Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta

24.02.2024 13.13

puuta-lastataan-rautatiekuljetukseen-opt.jpg

Kaikessa toiminnassa tulee pyrkiä tehokkuuteen eli resurssien ja ajan tehokkaaseen käyttöön. Käytettäessä raideliikennettä tavaran kuljetuksissa ei voida aina toteuttaa tehokkuuteen pyrkimistä.

Raideliikenteessä tavaran kuormaus ja purkaus on sidottu vain kuormaus- ja purkauspaikkoihin, ja niitä on harvassa. Tieliikenteen tapauksessa tavaran kuormaus ja purkaus voi tapahtua missä vain, jos tien vieressä on tilaa.

Oleellisena lisäseikkana asiaan vaikuttaa liikennemuodon väylästön pituus ja kattavuus.

Suomen tieverkko – Logistiikan Maailma

Tieverkon ml. katuverkon kattavuus on hyvä, koska tie- ja katuverkon kokonaispituus on suuri verrattuna raideliikenneverkon pituuteen:

· Tie- ja katuverkon osuus on noin 99 %, mutta raideverkon noin 1 % tie- ja katu- sekä raideverkon kokonaispituudesta.

· Tieliikenteen osuus on noin 90 % ja raideliikenteen noin 10 % tie- ja raideajoneuvojen sekä matka- että tavaramääristä nykyisin.

Käytettäessä raideliikennettä joudutaan joskus toimimaan siten, että tavaran alkukuljetus tapahtuu lähtöpaikasta poispäin määränpään suunnasta. Sama voi käydä myös loppukuljetuksen osalta; voidaan joutua kuljettamaan tavaraa takaisin päin.

Tällaiset alku- ja loppukuljetukset aiheuttavat lisäkustannuksia ja lisää ajankulua. Elinkeinoelämä pyrkii välttämään niitä. Tämä onkin yksi syy siihen, että nopeatempoinen elinkeinoelämä käyttää runsaasti tiekuljetuksia säästääkseen aikaa.

Tri Jussi Sauna-Aho

Jussi Sauna-aho

Cycled Media Oy/Vemosim

25.2.2024

28.03.2025 10.57Volvo FH Aero voitti arvostetun Green Truck -palkinnon
27.03.2025 16.33Henrik Ehrnrooth jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
27.03.2025 13.40Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
27.03.2025 11.00Valmet toimittaa kaksi pituusleikkuria Wuzhou Special Paperille Kiinaan
27.03.2025 10.12Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
27.03.2025 9.30Kuljetusalan ääni kuuluviin kunta- ja maakuntavaaleissa - useita SKALin jäsenyrittäjiä ehdolla eri puolilla Suomea
27.03.2025 8.30Smart #5 tuo tilaa ja lataustehokkuutta sähkökatumaasturien luokkaan
26.03.2025 13.00Iveco ja Stellantis hyötyautoyhteistyöhön
25.03.2025 18.00"Ei ole paljoa pakoputki ehtinyt kylmentyä" - VKOR Oy:lle uusi Scorpion
24.03.2025 15.00John Deere Forestry Oy:n toimitusjohtajaksi Janne Haapasalo

Siirry arkistoon »