Lasse Puhakka: Puunajo vaatii Sisua03.12.2023 12.00
Lasse Puhakka; Enäjärveltä Kouvolan kupeesta, otti toukokuussa ajoon uuden Sisu Polar Timber 8x4 -puutavara-auton, mitä suuri yleisö pääsi ihastelemaan Kuljetus 2023 -näyttelyssä Jyväskylässä. (kuva: Puhakan suku Enäjärveltä Kouvolan kupeesta, on ajanut puuta 50-luvulta lähtien ja suomalaiseen Sisuun on luotettu kolmessa sukupolvessa yli puolen vuosisadan ajan.) Suomalaiseen Sisuun on luotettu Puhakan suvussa jo usean sukupolven ajan. - Isoisäni Tenho Puhakka aloitti kuljetusyrittämisen 50-luvulla. Ensin taisi lavalla kulkea maitoa ja muuta mutta puunajo tuli melko pian mukaan toimintaan. Ensimmäisiä autoja olivat englantilainen Thames ja amerikkalainen Fargo, kunnes ajoon saatiin suomalainen Vanaja minkä kanssa tie vei sitten Sisuun, jonka kanssa matka jatkuu meidän suvussa edelleen. Isäni Päiviö oli mukana ajossa nuoresta ja jatkoi kuljetusyritystä aina vuoteen 1991, jolloin minun oli vuoro ottaa vastuu tekemisestä. Olin suorittanut yhdistelmäkortin paria vuotta aiemmin armeijassa ja kävin jonkin aikaa ammattikoulua, kunnes tein uravalinnan puunajoon. Alkuvaiheita helpotti se että isä oli minulla kuljettajana pitkään ja ajoikin viimeisen kuormansa jouluna 1999 vuosituhannen loppumisen kunniaksi, muistelee Lasse Puhakka. Lassen yrittäjäntaival alkoi laman keskellä joten haasteita riitti. - Se oli kuljetusyrittäjille vähintäänkin haastavaa aikaa. Pääsin onneksi ajamaan nuppiautolla sahatukkia Tampellan Anjalan tehtaan sisäisessä logistiikassa ja myöhemmin alkoi töitä löytyä myös normaalista puunajosta. Vuonna 1998 tein ajosopimuksen Metsäliiton Lappeenrannan piirin kanssa ja yhteistyö jatkuu edelleen hyvänä Metsä Groupin kanssa. (kuva: Lasse Puhakka sai uuden Sisu Polar Timberin ajoon toukokuussa Kuljetus 2023 -näyttelyn jälkeen, missä tyylikkään kullansävyinen auto sai osakseen paljon ihailua kotimaisen valmistajan osastolla.) Yhden auton talo Puutavara-autona Lasse Puhakalla on ollut aina Sisu yli 30 vuotta jatkuneen yrittäjäuransa ajan. - Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä 1991 lunastin isältä käytetyn Sisu SM471 mallin ja kun Sisulla on ollut hyvä mennä niin miksi sitä olisi merkkiä tarvinnut lähteä vaihtamaan. Itse asiassa en ole koskaan puuta muulla merkillä ajanutkaan ja uusia Sisuja on tullut yrittäjäurallani jo kymmenkunta. Olemme olleet koko historian pääosin yhden auton talo; välillä oli nosturiauto toisena ja tällä hetkellä tämän uuden Sisun lisäksi löytyy legendaarinen CAT-Sisu vuosimallia 2005, mikä on hätäapu-autona. Se otetaan esille silloin kun lähdetään tositoimiin, naurahtaa Puhakka. (kuva: Puhakan nosturit ovat olleet Fiskarsin ajoista lähtien aina Loglifteja ja avomalleja suositaan edelleen sääsuojalla varustettuna. Nosturitelineessä siirryttiin uudessa autossa takaisin ulkopuoliseen malliin.) Kotimaisuus tärkeä asia kalustovalinnoissa Suomalaisen Sisun lisäksi koko Puhakan puutavarayhdistelmä on hyvin isänmaallinen. - Nosturit ovat olleet aina Fiskarsin ajoista lähtien Logliftin avomalleja ja tässä autossa perässä kulkee Kome-Briabin 5-akselinen siirtopankkovaunu. Pankkoina yhdistelmässä on teräksiset Forest Kingit ja autossa vetokitana TAV, joten kyllä kotimaisia valmistajia pyritään suosimaan, sanoo Puhakka. Edellinen Sisu vakuutti luotettvauudellaan Vaihdossa uuteen Sisuun lähti vuosimallin 2017 Polar Timber minkä mittariin kertyi yli 650 000 kilometriä. Puuta kuljetetaan metsäteiden varsilta Kaakkois-Suomen alueen tehtaille ja sahoille sekä jonkin verran myös terminaaleihin ja juniin. - Ajamme aika lyhyttä siirtoa ja kuormaamista on paljon, joten tunteja kertyy paljon suhteessa kilometreihin; tänäänkin meillä on kuuden kuorman päivä kun tehdään kahta vuoroa. Toisena kuljettajana on setäni Juha Puhakka ja vuodessa auton mittariin tulee jotain 140 000 ajokilometriä. Aiempi Sisu Polar Timber pelasi todella luotettavasti eikä Mercedes-Benzin tekniikkaan perustuvassa moottorissa eikä voimalinjassa ollut koko aikana mitään murheita, ilmoittaa Puhakka. (kuva: Sisun perässä kulkee 5-akselinen Kome-Briab siirtopankkovaunu. Pankkoina yhdistelmässä on teräksiset Forest Kingit ja autossa vetokitana TAV - kotimaisia valmistajia pyritään suosimaan kalustovalinnoissa.) Tuttu ja turvallinen - kehitystä toki tapahtunut Uuden Sisun kanssa yhteinen matka on alkanut mukavasti. - Vaikka auto on uusi niin heti ensimmäisestä päivästä tuntui että on tullut tuttuun kotiin. Perusasiat ovat pysyneet samoina ja Sisun hyvät ominaisuudet tallella. Toki kehitystä on taas tapahtunut ja pieniä juttuja on muutettu, mutta ajamaan oli todella helppo lähteä, kommentoi Puhakka. Uusi Sisu Polar Timber on varustettu Fullerin synkronoimattomalla vaihteistolla, niin kuin Puhakan lähes kaikki aiemmatkin mallit. - Kun Fullerin oppii niin ei siitä mielellään enää luovu. On hienoa että Sisu pystyy tarjoamaan sitä edelleen robottivaihteistojen aikakautenakin. Huollot Puhakan Sisuun tehdään Raskoneella Lappeenrannassa, mikä sijaitsee sopivasti ajoreittien varrella. - Raskoneella on pari todellista Sisu osaajaa ja luottomiestä, joiden kanssa asiat hoituu joten Sisu pysyy iskussa, kehuu Lasse Puhakka. (kuva: Lasse Puhakan Sisulla ajetaan aika lyhyttä siirtoa ja kuormaamista on paljon, joten tunteja kertyy paljon suhteessa kilometreihin. Puuta kuljetetaan metsäteiden varsilta Kaakkois-Suomen alueen tehtaille ja sahoille sekä jonkin verran myös terminaaleihin ja juniin.)
|