MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa

14.02.2024 12.12

Elsi_Katainen.jpg
 
Euroopan parlamentin liikennevaliokunta äänesti tänään kannastaan rekkojen enimmäismittoja ja -massoja määrittelevään mitta- ja massadirektiiviin, joka on osa EU:n vihreää rahtipakettia. Valiokunta hyväksyi kantansa äänin 26 puolesta, 11 vastaan, 1 tyhjä. Europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) toimii direktiivissä ryhmänsä neuvottelijana ja kertoo olevansa tyytyväinen valiokunnan kantaan.
 
"On erinomaista, että ajamani kirjaus jättirekkaliikenteen jatkumisesta Ruotsin ja Suomen välillä nykyisellään on mukana liikennevaliokunnan kannassa. Jättirekat ovat tehokas ja ympäristöystävällinen kuljetusmuoto pitkien välimatkojen Pohjolassa ja on tärkeää, että nämä erityispiirteet huomioidaan myös EU-tasolla. Komission alkuperäisessä ehdotuksessa oli kohtuuttomia rajoituksia, jotka on nyt liikennevaliokunnan kannassa korjattu. Monet kuljetusyrittäjät ovat viime vuosina tehneet suuria kalustoinvestointeja juurikin jättirekkoihin, joten olisi kohtuutonta vaatia muutoksia tässä kohtaa lyhyellä aikataululla", Katainen kertoo äänestyksen jälkeen.
 
Mitta- ja massadirektiivin uudelleentarkastelun tarkoituksena on harmonisoida ja tehostaa EU:n kuljetuksia sekä parantaa tieturvallisuutta ja vähentää päästöjä. Aloite kannustaa raskaan liikenteen sähköistymiseen, energiatehokkaisiin ratkaisuihin sekä intermodaalikuljetusten lisäämiseen. Tällä hetkellä yli kolme neljäsosaa tavaraliikenteestä EU:ssa kulkee kumipyörillä ja raskas liikenne tuottaa noin 28 prosenttia tieliikenteen päästöistä.
 
"EU:n siirtyessä kohti hiilineutraaliutta myös raskaalta liikenteeltä vaaditaan panostuksia päästövähennyksiin. On tärkeää, että tässä otetaan kaikki toimivat ratkaisut huomioon. Suomessa on loistavaa osaamista esimerkiksi biokaasun saralla, jonka potentiaali tulee realisoida. Jättirekoilla on rooli tiekuljetusten viherryttämisessä ja samalla ne auttavat myös kuljettajapulaan, kun kerralla voidaan kuljettaa suurempi määrä rahtia", Katainen linjaa.
 
Euroopan parlamentin on määrä äänestää kannastaan direktiiviin maaliskuun täysistunnossa. Kolmikantaneuvottelut lopullisesta lainsäädännöstä Euroopan komission ja jäsenmaiden neuvoston kanssa jää seuraavan parlamentin vastuulle ensi kesäkuun EU-vaalien jälkeen.
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa

Siirry arkistoon »