Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!

21.02.2024 12.10

Uudessa Transit Customissa on täysin uusi kori ja alusta sekä AWD-mallin nelivetoisuus, joka muuten pelaa ajossa vallan mainiosti.

Customit valmistetaan entiseen tapaan Turkissa ja ennen kuin lähdetään perkaamaan ajotunnelmia on hyvä käydä pikaisesti läpi uuden Customin mittoja ja massoja sekä tekniikkaa. Tarjolla on toki muitakin vaihtoehtoja; dieselinä perinteiset etuvetomallit ja ison Transitin tavoin täyssähkömalli. Täysin uutta on lataushybridi. Sen voimanlähteenä on 2,5 litrainen bensamylly ja sähkömoottori. Nyt keskitytään kuitenkin jokapyörävetoiseen malliin.

Custom_awd12.jpg

Korin muotoilun ja korimittojen osalta uusi Custom tekee tyylikkäästi kunniaa väistyvälle mallisukupolvelle, eli linjakkuutta ja sukunäköä löytyy. Koripituuksia on kaksi. Näistä L1:llä on pituutta viisi metriä ja viisi senttiä. L2:n on 40 cm pidempi. Akselivälit ovat vastaavasti 3,1 metriä ja 3,5 metriä. Väistyvään malliin verrattuna pituuskavua on tullut reilut seitsemän senttimetriä, ja akseliväliin jopa parikymmentä senttimetriä.

kuormatilaa on mallista riippuen vakiokorkeudella 5,8 – 6,8 kuutiometriä. Syksyllä mallisto täydentyy H2 kattokorkeudella, mikä kasvattaa kuormatilaa korkeussuunnassa noin parilla kuutiometrillä. Suurin valmistajan ilmoittama kantavuus 1 350 kg  ja kuormatilan maksimipituus L2:ssa liki 3,5 metriä käyttämällä matkustajan istuimen alle tehtyä pientä lisätilaa. Osalla valmistajista kuormatila ulottuu aina jalkatilan etureunaan saakka. Tosin silloin vänkärin paikka on pois käytöstä. Customia on saatavana myös jatko-ohjaamo- sekä Kombi-malleina. Jarrullisen peräkärryn maksimipaino on mallista riippuen enimmillään 2 800 kg.  

Fordin mukaan uuden Transit Customin alustarakenne on jäykempi ja 100 kiloa kevyempi kuin edellisen sukupolven mallissa.

Custom_awd1.jpg

Nyt jos katsotaan tätä koeajettavaa autoa, niin tämä on koriltaan se pidempi eli L2:n, vajaan 7 kuution rahtiosastolla. Vetokoukkukin löytyy, joskin kiinteäasenteisena. Ja mitä massoihin tulee niin auton omamassa on noin  2150 kg ja kokonaismassa noin 3225 kg, mikä jättää kantavuudeksi reilun tonnin. Suurin vetopaino on 2500 kg. Eli vielä jää välimatkaa isoon Transitiin.

Pantteri konehuoneessa

Uuden Transit Customin koneuhuoneeseen on tarjolla viimeisimmän eli Panther-sukupolven Ford EcoBlue-dieselmoottorit 110 hv, 136 hv, 150 hv tai 170 hv tehoisina. Mallia saa joko kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla tai uudella kahdeksanvaihteisella automaattivaihteistolla, joka on ainakin aluksi tarjolla ainoastaan 136 hv ja 170 hv dieselmoottorien yhteydessä. Ja siitä päästäänkin tähän nyt koeajettavaan AWD eli nelivetoiseen varianttiin, jota tarjotaan ainoastaan diesel-automaattina. 

Nayttokuva_2024-2-22_kello_10.11.20.png

Uusi alusta

Customissa on nyt ensimmäistä kertaa erillinen takajousitus. Sen sanotaan madaltavan kuormatilan lattiakorkeutta sekä parantavan ajotuntuntumaa, käsiteltävyyttä ja pitoa. Uudelleen suunnitellussa etujousituksessa on McPherson-joustintuet ja etuakselisto on sijoitettu korissa aikaisempaa edemmäs, minkä ansiosta ohjaamo on nyt kenties aavistuksen tilavampi. Samalla etuylitystä on saatu lyhyemmäksi. Lisäksi sähköinen ohjausvaihde on uusi ja sitä myöten myös ohjauspylväs. Sen myötä ohjauspyörään on saatu asiallisesti lisää säätövaraa korkeus-ja kallistussuunnissa. Ja mainitaan nyt samalla kääntöympyrän halkaisijakin, joka on koripituudesta riippuen 11-13 metrin välimaastossa.

Nayttokuva_2024-2-22_kello_10.12.17.png

AWD-järjestelmä perustuu Ford Edgessä käytettyyn järjestelmään, josta on kehitetty kovempaa vääntöä kestävä versio erityisesti Transit Customiin. Etupyörät vetävät aina ja takapyörät tarvittaessa. Toisin sanottuna järjestelmä ohjaa vetoa sinne, missä on pitoa. Koeajossa Fordin AWD pelaa asiallisesti. Ja kojelaudan napista näyttöön avautuvasta valikosta voi valita tilanteeseen sopivan ajomoodin. 

Näytön paikka

kaikissa Transit Customeissa on kookas 13-tuumainen vaakatasossa oleva kosketusnäyttö. Sen kautta käytetään Fordin  SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmää, jossa on nopea yhteys Ford Pro -tekniikoihin auton modeemin kautta. Kosketusnäytön lisäksi ohjaamossa on 12-tuumainen digitaalinen mittaristo.

Jos jotain kaipaisi, niin perinteiset käsin pyöritettävät lämmityslaitteen säätimet olisivat kenties käytön kannalta yhä se vaivattomin ratkaisu. Näytön kautta homma toki luonnistuu, mutta korkeintaan vain kelvollisesti.

Ääniohjaus on kiva, etenkin kun homma sujuu suomeksi. Myös langaton puhelimen käyttely on tätä päivää. 

Avustimia autossa riittää kaikkiin tarpeisiin ja uusi Transit Custom täyttää heinäkuussa voimaan astuvien turvallisuusvarusteita koskevat määräykset. Sen myötä autossa on nyt  muun muassa ylinopeudesta ilmoittava varoitusjärjestelmä. Kaikkiin uusiin autoihin tuotava ja tilapäisesti pois kytkettävissä oleva järjestelmä ilmoittaa äänimerkein kun sallittu nopeus ylittyy kahdella kilometrillä tunnissa. 

Polttoaine maistuu

Ajettavuuden osalta uusi Custom jatkaa edeltäjänsä askelmerkeissä kokoluokkansa kirkkaimman kärjen matkassa. Sisämelua voisi olla vähemmänkin. Sellainen käsitys jäi ainakin nastarenkailla varustetun auton kanssa.

Uusi automaattivaihteisto toimii pääsääntöisesti hyvin ja uusi vaihteen valitsin on plussaa. Tosin lasinpesurin ja pyyhkijöiden käyttö vaatii totuttelua entiseen tottuneelle.

Niin ja meinasi jäädä mainitsematta polttoaineenkulutuksesta, mikä on ihan kohtuullisella tasolla, joskin nykyosaamisella voisi olettaa jo päästävän merkittävästi matalampiinkin kulutuslukemiin.

Ford ilmoittaa Transit Custom EcoBlue-dieselien CO2-päästöiksi 178-296 g/km WLTP, ja polttoaineen kulutukseksi 6,8-11,3 l/100 km WLTP.

Vaikka kyseessä onkin tehokkaampi eli 170 heppainen moottorivaihtoehto ei noin yhdeksän litran sekalaisen ajotavan kulutuksella kerätä kovimpia hurraa-huutoja valmistajien välisissä vertailuissa, eli kehitettävää yhä löytyy..

Custom_awd10.jpg

Mitä maksaa?

Transit Custom AWD on muiden umpikylkivaihtoehtojen tavoin tarjolla L1 ja L2 pituuksina ja myöhemmin myös korkeampina H2 vaihtoehtoina. Custom AWD:n Suomen varustetasoihin kuuluvat: Trend, Limited, Trail ja Sport. 

Etuvetoisten varianttien verolliset pyyntihinnat alkavat reilusta 42 000 eurosta. Nelivetoisten hinnat alkavat puolestaan noin 53 000 eurosta. Loikka L1:stä pidempään L2:een kustantaa mallista riippuen 2000 - 3000 euroa.

Nyt koeajettavan L2 koripituisen ja Limited varustelutason auton hintapyynti asettuu lisävarusteineen reiluun 58 000 euroon. Fordin takuu on joko 5 vuotta / 150 000 km tai 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta.

Kokonaisuutena arvioitaessa Ford Transit Custom AWD on tilankäytöltään ja ominaisuuksiltaan onnistunut auto, tarjoten hyvän vastineen siihen sijoitetulle rahalle. 

16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa

Siirry arkistoon »