Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna

25.02.2024 12.00

lammoksi02.jpg

Lämmöksi Oy on bioenergia-alan moniosaaja Kalajoelta, joka palvelee metsäteollisuutta ja bioenergia-alan toimijoita koko prosessissa metsästä kattilaan.

(kuva yllä: Lämmöksi Oy palvelee asiakkaittaan kokonaisvaltaisesti energiapuun ostosta sen korjuuseen, haketukseen ja kuljetukseen.)

- Palvelumme käsittää energiapuun oston, korjuun, haketuksen ja kuljetuksen. Teemme aina kokonaisuudesta suunnitelman, jonka avulla pyrimme tuottavaan ja ympäristöystävälliseen työskentelyyn. Asiakkaan toiveiden kunnioittaminen on meille erityisen tärkeää ja olemme tottuneet toimimaan joustavasti haastavissakin tilanteissa. Todellisista ammattilaisista koostuvan henkilökuntamme sekä verkostomme avulla kykenemme hoitamaan suuriakin kokonaisuuksia. Käytämme nykyaikaisia laitteita sekä sähköisiä palveluita tiedonsiirrossa ja toiminnan ylläpidossa, kertoo toimitusjohtaja Joonas Kontio.

lammoksi5.jpg

(kuva: Viime kesänä 2023 Lämmöksi Oy alkoi panostamaan energiapuun pysty- ja hankintakauppaan, mikä tukee jatkossa merkittävästi kokonaispalvelua.)

Kokonaispalvelua asiakkaiden erityistarpeisiin

Lämmöksi Oy on perustettu vuonna 2020 ja taustalla on vankka kokemus bioenergia-alan toiminnasta sekä yrittämisestä:

- Kun pääsin armeijasta tammikuussa 2006 niin siitä lähtien aika kului perheyrityksemme Kontioforest Oy:n Kesla, Giant ja JK merkkisten autohakkureiden penkillä. Kun Junnikkalan Saha käynnisteli bioenergiapuolen toimintaansa, niin perustimme vaimoni Emilian kanssa Lämmöksi Oy:n ja meistä tuli heille metsäenergian pääurakoitsija. Isäni Tapio ja veljeni Perttu jatkavat edelleen Kontioforestin toimintaa, mikä keskittyy hakkeen ja soran kuljetuksiin sekä seulontaan.

Yhteistyö Junnikkalan Sahan kanssa on vahvaa ja lisäksi palvellaan myös muita asiakkaita.

- Teemme haketusta sekä hakkeen kuljetusta Neovalle ja Turveruukille; lisäksi palvelemme pienempiä energia-alan toimijoita sekä teemme maatilahaketuksia. Töitä riittää ja metsäenergialla on vahva noste toiminta-alueellamme Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla, sanoo Kontio.

Energiapuukauppaa ammattitaidolla

Viime kesänä 2023 Lämmöksi Oy alkoi panostamaan energiapuukauppaan, mikä tukee jatkossa merkittävästi kokonaispalvelua.

- Palveluksessamme aloitti metsäasiantuntijana Sami Huhtala, joka tekee pysty- ja hankintakauppaa. Korjuun hoitaa osaava alihankkijamme tarkoitukseen soveltuvilla metsäkoneillaan. Tuomme lisäarvoa metsänomistajille energiapuun tuotosta ja kehitämme samalla kotimaisen vastuullisen energian tuotantoa luontoarvoja unohtamatta, Kontio toteaa.

lammoksi6.jpg

(kuva: Viime elokuussa Lämmöksi Oy lisäsi haketuskapasiteettiaan ja toimitusvarmuuttaan hankkimalla uudenveroisen Eschlböck Biber 84 autohakkurin, mikä on osoittautunut odotettuakin tehokkaammaksi kapasiteetiltaan. Tehdasvalmiin Biber Powertruck -konseptin autohakkureiden käyttö tapahtuu mukavasti kuorma-auton ohjaamosta.)

Lisää haketuskapasiteettia nopealla päätöksellä

Lämmöksi Oy:llä on käytössä omaa hakkurikalustoa, mihin kuului ensin kaksi Doppstadt DH-811 autohakkuria ja viime elokuussa käyttöön saatiin kolmas yksikkö, Eschlböck Biber 84.

- Haketusmäärämme ovat koko ajan kasvaneet ja asiakaskunta laajentunut. Kahdella autohakkurilla alettiin olla rajoilla palvelutason ylläpitämisessä eikä toimintaa pystytty enää laajentamaan. Tarvitsimme kolmannen hakkurin myös takaamaan toimitusvarmuutta ja antamaan pelivaraa, sillä aina silloin tällöin laitteisiin tulee teknisiäkin murheita. Kun verkossa tuli vastaan myynti-ilmoitus alle 2000 tuntia ajetusta autohakkurista, vuosimallin 2019 Eschlböck Biber 84 mallista rakennettuna Volvo FH16 550 alustan päälle, tehdasvalmiina Biber Powertruck kokonaisuutena, niin teimme investointipäätöksen alle vuorokaudessa, sanoo Kontio.

Nopea päätös mahdollisti autohakkurin saamisen juuri uuden lämmityskauden alle, joten ajoitus osui kaikin puolin nappiin.

- Uusien autohakkureiden toimitusajat ovat edelleen todella pitkät ja hinnat vähintään korkeat. Ruotsista löytämämme Eschlböck oli uuden veroisessa kunnossa ja se saatiin järkihintaan, vielä kun mukana tuli viisi kauluslavallista kulutus- ja varaosia. Kone oli täysin huollettu sekä hakkurinterät ja kulutusosat juuri vaihdettu, joten sillä sai lähteä saman tien töihin, kertoo Kontio.

Eschlböck ollut odotuksiakin parempi

Kontiolla ei ollut aiempaa kokemusta itävaltalaisista Eschlböck hakkureista:

- Toki messuilla niitä on tullut katseltua ja netistäkin on joku käsitys valmistajasta syntynyt. Kun kaupat oli tehty suoraan ruotsalaisen urakoitsijan kanssa, olimme yhteydessä maahantuoja Salo-Machineryyn, jolta olemme saaneet osaavaa teknistä neuvoa laitteeseen ja myös varaosahuolto pelaa, kehuu Kontio. 

Ensimmäisen puolen vuoden aikana Eschlböck autohakkuri on osoittautunut loistavaksi investoinniksi.

- Olemme hakettaneet nyt jotain 80 000 kuutiota ja kone on ollut todella luotettava eikä siihen ole tarvinnut vaihtaa oikeastaan muuta kuin kulutusosia. Haketusteho on todella suuri ja hakkuri syö ahnaasti niin kokopuuta kuin korjuutähteitäkin, joista syntyy laadukasta lopputuotetta suhteessa alhaisella polttoaineenkulutuksella. Kyllä Eschlböckin suorituskyky on yllättänyt: sillä syntyy huomattavasti enemmän haketta kuin meidän muilla hakkureilla, mitkä ovat fyysisesti isompia, ilmoittaa Kontio.

Biber Powertruck -konseptin mukaiset hakkurit rakennetaan kuorma-auton ohjaamosta käytettäviksi Suomessa suositun nousevan nosturiohjaamon sijaan.

- Kyllähän se jonkin verran rajoittaa näkyvyyttä, kun istutaan alempana eli korkeilla kasoilla pitää syödä pinoa oikeassa järjestyksessä, niin homma onnistuu. Mutta kolikon toinen puoli on huippuluokan työskentelymukavuus, minkä kuorma-auton ohjaamo tarjoaa verrattuna nosturiohjaamoon, minne kiipeilyssäkin on aina omat riskinsä varsinkin liukkailla keleillä. Hakkuri ottaa voimansa auton moottorista ja vähän elokuun helteillä jännitin, että tuleeko lämpöjen kanssa ongelmia, mutta ne pysyivät alhaalla kunnon jäähdytinjärjestelmän ansiosta, vaikka tehtiin pitkiä päiviä kuumassa kelissä. Ja kehut ansaitsee myös selkeät hallintalaitteet ja keskusnäyttö mitä on helppo käyttää symboleiden kautta, kertoo Kontio.

lammoksi3.jpg

(kuva: Uusimman Eschlböck Biber 84 autohakkurin lisäksi Lämmöksi Oy:llä on kaksi Doppstadt DH-811 autohakkuria, joilla kaikilla operoidaan niin metsäteiden varsilla kuin terminaaleissakin.)

Terminaalihaketuksessa askelmerkit kohdillaan

Lämmöksi Oy:n autohakkurit operoivat paljon metsäteiden varsilla mutta viimeisen kahden vuoden aikana on kehitetty terminaalihaketusta.

- Hyvän yhteistyöverkostomme kanssa on saatu hiottua erittäin toimiva kokonaisuus terminaalihaketuksiin. Haluamme tarjota asiakkaillemme luotettavaa isojen massojen haketusta puuterminaaleissa ja voimalaitoksilla, mihin kuuluu myös tarvittaessa lastaus ja kuljetus. Käytössämme on lisäksi aumakuljetin, mikä on lyömätön suurien hakemäärien aumauksessa varsinkin näin lumisena talvena. Asiakkailta onkin tullut positiivista palautetta aumoista ja siitä miten pieneksi lumen vaikutus jää, sanoo Joonas Kontio. 

lammoksi4.jpg

(kuva: Powerscreen aumakuljetin on lyömätön suurien hakemäärien aumauksessa varsinkin lumisena talvena.)

16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa

Siirry arkistoon »