Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen

26.02.2024 9.12

duster2024_1.jpg

Duster on edennyt 14 vuoden ikään, jona aikana sitä on valmistettu 2,3 miljoonaa kappaletta. Dustereita tehdään Romaniassa Pitestin tehtaalla tuhannen auton päivävauhdilla, eli linjalta valmistuu yksi auto minuutissa. Keväällä 2024 siellä alkaa Dusterin kolmannen, täysin uuden sukupolven tuotanto. 

Vaikka täysin uusi Duster näyttää tutulta, on siirtymä toisesta sukupolvesta kolmanteen muotoilullisesti paljon suurempi kuin edellinen, mikä tarkoittaa muun muassa aiempaa suurempaa takaluukkua. 

Dacian tunnusmerkkinä ovat Y-muotoiset valot niin edessä (päiväajovalot) kuin takana. Sama muoto löytyy ohjaamossa tuuletussuuttimista ja ovipaneeleista. Uudessa ohjaamossa korostetaan vaakasuoria linjoja. Kuljettajan on helppo viihtyä Dusterissa, jossa materiaalit ovat aiempaa korkeatasoisempia ja varustelu paljon runsaampi. 

duster2024_2.jpg

Ergonomiaan on kiinnitetty paljon huomiota, mikä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi  kojelaudan keskelle vieyn kosketusnäytön kääntämistä kohti kuljettajaa. Journey-varustetasossa on vakiona lisää säilytystilaa keskikonsoliin tuova sähköinen käsijarru, jonka saa Extremeen lisävarusteena. Ohjauspyörää on litistetty niin ylhäältä kuin alhaalta, mikä parantaa näkyvyyttä ja helpottaa sen pyörittämistä. 

Kolmannen sukupolven Duster tehdään samalle perusrakenteelle kuin muutkin Dacia-mallit (Sandero ja Jogger). Korin mitat ovat lähes ennallaan pientä pituuden kasvua lukuun ottamatta. Vaikka muutos mitoissa on pieni, tilaa on paljon aiempaa enemmän. Eniten ovat kasvaneet sisäleveys edessä, takajalkatilat ja tavaratila. Sen koko etuvetoisessa Dusterissa on nyt 472 litraa. 

Kaikissa Suomeen tuotavissa Dustereissa on paljon ennen näkemättömiä varusteita, kuten muokattava 7-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä edellä mainittu 10,1-tuumainen kosketusnäyttö. Siinä on uusi tieto-viihdejärjestelmä Media Display, jossa on mm. langaton Apple Carplay/ Android Auto -liitettävyys älypuhelimelle. Journeyssä on vakiona vielä monipuolisempi Media Nav Live, jossa on reaaliaikainen navigointi. Molempiin saadaan päivitykset pilven kautta. 

Jatkossa aina hybridi

Dacia Duster tulee Suomeen kahdella voimalinjalla. Niistä perinteisempi on TCe 130 -kevythybridi, jossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Duster TCe 130:n voi valita etu- tai nelivetoisena. Polttoainetta säästävällä Miller-periaatteella toimivaan kolmesylinteriseen 1,2-litraiseen bensiiniturboon on yhdistetty 48 voltin järjestelmä. Sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, millä kulutus ja hiilidioksidipäästö pienenevät noin kymmenen prosenttia. 

Toisena voimalinjana on sama Hybrid 140, joka esiteltiin Joggeriin vuoden 2023 alkupuolella. Ensimmäisen kerran voimalinja otettiin käyttöön Renault Groupissa kolme vuotta sitten Cliossa. Kokonaisuudessa on vapaasti hengittävä nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Automaatin tapaan toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita kaiken aikaa mahdollisimman taloudellisesti. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voidaan ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Kulutus on kaupungissa jopa 40 prosenttia ja yhdistetyssä ajossa 20 prosenttia pienempi kuin pelkästään bensiinimoottorilla varustettuna.

Suomessa lähes neljä viidennestä Dustereista ostetaan nelivetoisina, joten neliveto-ominaisuuksiin tehdyt parannukset ovat erityisen tärkeitä. Duster onkin maastossa etenemisen suhteen katumaastureiden parhaimmistoa. Siinä auttaa jatkossa uuden nelivetoisen Dusterin peräti 217 mm maavara (etuvetoisessa 209 mm), mikä on suurempi kuin missään kilpailijassa. Maastossa on iloa myös suurista tulo- ja jättökulmista sekä korin hyvästä suojauksesta.  

Neliveto-Dusterin 4x4 Terrain Control -ajotilan säätimessä on nyt aiemman kolmen sijaan viisi vaihtoehtoa. Auto-tilassa voimaa jaetaan automaattisesti etu- ja taka-akselin välillä pidon ja nopeuden mukaan. Snow-tilassa optimoidaan pitoa liukkailla, jolloin mukana on myös ajonvakautus ja luistonesto. Mud/Sand-tila on tarkoitettu vaihtelevaan maastoon ja Off-road vaikeampaan maastoon. Eco-tilassa pyritään mahdollisimman alhaiseen polttoaineenkulutukseen rajoittamalla ilmastointilaitteen toimintaa ja auton suorituskykyä. Alhaisilla (alle 30 km/h) nopeuksilla myös peruutettaessa toimiva alamäkihidastin auttaa sekin osaltaan maastoajossa. 

Valinnanvaraa eri käyttöihin

Täysin uusi Dacia Duster tulee myyntiin Suomessa kolmella varustetasolla, sillä perusmalli Essential on saatavilla vain etuvetoisena ECO-G LPG-nestekaasuversiona, joka ei ole Suomen markkinalle sopiva. Meillä perusmallina on Duster Expression, jossa ovat vakiona muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, ilmastointi, vakionopeudensäädin, peruutustutka ja -kamera ja Suomeen tuotavissa autoissa lisäksi Dusteriiin täysin uutena varusteena tuleva lämmitettävä ohjauspyörä sekä lämmitettävä tuulilasi. Varusteluun sisältyy myös uusimpien määräysten mukaiset pakolliset ajoavustimet, kuten eCall-hätäpuhelutoiminto, automaattinen hätäjarrutustoiminto, kuljettajan vireystilan valvonta sekä kaistalla pysymisen avustin. 

Parhaalla tasolla voi valita joko maasturimaisuutta ja käytännöllisyyttä painottavan Extremen tai ylellisen Journeyn, joissa molemmissa on älyavain, automaatti-ilmastointi, tummennetut takalasit ja uutuutena Dusterissa kaukovaloavustin. Extremessä korostetaan harrastus- ja ulkoiluhenkisyyttä mm. taakkatelineiksi kääntyvillä monitoimikattokaiteilla, likaa hylkivällä, helposti puhdistettavalla istuinverhoilulla, YouClip-varusteilla sekä kuparin värisin koristein korissa ja ohjaamossa. Journeystä löytyvät muun muassa 18-tuumaiset pyörät, langaton latausalusta ja parempi Arkamys-äänentoisto. 

Dacia Dusterin kolmas sukupolvi esitellään yleisölle Geneven autonäyttelyssä 26. helmikuuta 2024. Suomeen tuotavat Dacia Dusterit ovat TCe 130 Expression etu- ja nelivetoisena, nelivetoinen Duster TCe 130 myös Journey ja Extreme -varustein ja etuvetoinen Duster Hybrid 140 Journey tai Extreme -varustein.  

Dacia Duster saa hinnat huhtikuussa, jolloin käynnistyy myös uutuuden ennakkomyynti. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2024.

15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen

Siirry arkistoon »