se vähän mitä niihin ainetta lentää on helppo pestä pois.

lube2.jpg

(kuva: - Teräketjun voiteluaineen kulutus on laskenut merkittävästi joten kannuja ei tarvitse kantaa koneelle läheskään yhtä paljon kuin aiemmin, sanoo harvesterikuljettaja Seppo Tynkkynen.)

   

07.02.2025 22.00KATSO TÄSTÄ 7.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
07.02.2025 13.10Merikuljetukset hiipuivat vuonna 2024 - vienti kärsi eniten
07.02.2025 12.22Retrorekkojen kevätralli valtaa Lahden
06.02.2025 14.40Ponsse juhlistaa 55-vuotista taivaltaan - 21 000. metsäkone luovutettu asiakkaalle
06.02.2025 12.40Metsä Groupin vertailukelpoinen liiketulos 203 miljoonaa euroa vuonna 2024
06.02.2025 12.30Mercedes-Benzin Drive Pilot tuo ehdollisen autonomisen ajon Saksaan
04.02.2025 14.11Volkswagenin ainutlaatuinen 7-paikkainen tila-auto Multivan nyt myös ladattavan hybridin ja nelivedon yhdistelmänä
04.02.2025 11.00Metsäyhtiöiden luontoa koskeva vastuullisuusraportointi monipuolistuu
04.02.2025 10.00Kuljetusyrittäjät: Asemien saavutettavuus ratkaisee eniten polttoainejakelijan valinnassa
03.02.2025 17.12Itä-Suomen maanteiden korjaus- ja päällystystöihin varattu 55 miljoonaa vuodelle 2025

Siirry arkistoon »