Urakoitsijoiden kanssa kehitetyt kotimaiset polttoainesäiliöt

27.11.2023 20.00

jerry1.jpg

Finncont tarjoaa turvalliset ja tehokkaat, kotimaiset polttoaineen kuljetus- ja säilytysratkaisut.

(kuva: Finncontin uusi Jerry 3 -säiliömalli on patentoitu muovinen 250 litran IBC-pakkaus työkoneiden polttoainehuoltoon dieselpolttoaineelle tai moottoripolttoöljylle. Urakoitsijoiden kanssa yhteistyössä säiliö kulkee pystyasennossa pakettiautossa tai selällään pick-upin lavalla.)

- Meiltä saa laadukkaat ja toiminnoiltaan edistykselliset tyyppihyväksytyt ja testatut säiliöt. Toimitamme markkinoille vain turvalliseksi havaittuja ratkaisuja, joilla urakoitsijoiden polttoainehuolto ja päivittäinen tekeminen tehostuu, sanoo Finncont Oy:n myyntipäällikkö Jaakko Haapaniemi.

Täysin kotimaista tekoa

Finncont -säiliöiden valmistus tapahtuu Virroilla, joten kyseessä on täysin kotimaiset tuotteet. 

- Muoviset kuljetussäiliöt valmistetaan rotaatiovalukoneilla ja yrityksen metallipuolen tehtaasta valmistuu isommat säiliöt osaavien ammattilaisten toimesta edistyksellisillä tuotantolaitteilla. Koko prosessi tuotekehityksestä valmistukseen ja laadunvalvontaan on täysin omissa käsissä. Suunnittelu tapahtuu Finncont design-studiossamme, missä suunnitellaan kaikki Finncont brändin tuotteet alusta alkaen, kertoo Haapaniemi.

jerry2.jpg

(kuva: Jerry -polttoainesäiliöille on myönnetty ainutlaatuinen 7,5 vuoden käyttöikä yleisen 5 vuoden sijasta, kun sille tehdään lain vaatima kuntotarkistus uudelleen 5 vuoden käyttöiän kohdalla.)

Kattava säiliömallisto

Ensimmäiset polttoainesäiliöt Finncont valmisti 2000-luvun alkupuolella ja siitä lähtien tuotteita on jatkuvasti kehitetty ja mallistoa laajennettu. 

- Polttoaineen kuljetustarpeisiin löytyy Jerry -mallistosta neljä erikokoista säiliötä ja alumiinisella käsittely- ja valuma- altaalla varustettuja DT Jerry -säiliöitä on myös kahta kokoluokkaa. Lisäksi on tarjolla IBC -säiliöt 990-2990 kokoluokassa. Merikonttiin rakennetut tankkausasemat ovat suurimpia kokonaisuuksia polttoaineen jakeluun. Näissä päästään aina noin 12000 litran polttoaine kapasiteettiin. Tankkausasemat voidaan tehdä liikuteltaviksi ADR lainsäädännön täyttäviksi yksiköiksi, tai vaihtoehtoisesti soveltumaan polttoaineen varastointiin ja jakeluun kiinteissä kohteissa. Nafta-sarjastamme löytyy lisäksi pienempiä 3000-5800 litraisia malleja polttoaineen varastointiin, luettelee Haapaniemi.

Jerry -säiliöt vakuuttaneet koneurakoitsijat

Muoviset, kompaktin kokoiset 250-450 litraiset Jerry -säiliöt kulkevat työmaille pakettiauton kyydissä tai pick-upin lavalla, joten ne ovat saavuttanut suuren suosion ja käytössä laajasti koneurakoitsijoiden keskuudessa. Niiden käsittely ei vaadi kuljettajalta ADR-tutkintoa.

- Jerry -mallisto on kehitetty yhteistyössä metsäkone- ja maarakennusyrittäjien kanssa juuri heidän tarpeisiinsa. Valmistamme vain ja ainoastaan UN-tyyppihyväksyttyjä säiliötä, jolla urakoitsija voi kuljettaa polttoainetta lain vaatimukset täyttäen, toteaa Haapaniemi.

Uusi monikäyttöinen Jerry 3 -kuljetussäiliö

Finncont esitteli ProForest messuilla toukokuussa uuden Jerry 3 -säiliömallin, mikä on patentoitu muovinen 250 litran IBC-pakkaus työkoneiden polttoainehuoltoon dieselpolttoaineelle tai moottoripolttoöljylle. 

- Jerry 3 on monikäyttöinen ja malliltaan ainutlaatuinen, sillä se voidaan kuljettaa pysty asennossa pakettiautossa, jolloin säiliö vie lattiatilaa vain noin pyöränkotelon verran, tai selällään tukevasti pick-upin lavalla. Säiliö on matalarakenteinen, joten se mahtuu kaikkien lavakorkeuksien sisätilaan. Sen käsittely onnistuu alhaalta trukilla ja ylhäältä nostorakseilla tai liinoilla. Teknisesti kyseessä on UN/ADR tyyppihyväksytty IBC-pakkaus; pakkaustyyppi 31H2 ja pakkausryhmä 3 (Z), opastaa Haapaniemi.

jerry3.jpg

(kuva: Kun kuljetetaan polttoainetta ammattikäyttöön, tulee käyttää vain hyväksyttyä polttoainesäiliötä lain vaatimusten mukaisesti.)

Jerry -mallistolle saatu 7,5 vuoden käyttöikä 

Kun kuljetetaan polttoainetta ammattikäyttöön, tulee käyttää vain hyväksyttyä polttoainesäiliötä lain vaatimusten mukaisesti. Asetukset määrittävät, että muovisen polttoainesäiliön hyväksytty käyttöikä ammattikäytössä on 5 vuotta, niin että uusi säiliö tulee tarkistuttaa 2,5 vuoden kulutta, jolloin sille saadaan sama 2,5 vuoden käyttöikä lisää. Kun viisi vuotta on tullut täyteen, ei säiliötä saa enää käyttää ammattikäytössä mutta yksityiskäytössä sitä voidaan hyödyntää. 

- Finncontilla on ollut käynnissä pilottihanke, missä on haettu käyttöiän pidennystä Jerry -muovisäiliöille. Säiliöitä on ollut lukuisa määrä kenttäkäytössä ja Eurofins on tehnyt tarkkoja testauksia niille, eli miten säiliöiden raaka-aine reagoi ajan kuluessa polttoaineeseen. Elokuun lopulla saatiin Tukesilta päätös, että Jerry tuoteperheellemme on myönnetty ainutlaatuinen 7,5 vuoden käyttöikä yleisen 5 vuoden sijasta, kun sille tehdään lain vaatima kuntotarkistus uudelleen 5 vuoden käyttöiän kohdalla. Ja pilottiohjelma jatkuu edelleen testeineen, millä tavoitellaan tulevaisuudessa 10 vuoden käyttöikää Jerry mallistolle ammattikäytössä. Jo nyt saavutettu 7,5 vuoden käyttöikä on todella merkittävä asia tarjoten investoinnille pidemmän hyödyn, ilmoittaa Haapaniemi.

Toimivaan polttoaine huoltoon kannattaa investoida

Finncont on kiertänyt aktiivisesti konealan tapahtumissa esittelemässä tuotteitaan ja kuulemassa tarkalla korvalla asiakkaiden palautetta ja kehitysideoita, joita hyödynnetään uusien tuotteiden kehitystyössä.

- Urakoitsijoilla on hyvin töitä mutta toki investoinneissa ollaan hieman varovaisempia, johtuen haasteellisista ajoista. Tehokas ja turvallinen polttoainehuolto työmaille on kuitenkin toiminnan edellytys, joten säiliöitä hankitaan tasaiseen tahtiin tarpeeseen. Ja nyt kun Jerry-malliston käyttöikä on 7,5 vuotta niin rahalle saa todella pitkään vastiketta. Mietimme yhdessä asiakkaiden kanssa juuri heidän toimintaansa parhaiten soveltuvat polttoainehuoltoa tehostavat ratkaisut, mikä on mahdollista todella laajan säiliömallistomme ansiosta, sanoo Haapaniemi.    

26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!

Siirry arkistoon »