Renault Masterin neljäs sukupolvi julkistettu - ensi kesäksi Suomen markkinoille

22.11.2023 9.00

batch_Renault_Master_2024_2.jpg

Renault esitteli uuden neljännen sukupolven Renault Master pakettiautomalliston Ranskan Lyonissa Solutrans kuljetusnäyttelyssä tänään tiistaina 21.11.2023. Renaultin mukaan uusi Master on viidenneksen taloudellisempi kuin nykyinen malli. Polttoaineeksi uudelle perusrakenteelle rakennettuun Masteriin käy niin diesel, sähkö kuin tulevaisuudessa myös vety. Ohjaamo on mukavuudeltaan ja ergonomialtaan kuin henkilöautossa.

Renault alkoi valmistaa Batillyssä, Itä-Ranskassa uutta Master-pakettiautoa vuonna 1980, minkä jälkeen niitä on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta. Reilun 40 vuoden aikana Masteria on myyty useammassa kuin 50 maassa, kun vuonna 1990 vienti aloitettiin myös Etelä-Amerikkaan. Nyt on vuorossa Masterin neljäs sukupolvi, jonka uskotaan kasvattavan mallin suosiota entisestään

batch_Renault_Master_2024_13.jpg

”Tavoitteemme oli tehdä täysin uudesta Renault Masterista niin täydellinen pakettiauto kuin mahdollista. Kaikki käyttäjät huomaavat heti sen valtavan edistysaskeleen, minkä olemme Masterin kanssa ottaneet. Olemme tehneet auton, joka auttaa yrittäjiä parantamaan yhtiönsä kannattavuutta. Pakettiauton, joka toimii kaikessa käytössä päivästä päivään riippumatta siitä, minkä moottorin autoon valitsee", sanoo Hélène Carvalho, Renault Masterin tuotejohtaja. 

Kokonaan uusiksi

Katse täysin uuteen Renault Masteriin paljastaa, että auto on tehty kokonaan uusiksi. Eeltävästä mallisukupolvesta on jäljellä vain mallinimi.

batch_Renault_Master_2024_20.jpg

Väkevän näköinen keula on suunniteltu Renaultin uuden merkin ympärille, jota kehystää kookas etusäleikkö. Tehokkaissa, kookkaissa ledivaloissa on päiväajovaloissa Renaultin C-muoto, joka integroituu hienosti säleikköön. Korin perusvärejä on seitsemän, minkä lisäksi valittavana on yli 300 erikoisväriä. 

Korin sivupaneelit ovat nyt yhtä kappaletta, mikä valmistajan mukaan antaa autolle hienon ulkonäön etenkin pitkäkorisissa versioissa. Koripituus ja korkeusvaihtoehdot säilyvät entisellään. Suomessa Masterin umpipakettiauton suosituin korikoko on perinteisesti ollut 13 kuutiometrin kuormatilan tarjoava vaihtoehto.

Korin mittasuhteet ovat tarkkaan harkittuja, jotta kaikissa kokovaihtoehdoissa on oikea tasapaino. Uutta Masterissa on se, että korin takaosa on kapeampi, joka parantaa aerodynamiikkaa merkittävästi. Korin kavennus on toteutettu niin, ettei se vaikuta tavaratilan kokoon tai pariovien lastausaukon suuruuteen. 

Ilmanvastuskerroin on pienentynyt yli 20 prosentilla, jonka ansiosta uusi Master halkoo ilmaa etevämmin kuin yksikään kilpailija. Alhaiseen ilmanvastukseen on päästy kaikkien korin yksityiskohtien tarkalla kehitystyöllä. Täysin uuden Masterin konepelti on edeltäjää lyhyempi. Tuulilasi alkaa edempää ja se on jyrkemmin kallistettu kuin ennen. Ulkopeilit, etupuskurin ilmanottoaukot ja katto on kaikki viimeistelty aerodynamiikan ehdoilla. Suuri merkitys on kapenevalla perällä, minkä takia uutta Masteria voisi nimittää Aerovaniksi. Paremmalla aerodynamiikalla on samalla hyvä vaikutus melutasoon, joka on alentunut huomattavasti. 

Kaiken ilmanvastukseen panostetun työn ansiosta täysin uuden Renault Masterin  Samalla se tarkoittaa, että sähkömoottorisen Masterin energiankulutus on pudonnut viidenneksellä nykyiseen malliin verrattuna. 

Monta voimalinjaa samalle perusrakenteelle

Renault Masterissa on täysin uusi perusrakenne, jonka ansiosta se on taloudellisempi kuin yksikään kilpailija. Tärkeintä parannuksessa ovat alhaisemmat käyttökustannukset, minkä lisäksi kantavuudet ovat kasvaneet. Sekin vaikuttaa positiivisella tavalla kuljetusten tuottavuuteen. 

Perinteisempää moottorivalikoimaa edustavat Traficista tuttu iskutilavuudeltaan 2-litrainen Blue dCi -turbodieseli, jota tarjotaan neljässä eri teholuokassa: 77, 96, 110 ja 125 kilowattia (105, 130, 150 ja 170 hv). Moottoripäivityksen ansiosta polttoaineen kulutuksen kerrotaan vähentyvän 1,5 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöjen pienentyneen 39 g/km ollen pienimmillään alle 200 g/km, Masterin edelliseen sukupolveen verrattuna. Vaihteistoksi voi valita käsivalintaisen tai täysin uuden 9-vaihteisen momentinmuunninautomaatin. 

Merkittävästi aikaisempaa matalamman hiilidioksidipäästön ansiosta uuden Masterin autoveron ilmoitetaan asettuvan kohtuulliselle tasolle.

Olli.jpg

- Ootukset uuden Masterin suhtaan ovat varsin positiivisia ja aikaisempaa matalampien päästöarvojen ansiosta uusi Master tulee asemoitumaan mielenkiintoisesti markkinaan. Hinnastot julkaistaan lähiaikoina, toteaa tuotepäällikkö Olli Koistinen Renaultin maahantuonnista.

Sähkömoottoriksi on kaksi vaihtoehtoa. Niistä ennen kaikkea taajamakäyttöön tarkoitetussa on 96 kilowattia kehittävä sähkömoottori, jonka kanssa ajoakun energiasisältö on 40 kilowattituntia ja toimintamatka 180 kilometriä (WLTP). Toisessa vaihtoehdossa sähkömoottori kehittää 105 kilowattia. Siinä ajoakun energiasisältö on 87 kilowattituntia ja toimintamatka 410 kilometriä (WLTP). 

TER00692.JPG

Lähitulevaisuudessa Renault Master tulee myyntiin myös vedyllä toimivana ja yhdessä ranskalaisen HYVIA:n kanssa valmistettavana polttokennoversiona. Solutrans näyttelyssä vety-Master esiintyi yhä kolmannen mallisukupolven korissa.

Helppokäyttöinen työasema

Täysin uuden Masterin ohjaamo on mukavuudeltaan ja laadultaan hyvin lähellä henkilöautoa. S-muotoinen kojelauta kääntää kaikki näytöt ja katkaisimet kohti kuljettajaa, minkä ohella se luo ohjaamoon tilan tuntua. Materiaalit ovat korkeatasoisia, ja kaikissa Mastereissa on helposti käytettävä, hyvin selkeä 10-tuumainen kosketusnäyttö. 

batch_Renault_Master_2024_3.jpg

Ohjauspyörä on lainattu sellaisenaan Renaultin henkilöautoista. Siinä on laaja korkeus- ja etäisyyssäätö, mikä auttaa löytämään ihanteellisen ajoasennon.

batch_Renault_Master_2024_5.jpg

Automaattivaihteisissa Mastereissa ajosuunnan valitsin on viety ohjauspyörään, mikä on vapauttanut tilaa keskikonsoliin.

Tilaa uuden Masterin ohjaamossa onkin runsaasti niin matkustajille kuin tavaroille. Viime mainittua on nyt 135 litraa, mikä on neljänneksen enemmän kuin edellisessä sukupolvessa. Säilytystilaa ja lokeroita on kojelaudassa, pöytälaatikkomaisessa hansikaslokerossa ja kookkaissa ovilokeroissa.

Täysin uusi Master muuttuu kätevästi liikkuvaksi toimistoksi. Kun keskimmäisen istuimen selkänojan taittaa eteen, sen selkänoja toimii pöytänä, jossa on myös paikka tietokoneelle. Lisäksi ohjaamossa on USB-C-portteja, joista saa virtaa tietokoneelle.

Sähkömoottorisissa Mastereissa energiaa voidaan siirtää moneen suuntaan. Niissä on sekä V2L että V2G, mikä tarkoittaa että autolla pystyy lataamaan toista ajoneuvoa tai käyttämään työkaluja auton virralla. Sen lisäksi on mahdollista syöttää virtaa takaisin sähköverkkoon. 

batch_Renault_Master_2024_10.jpg

Täysin uuden Masterin tieto-viihdejärjestelmä on edistyksellisempi kuin monessa henkilöautossa. Siihen on saatavilla yksi moderneimmista markkinoilla ja uusimmista Renaultin henkilöautomalleista tuttu OpenR Link -järjestelmä sisäänrakennetuilla Googlen palveluilla. Siihen voi langattomasti liittää älylaitteen Android Autolla tai Apple CarPlaylla, jolloin puhelimen tai älylaitteen tiedot peilataan näytölle. Järjestelmää päivitetään kaiken aikaa pilven kautta, jolloin siihen saadaan vielä enemmän  Googlen monipuolisia sovelluksia. 

Räätälöitävissä jokaiseen tarpeeseen

Renault Masterissa on uusi perusrakenne, jossa akseliväli on lyhyempi kuin ennen. Yhdessä uudelleen suunnitellun etuakseliston kanssa kääntöympyrä on pienentynyt peräti 1,5 metriä, mikä tekee Masterista paljon aiempaa kätevämmän kaupunkikäytössä. 

Uuden jarrujärjestelmän ansiosta jarrujen tehokkuus ja tuntuma pysyvät samoina kuorman muutoksista huolimatta. Automaattinen hätäjarrutus alkaa puolta aiemmin kuin ennen ja jarrutusenergian talteenotto on sähkömoottorissa Mastereissa entistä tehokkaampaa. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on nyt tarjolla peräti 20. 

batch_TER00775.jpg

Saman verran on myös erilaisia korivaihtoehtoja, joilla kuormatilan koko vaihtelee 11 ja 22 kuutiometrin välillä. Edelliseen sukupolveen verrattuna liukuovet kyljissä aukeavat nyt neljä senttiä enemmän ja tavaratila on kymmenen senttiä pidempi, mikä tekee siitä luokkansa pisimmän. Kasvanut tavaratilan koko, pituus, leveys ja suurin kantavuus tekevät Masterista ihanteellisen auton luokassaan, joka määrittää uudelleen koko luokan. 

Renault Masterin täysin uusi neljäs sukupolvi tulee markkinoille keväällä 2024.

26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023

Siirry arkistoon »