Autonomiset kuorma-autot: MAN voitti "Truck Innovation Award 2024" -palkinnon

27.11.2023 17.33

mannevoitti.jpg

MAN Truck & Bus on saanut "Truck Innovation Award 2024" -palkinnon International Truck of the Year -raadilta. Hyötyajoneuvovalmistaja palkittiin autonomisen ajamisen tutkimus- ja kehityshankkeistaan ANITA ja ATLAS-L4.

Tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffini, joka edusti 25:tä kansainvälistä kuorma-autoalan toimittajaa, korosti kiitospuheessaan "molempien hankkeiden edistyksellisiä ominaisuuksia, panosta hub-to-hub- ja intermodaalikuljetusten automatisointiin sekä hedelmällistä hankeyhteistyötä MAN Truck & Busin, logistiikkatoimittajien, komponenttitoimittajien, tutkimuslaitosten ja julkisten infrastruktuurien ylläpitäjien välillä", sillä ne olivat olennaisia tekijöitä, joiden perusteella Truck Innovation Award 2024 -palkinto myönnettiin MANin autonomista ajoa koskeville hankkeille ANITA ja ATLAS-L4.

"Palkinto on suuri kunnia ANITAlle, ATLAS-L4:lle ja yhteistyökumppaneille. Se on myös tunnustus kaikkien niiden MAN-kollegojemme saavutuksille, jotka ovat jo vuosia ajaneet automatisoitua ajamista eteenpäin suurella asiantuntemuksella ja intohimolla. Digitalisaation ja hiilidioksidipäästöttömien ajojen ohella tämä on kolmas keskeinen pilari muutoksessa kohti ilmastoystävällistä, turvallista, tehokasta ja älykkäästi verkottunutta tulevaisuuden liikennettä. Vuodesta 2030 alkaen haluamme tarjota autonomisia kuorma- autoja sarjatuotantona kuljetuksiin määritellyillä reiteillä logistiikkakeskusten välillä", sanoo MAN Truck & Busin tutkimuksesta ja kehityksestä vastaava johtokunnan jäsen Frederik Zohm.

Autonomiset kuorma-autot ovat erityisen hyödyllisiä logistiikkakeskusten välisissä moottoritiekuljetuksissa (hub-to-hub): ne parantavat turvallisuutta auttamalla välttämään väsymyksestä johtuvia peräänajoja, ovat aina erityisen energiatehokkaita ja vakauttavat logistiikkavirtaa, koska ne ovat riippumattomia yksittäisistä ajokatkoista. Ne voivat myös auttaa lievittämään kuljettajapulaa vapauttamalla kuljettajia monipuolisempiin ja houkuttelevampiin kuljetustehtäviin alue- ja jakelukuljetuksissa.

ATLAS-L4: autonominen ajaminen moottoritiellä

"ATLAS-L4-hankkeessa kehitämme autonomista ajamista moottoritiellä erityisesti hub-to- hub-käyttötapausta varten. Käytämme apuna Saksassa vuonna 2021 hyväksyttyä autonomista ajamista koskevaa lakia, joka sallii jo nyt kuljettajattomien kuorma-autojen käytön määritellyillä reiteillä teknisessä valvonnassa. Haluamme testata vastaavaa prototyyppiajoneuvoa maanteillä vuoden 2024 loppuun mennessä", sanoo Sebastian Völl, MAN Truck & Busin autonomisen ajamisen projektipäällikkö. Tammikuusta 2022 lähtien MAN Truck & Bus, Knorr-Bremse, Leoni, Bosch, Fernride, BTC Embedded Systems, Fraunhofer AISEC, Technische Universität München, Technische Universität Braunschweig, TÜV SÜD, Autobahn GmbH ja Würzburgin liikennetieteiden instituutti (WIVW GmbH) ovat työskennelleet yhdessä tutkimus- ja kehityshankkeessa "Autonominen liikenne moottori- ja pikaraitioteillä tasolla 4" (ATLAS-L4), jota rahoittaa Saksan liittovaltion talous- ja ilmastoministeriö.

ANITA: autonominen ajo konttikeskuksessa

MAN tutki yhdessä Deutsche Bahnin, Fresenius-ammattikorkeakoulun ja Götting KG:n kanssa autonomisten kuorma-autojen integrointia logistiikkakeskuksiin osana "Autonomous Innovation in Terminal Operations" (ANITA) -tutkimus- ja kehityshanketta, jota rahoittaa myös Saksan liittovaltion talous- ja ilmastoministeriö. Tätä varten MAN kehitti itseohjautuvan kuorma-auton, joka digitaalisen tehtäväsuunnittelun avulla hoitaa itsenäisesti konttien lastauksen maanteiltä rautateille. Yhteistyökumppaneiden kanssa yhdessä DB Intermodal Servicesin konttivarikolla ja DUSS:n konttiterminaalissa Ulmissa suoritettujen kuuden kuukauden käytännön testien jälkeen hankkeen päättyessä syyskuussa 2023 kävi ilmi, että autonominen kuorma-auto oli jopa 40 prosenttia tuottavampi kuin tavanomaiset ajoneuvot ja osoitti näin ollen suurta potentiaalia ympäristöystävällisten yhdistettyjen maantie- ja rautatieliikenteen tavarakuljetusten tehostamiseen, ennustettavuuteen ja joustavuuteen. "Erityistä ANITA-hankkeessa oli autonomisen kuorma-auton täydellinen digitaalinen integrointi terminaaliprosessiin. Tämä on yleinen edellytys autonomisten kuorma-autojen käytölle logistiikassa", sanoo MAN Truck & Busin ANITA-projektipäällikkö Amelie Jacquemart-Purson.

MAN Truck & Busille toinen kuorma-autojen innovaatiopalkinto

Tämä on toinen kerta, kun arvostettu Truck Innovation Award 2024 -palkinto myönnetään MANin automaatioprojektille. Vuonna 2019 automatisoitu rakennustyömaan turva-auto AFAS voitti himoitun alan palkinnon heti ensimmäisellä kerralla.

Tietoa kansainvälisestä Vuoden kuorma-autosta

International Truck of the Year (IToY) -palkinnon lanseerasi alun perin vuonna 1977 brittiläinen toimittaja ja TRUCK-lehden legendaarinen päätoimittaja Pat Kennett. Nykyään tuomariston 24 jäsentä edustavat johtavia hyötyajoneuvolehtiä eri puolilta Eurooppaa.

Lisäksi IToY-ryhmä on viime vuosina laajentanut vaikutusvaltaansa nimittämällä liitännäisjäseniä Kiinan, Intian, Etelä-Afrikan, Australian, Brasilian, Japanin, Iranin, Uuden- Seelannin, Israelin ja Malesian kasvaville kuorma-automarkkinoille. IToY:n 24 täysjäsenlehden ja kymmenen liitännäisjäsenen lehtien yhteenlaskettu kuorma- autoilijoiden lukijamäärä on yli 1 100 000.

26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!

Siirry arkistoon »