Wärtsilä kasvattaa metanolimoottorien tarjontaa neljällä uutuudella

05.12.2023 9.00

wartsila_metanol_motors.png

Wärtsilä lisää tuotevalikoimaansa neljä uutta metanolimoottoria ja laajentaa näin metanolimoottoritarjoomansa markkinoiden kattavimmaksi. Viime vuonna lanseeratun Wärtsilä 32 -metanolimoottorin lisäksi valikoimaa täydentävät nyt Wärtsilä 20, Wärtsilä 31, Wärtsilä 46F ja Wärtsilä 46TS -moottorit, jotka voivat käyttää metanolia polttoaineenaan.

Metanoli on yksi merenkulun varteenotettavimmista vaihtoehtoisista polttoaineista, joiden avulla ala voisi olla päästötön vuoteen 2050 mennessä. Esimerkiksi 'vihreää' metanolia voidaan valmistaa käyttämällä uusiutuvia energialähteitä ja hiilidioksidin talteenottoteknologioita, mikä tekee siitä kestävän ja hiilineutraalin vaihtoehdon. Metanolin käyttäminen on myös melko helppoa integroida nykyisiin toimintoihin, koska sitä voi varastoida ja siirtää samassa infrastuktuurissa kuin nykyisiä nestemäisiä polttoaineita.

Wärtsilä kehittää metanolikäyttöisyyden jälkiasennusratkaisuja koko dieselmoottorivalikoimaansa - niin uusille kuin jo käytössä oleville moottoreille. Jälkiasennusratkaisut ovat saatavilla tai kehitteillä Wärtsilä 31, Wärtsilä 32, Wärtsilä 46F, Wärtsilä 46TS ja Wärtsilä ZA40S -moottoreille. Wärtsilä 20 -moottorit voi puolestaan tilata versioina, jotka voivat käyttää metanolia polttoaineena. Kehittämällä kaikki nämä ratkaisut Wärtsilä pystyy nyt tarjoamaan metanolimoottoreita lukuisille eri alustyypeille.

”Pyrkimys hiilineutraaliuteen on strategiamme keskiössä, ja siksi moottorien kehittäminen tulevaisuuden polttoaineilla toimiviksi on tärkeää. Wärtsilä tukee meriteollisuuden siirtymää kestävämpiin toimintoihin innovatiivisella lähestymistavallaan, ja laaja metanolimoottorivalikoimamme korostaa tätä”, sanoo Wärtsilä Marine Power -liiketoiminnan johtaja Roger Holm.

”Wärtsilä vahvistaa laajaa kokemustaan investoimalla vahvasti uusien polttoainemukautuvien teknologioiden ja tuotteiden kehittämiseen. Mukautuvat ratkaisut ovat tärkeitä laivanvarustajille, ja he tarvitsevat vaihtoehtoja meriteollisuuden siirtyessä kohti hiilineutraaliutta. Työskentelemme kiivaasti, jotta voimme tarjota näitä joustavia ja mukautuvia vaihtoehtoja. Olemme jo saavuttaneet menestystä, ja laaja moottorivalikoimamme tuo sitä lisää ja korostaa sitoutumistamme merenkulkualaan”, sanoo Stefan Nysjö, johtaja, Power Supply, Wärtsilä Marine Power.

Wärtsilä on yksi harvoista laivamoottorivalmistajista, joilla on mittava kokemus metanolimoottoreista. Yhtiö konvertoi ensimmäisen Stena Germanica -aluksen neljästä moottorista vuonna 2015. Viime vuonna lanseerattiin Wärtsilä 32 Methanol -moottori ja polttoaineen varastointi- ja syöttöjärjestelmä MethanolPac, ja kokonaisuus on yksi ensimmäisistä kaupallisesti saatavilla olevista metanolipolttoaineratkaisuista merenkulkualalle. Wärtsilä 32 Methanol -moottorilla on usean luokituslaitoksen tyyppihyväksyntä.

Nyt lanseerattuja metanolimoottoreita aletaan toimittaa vuodesta 2025 alkaen.

07.02.2025 22.00KATSO TÄSTÄ 7.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
07.02.2025 13.10Merikuljetukset hiipuivat vuonna 2024 - vienti kärsi eniten
07.02.2025 12.22Retrorekkojen kevätralli valtaa Lahden
06.02.2025 14.40Ponsse juhlistaa 55-vuotista taivaltaan - 21 000. metsäkone luovutettu asiakkaalle
06.02.2025 12.40Metsä Groupin vertailukelpoinen liiketulos 203 miljoonaa euroa vuonna 2024
06.02.2025 12.30Mercedes-Benzin Drive Pilot tuo ehdollisen autonomisen ajon Saksaan
04.02.2025 14.11Volkswagenin ainutlaatuinen 7-paikkainen tila-auto Multivan nyt myös ladattavan hybridin ja nelivedon yhdistelmänä
04.02.2025 11.00Metsäyhtiöiden luontoa koskeva vastuullisuusraportointi monipuolistuu
04.02.2025 10.00Kuljetusyrittäjät: Asemien saavutettavuus ratkaisee eniten polttoainejakelijan valinnassa
03.02.2025 17.12Itä-Suomen maanteiden korjaus- ja päällystystöihin varattu 55 miljoonaa vuodelle 2025

Siirry arkistoon »