Täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Duster nostaa ominaisuudet, tilat ja varustelun entistä korkeammalle tasolle

29.11.2023 11.04

duster_24.jpg

Jatkossa kaikki Dacia Dusterin voimalinjat ovat sähköistettyjä; kevythybridejä ja hybridejä. Suomeen täysin uusi Duster saapuu kesällä 2024.

Dacian tunnusmerkkinä ovat Y-muotoiset valot niin edessä (päiväajovalot) kuin takana. Sama muoto löytyy ohjaamossa tuuletussuuttimista ja ovipaneeleista. Uudessa ohjaamossa korostetaan vaakasuoria linjoja. Kuljettajan on helppo viihtyä Dusterissa, jossa materiaalit ovat aiempaa korkeatasoisempia ja varustelu paljon runsaampi. 

duster_24_2.jpg

Ergonomiaan on kiinnitetty paljon huomiota, mikä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi kookkaan 10,1-tuumaisen kosketusnäytön kääntämistä 10 astetta kohti kuljettajaa. Journey-varustetasossa on vakiona lisää säilytystilaa keskikonsoliin tuova sähköinen käsijarru, jonka saa Extremeen lisävarusteena. Ohjauspyörää on litistetty niin ylhäältä kuin alhaalta, mikä parantaa näkyvyyttä ja helpottaa sen pyörittämistä. 

Kolmannen sukupolven Duster tehdään samalle CMF-B -perusrakenteelle kuin muutkin Dacia-mallit (Sandero ja Jogger). Korin mitat ovat lähes ennallaan pientä pituuden kasvua (4,34 m) lukuun ottamatta. Siitä huolimatta tilaa on paljon aiempaa enemmän. Eniten ovat kasvaneet sisäleveys edessä, takajalkatilat ja tavaratila. Eniten sitä on etuvetoisessa versiossa, jossa tavaratilan koko on nyt 472 litraa. 

Kaikissa Suomeen tuotavissa Dustereissa on paljon ennen näkemättömiä varusteita, kuten muokattava 7-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä edellä mainittu 10,1-tuumainen kosketusnäyttö. Siinä on uusi tieto-viihdejärjestelmä Media Display, jossa on mm. langaton Apple Carplay / Android Auto -liitettävyys älypuhelimelle. Journeyssä on vakiona vielä monipuolisempi Media Nav Live, jossa on reaaliaikainen navigointi. Molempiin saadaan päivitykset pilven kautta. 

duster_24_1.jpg

Jatkossa aina hybridi

Uudella CMF-B -perusrakenteella on merkittävä osa täysin uuden Dusterin kehittymisessä. Sen edistyksellisen rakenteen ansiosta on vähennetty merkittävästi värinöitä ja melua, mikä kohentaa matkustusmukavuutta. Myös ajettavuudessa on otettu huomattava askel parempaan, vähintään yhtä suuri kuin edellisessä sukupolvenvaihdoksessa. 

Dacia Duster tulee Suomeen kahdella voimalinjalla. Niistä perinteisempi on TCe 130 -kevythybridi, jossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Duster TCe 130:n voi valita etu- tai nelivetoisena. Polttoainetta säästävällä Miller-periaatteella toimivaan kolmesylinteriseen 1,2-litraiseen bensiiniturboon on yhdistetty 48 voltin järjestelmä. Sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, millä kulutus ja hiilidioksidipäästö pienenevät noin kymmenen prosenttia. 

Toisena voimalinjana on sama Hybrid 140, joka esiteltiin Joggeriin vuoden 2023 alkupuolella. Ensimmäisen kerran voimalinja otettiin käyttöön Renault Groupissa kolme vuotta sitten Cliossa. Kokonaisuudessa on vapaasti hengittävä nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Automaatin tapaan toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita kaiken aikaa mahdollisimman taloudellisesti. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voidaan ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Kulutus on kaupungissa jopa 40 prosenttia ja yhdistetyssä ajossa 20 prosenttia pienempi kuin pelkästään bensiinimoottorilla varustettuna.

Suomessa lähes neljä viidennestä Dustereista ostetaan nelivetoisina, joten siihen tehdyt parannukset ovat erityisen tärkeitä. Duster onkin maastossa etenemisen suhteen katumaastureiden parhaimmistoa. Siinä auttaa jatkossa uuden nelivetoisen Dusterin peräti 217 mm maavara (etuvetoinen 209 mm), mikä on suurempi kuin missään kilpailijassa. Maastossa on iloa myös suurista tulo- ja jättökulmista sekä korin hyvästä suojauksesta.  

Neliveto-Dusterin 4x4 Terrain Control -ajotilan säätimessä on nyt aiemman kolmen sijaan viisi vaihtoehtoa. Auto-tilassa voimaa jaetaan automaattisesti etu- ja taka-akselin välillä pidon ja nopeuden mukaan. Snow-tilassa optimoidaan pitoa liukkailla, jolloin mukana on myös ajonvakautus ja luistonesto. Mud/Sand-tila on tarkoitettu vaihtelevaan maastoon ja Off-road vaikeampaan maastoon. Eco-tilassa pyritään mahdollisimman alhaiseen polttoaineenkulutukseen rajoittamalla ilmastointilaitteen toimintaa ja auton suorituskykyä. Alhaisilla (alle 30 km/h) nopeuksilla myös peruutettaessa toimiva alamäkihidastin auttaa sekin osaltaan maastoajossa. 

Valinnanvaraa eri käyttöihin

Täysin uusi Dacia Duster tulee myyntiin kolmella varustetasolla. Suomen mallisto tulee alkamaan keskimmäisestä varustetasosta eli Expressionista, sillä perusmalli Essential on saatavilla vain etuvetoisena ECO-G LPG-nestekaasuversiona, joka ei ole Suomen markkinalle sopiva. Duster Expressionissa on vakiona muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, ilmastointi, vakionopeudensäädin, peruutustutka ja -kamera ja Suomen autoissa lisäksi Dusteriiin täysin uutena varusteena tuleva lämmitettävä ohjauspyörä. Varusteluun sisältyy myös uusimpien määräysten mukaiset pakolliset ajoavustimet, kuten eCall-hätäpuhelutoiminto, automaattinen hätäjarrutustoiminto, kuljettajan vireystilan valvonta sekä kaistalla pysymisen avustin.

Dacia Dusterin kolmas sukupolvi esitellään virallisesti keväällä 2024. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2024.

26.07.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 26.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.07.2024 9.00Valmet Automotive laajentaa akkujen testauspalveluja
25.07.2024 12.00Metsänlannoitukselle laadittiin kriteerit kestävään kohdevalintaan
25.07.2024 8.00Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla
24.07.2024 8.36SSAB julkisti tänään osavuosikatsauksensa 1.1.-30.6.2024 - Premium-terästen toimitukset autoteollisuudelle kasvoivat heikoilla markkinoilla
24.07.2024 8.10Stora Enson puolivuosikatsaus 2024: Tulos parani edelleen ja vakavaraisuus vahvistui
24.07.2024 8.00Stora Enso on nimittänyt uuden talousjohtajan sekä uuden johtajan Packaging Solutions -divisioonalle
23.07.2024 16.44Kilpailu EU-rahoituksesta koveni - Suomen liikennehankkeille 39,11 miljoonaa euroa
23.07.2024 10.22engcon tuo markkinoille risukouran
22.07.2024 20.00KATSO TÄSTÄ VIDEOKOOSTE! Hakkurivalmistaja Bruksin demotapahtuma esitteli uusimmat innovaatiot alan ammattilaisille

Siirry arkistoon »