Panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutus käynnistyy

12.02.2024 11.00

panssarilaiva_ilmarinen.jpg

Panssarilaiva Ilmarinen 18. elokuuta vuonna 1941, alle kuukausi ennen uppoamistaan. Kuvaaja Vilho Heinämies. SA-kuvat

Suomen ympäristökeskus (Syke) aloittaa panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutuksen. Kilpailutus on osa Syken lakisääteistä riskihylkyjen seurantatehtävää.
Ympäristönsuojelulain mukaan Suomen ympäristökeskus vastaa ympäristövahingon vaaraa aiheuttavien hylkyjen seurannasta ja saneerauksesta. Hylkyjen tilaa seurataan ja kohteet öljynpoistosaneeraukseen valitaan riskiperusteisesti tutkimusten ja seurantatietojen perusteella.

Ilmarisen hylky ja sen ennakkotutkimus

Panssarilaiva Ilmarinen upposi 13.9.1941 pohjoiselle Itämerelle noin 40 kilometriä Utön saaresta lounaaseen osuttuaan miinaan. Hylky sijaitsee noin 80 metrin syvyydessä, ja sen tankeissa on arviolta 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä. Ilmarisen hylky on 271 merisotilaan hauta, mutta saneeraus pystytään tekemään rikkomatta hautarauhaa.

Suomen ympäristökeskus teki vuonna 2023 yhteistyössä Rajavartiolaitoksen ja Museoviraston kanssa Ilmarisen hylyn ennakkotutkimuksen. Arkistotutkimuksien lisäksi alusta kuvattiin sukellusrobotilla (remotely operated vehicle, ROV) ja monikeilakaikuluotaimella, hylyltä otettiin vesi- ja sedimenttinäytteitä, ja aluksen rungosta ja tankeista rakennettiin 3D-malli.

Ennakkotutkimusten mukaan Ilmarisen hylky on hyvin säilynyt, mutta sen pinnassa on merkittäviä korroosion aiheuttamia muutoksia. Hylyn yläpuolella on havaittu säännöllisesti pintaan nousevia öljypisaroita, mutta öljyvuodon tarkkaa paikkaa hylyllä ei pystytty paikantamaan.

"Hylyn korroosio etenee, ja suuremman öljyvuodon riski kasvaa vuosi vuodelta. Ilmarisen hylky on merenpohjassa ylösalaisin, mutta polttoainetankkeihin on suhteellisen helppo päästä käsiksi aluksen pohjarakenteen läpi", kertoo suunnittelija Miia Farstad Suomen ympäristökeskuksesta.

Ilmarinen_pohjassa2.png
Ilmarisen hylyn saneerausta varten tehdyssä 3D-kuvassa näkyy, että hylky on merenpohjassa ylösalaisin. Hylyn pohjaa vasten sijaitseviin polttoainetankkeihin on suhteellisen helppo päästä käsiksi aluksen yksinkertaisen pohjarakenteen läpi. Miia Farstad Suomen ympäristökeskus.

Saneerauksen kilpailutus ja aikataulu

Suomen ympäristökeskus julkaisi 9.2.2024 Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutuksen. Hylyn öljytankkien saneeraus on tarkoitus toteuttaa vuoden 2024 aikana.

Projektipäällikkö Tommi Kontto Suomen ympäristökeskuksesta kertoo, että Ilmarisen hylyn saneeraus on pilottikohde toiminnalle, jossa kaupallinen toimija tekee saneerauksen ilman viranomaisten avustusta, ns. avaimet käteen -periaatteella.

Tähän asti Suomen merialueella olevia hylkyjä on tyhjennetty polttoaineista viranomaistyönä. Esimerkiksi elokuussa 2020 Saaristomerellä Hanna Marjutin ja Fortunan hylyt tyhjennettiin polttoaineesta Suomen ympäristökeskuksen ja Merivoimien yhteistyönä.

Kilpailutuksen kohteena olevaan työhön on varattu enintään 2 miljoonaa euroa. Jatkossa yksittäisten hylkyjen saneeraukseen haetaan määrärahaa erikseen valtion talousarviosta.

11.10.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 11.10. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
11.10.2024 13.33Lauttaliikenteen palvelutasoa ja kuljetuskapasiteettia lisätään Järvi-Suomessa - Lossien kantavuus kasvaa 90 tonniin
11.10.2024 0.03Kotimaisen koivuvenerituotannon lopettaminen uhkaa 370 työpaikkaa Suolahdessa
10.10.2024 21.00VAIKUTA NYT: Suomen parhainta raakapuun tehdasvastaanottoa etsitään - äänestää ehdit 15.10. saakka
10.10.2024 13.38Renaultin raskaisiin kuorma-autoihin luvassa päivityksiä mallivuodelle 2025
10.10.2024 9.35Puukaupan vilkastuminen nostaa kantohintoja
10.10.2024 9.25Metsäteollisuustuotteiden kysyntä elpymässä
10.10.2024 9.18Metsähakkeen käyttö ja hinnat nousussa
10.10.2024 8.00Nimityksiä Metsä Groupin liiketoiminta-alueiden johtoryhmissä
09.10.2024 8.00MAN palkitsee uusia sähkö kuorma-auto-asiakkaita kattavalla palvelupaketilla

Siirry arkistoon »