Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista julkaistu

10.02.2024 13.00

adr_ajolupakoulutus_.jpg

Vaarallisia aineita kuljetettiin eri liikennemuodoissa noin 57 miljoonaa tonnia vuonna 2022. Kokonaismäärä on pienentynyt 4 % vuodesta 2017. Tiedot selviävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksestä.

Selvitys jatkaa vuonna 1987 alkanutta vaarallisten aineiden kuljetustilastojen sarjaa. Tiedonkeruu on toteutettu viiden vuoden välein. Alusliikenteen ja rautatieliikenteen osalta hyödynnettiin viranomaisten tietoaineistoja. Tieliikenteen ja ilmailun osalta tietoa kerättiin yrittäjille kohdistetuilla kyselyillä, minkä vuoksi tiedoissa on huomattavaa epävarmuutta.

Aluskuljetuksia oli vuonna 2022 yhteensä 41,6 miljoonaa tonnia eli 72 % vaarallisten aineiden kuljetusten kokonaismääräarviosta. Aluskuljetusten osuus on aiemmin ollut samaa luokkaa. Aluskuljetuksista suurin osa on raakaöljyä tai öljytuotteita. Lisäksi kuljetetaan muita kemikaaleja sekä kiinteitä irtolasteja, lähinnä kivihiiltä.

Tiekuljetuksia oli vuonna 2022 yhteensä 11,8 miljoonaa tonnia eli noin viidennes kokonaismääräarviosta. Osuus oli samaa suurusluokkaa kuin vuonna 2017. Tiekuljetuksina kuljetetaan pääasiassa palavia nesteitä ja syövyttäviä aineita.

Rautatiekuljetuksia oli vuonna 2022 yhteensä 4,0 miljoonaa tonnia eli noin 7 % kokonaismääräarviosta. Osuus laski hieman vuodesta 2017. Rautatiekuljetuksina kuljetetaan pääasiassa palavia nesteitä, syövyttäviä aineita ja kaasuja.

Ilmakuljetusten osuus on muita kuljetusmuotoja selvästi pienempi, vuonna 2022 yhteensä 1 856 tonnia. Ilmakuljetuksina kuljetetaan pääasiassa muita vaarallisia aineita ja esineitä sekä palavia nesteitä.

Eri liikennemuotojen yhteenlaskettu kokonaismääräarvio sisältää päällekkäisyyttä, koska aluskuljetuksina saapuvia tai lähteviä aineita kuljetetaan maaliikenteen kuljetuksina satamiin. 

Tieliikenteen ja ilmaliikenteen kuljetusten tiedonkeruuseen liittyvien epävarmuuksien vuoksi tiedonkeruuta ei tulla jatkossa toteuttamaan kyselytutkimuksella. Tulevien tiedonkeruiden toteutettavuuteen vaikuttaa näin merkittävästi sähköisen rahtitiedon saatavuus ja käytettävyys.

16.02.2025 14.00Ammattilehti koeajaa: Skoda Kodiaq 2.0 TDI Style 4x4 - mukavasti dieselillä
16.02.2025 8.00Maatalouden tuotantovälineiden ostohinnat laskivat vuoden 2024 joulukuussa 2,8 % vuoden takaisesta
15.02.2025 16.00Puut pois ammattitaidolla
14.02.2025 19.00KATSO TÄSTÄ 14.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
14.02.2025 17.00Nisula Forestin ja Toyota Gazoo Racingin yhteistyö rallin huipulla jatkuu
14.02.2025 9.00Slovenia ja Suomi aiesopimukseen panssaroitujen ajoneuvojen hankinnasta Patrialta
13.02.2025 10.51Ford E-Transit Custom - Sähköpakettiauton tekniikkaa pintaa syvemmältä
13.02.2025 10.37Nimitykset: Joni Lahtinen aloittaa Volvo Truck Center Turun huoltopäällikkönä
12.02.2025 15.00Metsän monimuotoisuutta voidaan lisätä puunkorjuun ja metsänhoidon yhteydessä - näin Finsilva onnistui 2024
12.02.2025 9.0050 vuotta täyttävä Nokian Renkaiden Noktop-pinnoite on lunastanut ammattiautoilijoiden suosion luotettavuudella ja kustannustehokkuudella

Siirry arkistoon »