Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen

28.02.2024 18.20

koepi2.jpg

Korpipojat Oy on koneellisen hakkuun ja metsäkuljetuksen palveluita tuottava perheyritys Heinävedeltä, jonka metsäiset juuret juontavat lähes 60 vuoden taakse.

(kuva yllä: Korpipojat Oy urakoi puuta kolmelle asiakkaalle Heinävesi, Leppävirta, Liperi ja Kontiolahti akselilla. Kuvassa tehdään tukkipuuta jatkuvan kasvatuksen menetelmän kohteessa.)

- Perustimme veljeni Esan ja edesmenneen isämme Velin kanssa Korpipojat Oy:n vuonna 2002. Aiemmin olimme osakkaana Heinäveden Koneurakoinnissa, missä jo isoisämme oli perustajajäsenenä 60-luvulla, jonka loppupuolella käyttöön saatiin ensimmäiset kunnon metsäkoneetkin. Tänä päivänä Korpipojissa on mukana myös sisaremme Virve Mikkonen ja metsäkoneurakoinnin lisäksi meillä on Heinävedellä autokorjaamo sekä tarjoamme myös teräketjujen kunnostuspalvelua, kertoo Harri Mikkonen

Puuta tuotetaan kolmelle asiakkaalle

Tällä hetkellä puuta korjataan viidellä metsäkoneella; kolmella harvesterilla ja kahdella kuormatraktorilla mitkä siirtyvät leimikolta toiselle omalla 5-akselisella ritiläautolla. Lisäksi puuta ajaa laaniin yksi aliurakoitsijan kuormatraktori.

- Operoimme Heinävesi, Leppävirta, Liperi ja Kontiolahti akselilla kolmelle asiakkaalle - kokemusta on urakoinnista myös Ruotsista ja Saksasta. Harvestereina on kaksi Komatsu 931XC mallia sekä Ponsse ScorpionKing ja ajokoneina Komatsu 875 sekä Ponsse Wisent. UPM:lle ja Binderholzille tehdään pääasiassa päätehakkuita tukkileimikoilla, kun taas Harvestian kohteet ovat lähes kokonaan harvennuskohteita kuitupuun parissa ja jonkin verran syntyy myös energiapuuta korjuiden sivutuotteena.

korpi2.jpg

(kuva: - Tämä 8-pyöräinen Komatsu 931XC harvesteri varustettuna C144-mallin järellä yli 1500 kilon painoisella kouralla on tehokas laite järeän tukkipuun tekoon, kehuu Harri Mikkonen.)

Komatsu vakuuttanut kokonaisuutena

Korpipoikien ensimmäinen Komatsu metsäkone hankittiin kolmisen vuotta sitten, jonka jälkeen punainen väri on levinnyt nopeasti konekantaan.

- Aikanaan 60-luvulla oli Valmetin runkojuontokoneita mutta varsinaisissa metsäkoneissa kesti yli puolen vuosisataa ennen kuin Komatsu Forestin aluemyyntipäällikkö Riku Suhonen sai myytyä meille uuden 8-pyöräisen Komatsu 931XC harvesterin. Kone alkoi tuntumaan oikein hyvälle, kun sen kanssa pääsi sinuiksi ja tukkia alkoi syntymään järeällä C144-mallin kouralla tehokkaasti. Kun vielä Komatsun kokonaispalvelu osoittautui toimivaksi niin reilu puoli vuotta myöhemmin meille tuli toinen Komatsu 931XC harvesteri C124-mallin kouralla ja uusin Komatsu on alle vuosi sitten ajoon otettu 875 kuormatraktori, sanoo Mikkonen.

Vertailla kannattaa - kuljettajat ratkaisee

Kun talossa on eri merkin koneita niin päästään niiden ominaisuuksia vertailemaan ja hakemaan optimaalisia ratkaisuja.

- Oli meillä aikanaan Eco Loginkin koneita ja niidenkin kanssa pärjättiin ihan hyvin. Eri valmistajien ratkaisuja kannattaa lähteä ennakkoluulottomasti kokeilemaan mikä on mielenkiintoistakin, jos on yhtään tekniikasta kiinnostunut. Ja kuljettajan osaaminenhan lopulta penkin välissä määrittelee tuotoksen pitkässä juoksussa, muistuttaa Mikkonen.

korpi4.jpg

(kuva: Kuljettaja Jere Karvinen on tyytyväinen Komatsu 931XC harvesterin ominaisuuksiin.)

Ei turhia remontteja - huoltopalvelut pelaa

Komatsut ovat osoittautuneet tehokkuuden lisäksi luotettaviksi koneiksi, mitkä ovat myös kuljettajien mieleen.

- Ainahan joka vehkeeseen tulee laitettavaa, kun tosissaan töitä tehdään. Mutta Komatsujen kanssa on pärjätty pienillä ylimääräisillä remonteilla perushuoltojen lisäksi. Alueellamme virallisena huoltona toimii hyvällä asenteella J&M metsäkonetekniikka Oy, jolla on pisteet Kiteellä ja Nurmeksessa. Tässä vanhimmassa 931XC harvesterissa on mittarissa nyt yli 9000 tuntia, tuoreemmassa 931XC harvesterissa pari tuhatta tuntia vähemmän ja 875 ajokoneessakin jo lähes 3000 tuntia, luettelee Mikkonen.

Talvikorjuussa hyvä vauhti päällä

Kuluva talvikausi on ollut Korpipojille varsin työntäyteinen ja myös lähitulevaisuus näyttää positiiviselle.

- Koneet on saanut mennä kahdessa vuorossa täyttä vauhtia, sillä talven hakkuutavoite on korkealla tasolla. Välillä kovien pakkasten aikana pidettiin taukoa, ettei rauta rikkoonnu ja miehet palellu, mutta nyt kelien lämmettyä on saatu ajettua tavoitetta kiinni. Toivottavasti sahateollisuudella ja kuitupuolella on jatkossakin puulle menekkiä, mikä tietää että metsässä olisi jatkossakin töitä, sanoo Harri Mikkonen.

korpi5.jpg

(kuva: Kuljettaja Tero Mikkonen sanoo että Komatsu 875 kuormatraktorin Comfort Ride hydraulinen ohjaamovaimennus tekee puunajosta miellyttävämpää ja kroppa pääsee vähemmällä rasituksella.)

Erilaisille korjuumenetelmille on paikkansa

Tammikuun puolivälissä poikkesimme Korpipoikien mielenkiintoisessa korjuukohteessa Heinäveden kulmilla.

- Tämä on jatkuvan kasvatuksen menetelmällä hakattava leimikko, missä isoja puita otetaan pois ja aukaistaan väyliä mihin alkaa uusi metsä sitten taimettumaan samalla kun vierelle jää tiheämpää varttuneempaa puustoa. Näin toimimalla saadaan arvokasta tukkipuuta mutta ei tarvitse tehdä avohakkuuta, jolloin maisema on korjuun jälkeen metsäinen ja monipuolinen niin elimistölle kuin luonnossa liikkujillekin. Toki erilaisille hakkuumenetelmille on paikkansa - myös avohakkuulle - ja tapa uudistaa metsää tuleekin valita aina tilanteen mukaan, toteaa Harri Mikkonen. 

15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen

Siirry arkistoon »