MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa

14.02.2024 12.12

Elsi_Katainen.jpg
 
Euroopan parlamentin liikennevaliokunta äänesti tänään kannastaan rekkojen enimmäismittoja ja -massoja määrittelevään mitta- ja massadirektiiviin, joka on osa EU:n vihreää rahtipakettia. Valiokunta hyväksyi kantansa äänin 26 puolesta, 11 vastaan, 1 tyhjä. Europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) toimii direktiivissä ryhmänsä neuvottelijana ja kertoo olevansa tyytyväinen valiokunnan kantaan.
 
"On erinomaista, että ajamani kirjaus jättirekkaliikenteen jatkumisesta Ruotsin ja Suomen välillä nykyisellään on mukana liikennevaliokunnan kannassa. Jättirekat ovat tehokas ja ympäristöystävällinen kuljetusmuoto pitkien välimatkojen Pohjolassa ja on tärkeää, että nämä erityispiirteet huomioidaan myös EU-tasolla. Komission alkuperäisessä ehdotuksessa oli kohtuuttomia rajoituksia, jotka on nyt liikennevaliokunnan kannassa korjattu. Monet kuljetusyrittäjät ovat viime vuosina tehneet suuria kalustoinvestointeja juurikin jättirekkoihin, joten olisi kohtuutonta vaatia muutoksia tässä kohtaa lyhyellä aikataululla", Katainen kertoo äänestyksen jälkeen.
 
Mitta- ja massadirektiivin uudelleentarkastelun tarkoituksena on harmonisoida ja tehostaa EU:n kuljetuksia sekä parantaa tieturvallisuutta ja vähentää päästöjä. Aloite kannustaa raskaan liikenteen sähköistymiseen, energiatehokkaisiin ratkaisuihin sekä intermodaalikuljetusten lisäämiseen. Tällä hetkellä yli kolme neljäsosaa tavaraliikenteestä EU:ssa kulkee kumipyörillä ja raskas liikenne tuottaa noin 28 prosenttia tieliikenteen päästöistä.
 
"EU:n siirtyessä kohti hiilineutraaliutta myös raskaalta liikenteeltä vaaditaan panostuksia päästövähennyksiin. On tärkeää, että tässä otetaan kaikki toimivat ratkaisut huomioon. Suomessa on loistavaa osaamista esimerkiksi biokaasun saralla, jonka potentiaali tulee realisoida. Jättirekoilla on rooli tiekuljetusten viherryttämisessä ja samalla ne auttavat myös kuljettajapulaan, kun kerralla voidaan kuljettaa suurempi määrä rahtia", Katainen linjaa.
 
Euroopan parlamentin on määrä äänestää kannastaan direktiiviin maaliskuun täysistunnossa. Kolmikantaneuvottelut lopullisesta lainsäädännöstä Euroopan komission ja jäsenmaiden neuvoston kanssa jää seuraavan parlamentin vastuulle ensi kesäkuun EU-vaalien jälkeen.
23.04.2025 10.30Ruotsiin Euroopan edistyksellisin testausympäristö palosuojatuille puutuotteille
23.04.2025 10.20Valmet aloitti vuoden vahvasti - tilaukset kasvoivat ja strategiauudistus etenee
23.04.2025 9.10Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2025 - metsäkonemarkkina piristyi hieman vuoden ensimmäisellä neljänneksellä
23.04.2025 8.00Hyviä uutisia! Tulossa nyt perjantaina Mansen Mörinät -erikoislähetys - lähde mukaan!
22.04.2025 17.05Volkswagen LT täyttää 50 vuotta - ergonomian edelläkävijä juhlii pyöreitä
22.04.2025 12.22Uusi smart #5 asettaa uuden mittapuun - Suomen hinnat alkavat 45000 eurosta
22.04.2025 8.00Turvemaiden kuusikko voi palautua poimintahakkuusta odotettua nopeammin
21.04.2025 11.00Stora Enson metsätalouden vesiohjelma Suomessa etenee
18.04.2025 23.00KATSO TÄSTÄ 18.4. LÄHETYS! Pääsiäisviikon maarakennus, kuljetus ja metsäalan uutisia
17.04.2025 15.00Sahateollisuuden raportti: Hakkuurajoituksista miljardimenetykset - Suomi ei saavuta ilmastotavoitteita ilman kovaa hintaa metsätaloudelle

Siirry arkistoon »