ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa

15.02.2024 9.14

tienhoito_ely-keskus.jpg

Talvi on usein haasteellista aikaa maanteiden kunnossapidolle. Nopeasti muuttuvat sääolosuhteet – joko lämpötilan vaihtelun tai taivaalta maahan satavan suhteen – aiheuttavat päänvaivaa, joka näkyy myös saaduissa palautteissa. Tienpitäjänä ELY-keskus on reagoinut asiaan tehostamalla muun muassa valvontaa iltaisin ja viikonloppuisin.

Lumisina talvina yksi liikenneturvallisuuteen olennaisesti vaikuttava tekijä on se, missä kunnossa liittymien näkemäalueet ovat. Lumivallien madaltamisia suoritetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jolloin ongelmaa ei pääse syntymään. Aina vastuu ei kuitenkaan ole hoitourakoitsijalla.

–  Maantiehen liittyvistä liittymistä vastaa sen omistaja, joka voi olla valtion lisäksi kunta, yksityistiekunta tai kiinteistön omistaja, kunnossapitovastaava Aleksi Mechniakov ELY-keskuksesta muistuttaa.

Lumivallin madaltaminen kuuluu tienpitäjälle, jonka tien käyttäjää näkemäesteenä oleva lumivalli häiritsee. Lumivallin syntyhistorialla ei ole tässä merkitystä.

Koska tänä talvena Keski- ja Itä-Suomessa on pysytelty pääosin pakkasen puolella, eikä lämpötilan sahaamista nollan molemmin puolin ole kovin paljoa ilmennyt, on edellisvuosien kaltaiselta teiden reikiintymiseltä ainakin toistaiseksi vältytty. Niin sanottuja pääkallokelejäkään ei ole kovin runsaasti ollut. Niinpä palautteista suurin osa on liittynyt lumen tuloon.

Laatuvaatimukset riippuvat tien merkittävyydestä ja liikennemäärästä

Urakkasopimuksissa edellytetään, että urakoitsija on tietoinen tiestön tilasta riippumatta keliolosuhteista. Näin ollen urakoitsijalla on ajantasainen tuntuma tiestön kunnosta ja muuttuvan kelin aiheuttamista olosuhteista.

– ELY-keskus määrittelee urakkaan sisältyvät työt ja hoidon laatutason. Tiet on jaettu eri laatua tavoitteleviin hoito- ja kuntoluokkiin. Rahasta ja kaluston riittävyydestähän tässä on kysymys. Jakoon vaikuttaa ennen kaikkea tien liikennemäärä ja yleinen merkittävyys, Mechniakov avaa. 

Niinpä on täysin sopimusten mukaista, että esimerkiksi valtatien ja seututien talvihoidossa on isojakin eroja. Suurimmat haasteet esiintyvätkin yleensä vähäliikenteisimmillä teillä, joilla esimerkiksi liukkaudentorjuntaa hoidetaan hiekoittamalla ja aurauskalusto on liikkeellä lumisateen sattuessa vasta myöhemmin. Pääteillä, joilla liukkaudentorjunta hoidetaan suolaamalla ja auraus tapahtuu lähes reaaliajassa, ongelmia on vähemmän.

Sekin on hyvä muistaa, että parhaimmallakaan talvihoidolla ei saavuteta poutaisia kesäkelejä. Ajonopeus on aina suhteutettava vallitseviin keliolosuhteisiin. 

Urakoita valvotaan – pistokokein myös iltaisin ja viikonloppuisin

ELY-keskuksen maanteiden hoidon projektipäälliköt tekevät pistokoeluonteista valvontaa. Laajan tieverkon takia ei kuitenkaan jokaista urakkaa voida valvoa jatkuvasti paikan päällä.

– Usein palautteissa ajatellaan, että ELY-keskus tai Väylävirasto eivät pyydä tai käske urakoitsijaa lähtemään hoitohommiin. Itsenäisesti he siitä vastaavatkin, mutta urakoitsijan on raportoitava laatulupausten toteutumisesta ELY-keskukselle, joka valvoo sopimuksien noudattamista paitsi pistokokein, myös katselmuksissa ja säännöllisissä työmaakokouksissa, Mechniakov kertoo. 

Tehostettuna toimintatapana ELY-keskus on tilannut erityisesti iltoihin ja viikonloppuihin tapahtuvaa valvontaa, joka kohdistetaan varsinkin muuttuviin keliolosuhteisin. Tällä halutaan varmistaa se, että talvikunnossapidon laatu säilyy sopimusten mukaisena ja jopa kehittyy.

Hoitourakoitsijat tekevät parhaansa usein vaikeissa olosuhteissa. On tärkeää antaa heille tienpäällä työrauha. Palautetta voi antaa Liikenteen asiakaspalvelun kautta: https://www.ely-keskus.fi/liikenteen-asiakaspalvelu1

19.09.2024 14.05IAA 2024: Vetykuorma-autolle innovaatiopalkinto
19.09.2024 13.50Kesla Oyj heikentää ohjeistusta vuodelle 2024 - Tilauskannat jäämässä ennakoitua pienemmiksi
19.09.2024 9.35Uusien autojen rekisteröinnit romahtivat EU:ssa elokuussa - Sähköautojen osalta liki kolmanneksella
19.09.2024 9.17KATSO VIDEO! Puhtaasti korkeammalle - vuokranostimet urakoitsijoilla Stora Enson Oulun tehtaalla
18.09.2024 17.00Tuomaristo päätyi sähköön - Mersusta vuoden kuorma-auto
18.09.2024 15.28STUK: Ulkoilmassa havaittu radioaktiivista cesiumia
18.09.2024 11.40IAA 2024: Scania esittelee yhtenäisen modulaarisen huolto- ja korjaussopimusmallin kaikkialla Euroopassa
18.09.2024 9.55Vuoden vaihteessa voimaan astuva velvoite sähköautojen latauspisteistä ei koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä
18.09.2024 9.45IAA 2024: Volkswagenin retropakumallista uusia vaihtoehtoja
18.09.2024 9.22IAA 2024: Rangerista lataushybridi

Siirry arkistoon »