Wärtsilä kasvattaa metanolimoottorien tarjontaa neljällä uutuudella

05.12.2023 9.00

wartsila_metanol_motors.png

Wärtsilä lisää tuotevalikoimaansa neljä uutta metanolimoottoria ja laajentaa näin metanolimoottoritarjoomansa markkinoiden kattavimmaksi. Viime vuonna lanseeratun Wärtsilä 32 -metanolimoottorin lisäksi valikoimaa täydentävät nyt Wärtsilä 20, Wärtsilä 31, Wärtsilä 46F ja Wärtsilä 46TS -moottorit, jotka voivat käyttää metanolia polttoaineenaan.

Metanoli on yksi merenkulun varteenotettavimmista vaihtoehtoisista polttoaineista, joiden avulla ala voisi olla päästötön vuoteen 2050 mennessä. Esimerkiksi 'vihreää' metanolia voidaan valmistaa käyttämällä uusiutuvia energialähteitä ja hiilidioksidin talteenottoteknologioita, mikä tekee siitä kestävän ja hiilineutraalin vaihtoehdon. Metanolin käyttäminen on myös melko helppoa integroida nykyisiin toimintoihin, koska sitä voi varastoida ja siirtää samassa infrastuktuurissa kuin nykyisiä nestemäisiä polttoaineita.

Wärtsilä kehittää metanolikäyttöisyyden jälkiasennusratkaisuja koko dieselmoottorivalikoimaansa - niin uusille kuin jo käytössä oleville moottoreille. Jälkiasennusratkaisut ovat saatavilla tai kehitteillä Wärtsilä 31, Wärtsilä 32, Wärtsilä 46F, Wärtsilä 46TS ja Wärtsilä ZA40S -moottoreille. Wärtsilä 20 -moottorit voi puolestaan tilata versioina, jotka voivat käyttää metanolia polttoaineena. Kehittämällä kaikki nämä ratkaisut Wärtsilä pystyy nyt tarjoamaan metanolimoottoreita lukuisille eri alustyypeille.

”Pyrkimys hiilineutraaliuteen on strategiamme keskiössä, ja siksi moottorien kehittäminen tulevaisuuden polttoaineilla toimiviksi on tärkeää. Wärtsilä tukee meriteollisuuden siirtymää kestävämpiin toimintoihin innovatiivisella lähestymistavallaan, ja laaja metanolimoottorivalikoimamme korostaa tätä”, sanoo Wärtsilä Marine Power -liiketoiminnan johtaja Roger Holm.

”Wärtsilä vahvistaa laajaa kokemustaan investoimalla vahvasti uusien polttoainemukautuvien teknologioiden ja tuotteiden kehittämiseen. Mukautuvat ratkaisut ovat tärkeitä laivanvarustajille, ja he tarvitsevat vaihtoehtoja meriteollisuuden siirtyessä kohti hiilineutraaliutta. Työskentelemme kiivaasti, jotta voimme tarjota näitä joustavia ja mukautuvia vaihtoehtoja. Olemme jo saavuttaneet menestystä, ja laaja moottorivalikoimamme tuo sitä lisää ja korostaa sitoutumistamme merenkulkualaan”, sanoo Stefan Nysjö, johtaja, Power Supply, Wärtsilä Marine Power.

Wärtsilä on yksi harvoista laivamoottorivalmistajista, joilla on mittava kokemus metanolimoottoreista. Yhtiö konvertoi ensimmäisen Stena Germanica -aluksen neljästä moottorista vuonna 2015. Viime vuonna lanseerattiin Wärtsilä 32 Methanol -moottori ja polttoaineen varastointi- ja syöttöjärjestelmä MethanolPac, ja kokonaisuus on yksi ensimmäisistä kaupallisesti saatavilla olevista metanolipolttoaineratkaisuista merenkulkualalle. Wärtsilä 32 Methanol -moottorilla on usean luokituslaitoksen tyyppihyväksyntä.

Nyt lanseerattuja metanolimoottoreita aletaan toimittaa vuodesta 2025 alkaen.

25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti

Siirry arkistoon »