Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä

11.09.2023 10.00

liito_orava_on_puussa.jpg

Tikanväylä on tunnistettu liito-oravien kulkuyhteyksien katkoskohtana. Tikanväylä yhdistettynä tien suuntaiseen voimalinjaan muodostaa puuttoman alueen, jota liito-oravat eivät pääse ylittämään. Liito-oravan elinalueita sijaitsee kummallakin puolella väylää.

Tikanväylä on tällä hetkellä valtion omistuksessa, mutta se tulee lähivuosina siirtymään kaupungin omistukseen.

Liito-oravien liikkumista edistetään toteuttamalla Tikanväylän varrelle liito-oraville tarkoitettu ylityskohta lisäämällä puita ja hyppytolppia. Ylityskohta on sijoitettu paikkaan, jossa on jo yleiskaavassa tunnistettu olevan ekologinen yhteys. Hyppytolppia on sijoitettu niihin paikkoihin, joissa tie tai voimalinja aiheuttaa rajoituksia puiden sijoittamiselle. Suunnitelmalla on haluttu myös kehittää Tikanväylän maisemaa. Siksi on valikoitu esimerkiksi erikoisemman värisiä puita, sekä köynnös- ja pensasistutuksia. Puissa on suosittu lajeja, jotka ovat myös liito-oravalle mieluista ravintopuustoa.

Puiden istutus ja hyppytolppien asennustyöt käynnistyvät tänään maanantaina 11.9.2023 ja valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Työmaa voi hidastuttaa liikennettä.

Liito-oravat oppivat hyödyntämään hyppytolppia

Liito-orava välttää maassa liikkumista ja tarvitsee yhtenäisen puustoyhteyden liikkuakseen. Leveät tieväylät aiheuttavat lajille liikkumisesteen tai vähintään sen liikkuminen tieväylän ylitse on riskialtista. 

– Liito-oravan liitomatka on tavallisesti noin kaksi - kolme kertaa lähtöpuun korkeuden verran, kertoo kaavoitusbiologi Anne Laita Jyväskylän kaupungilta.

Hyppytolppia on käytetty Suomessa useissa kohteissa, joissa puiden istuttaminen ei ole mahdollista. Hyppytolppia on toteutettu useissa tiehankkeissa sekä kaupunkiympäristön haastavissa kohteissa. Näin on tehty esimerkiksi Jyväskylässä Keskussairaalantien varrella lähellä Rautpohjan alikulkua.

Tutkimusten mukaan liito-oravan sukulaislajit ovat oppineet käyttämään niille rakennettuja hyppytolppia. Suomessa hyppytolppien käytöstä on yritetty saada tietoa esimerkiksi riistakameroilla, mutta riistakamerat eivät ole olleet teknisesti toimivia liito-oravan havaitsemiseen. 

– Voi olla, että liito-oravayksilöillä menee aikansa oppia käyttämään hyppytolppia, mutta oppiminen on kuitenkin mahdollista.

Liito-oravan kulkuyhteyden parantaminen on osa tämän vuoden kunnallistekniikan investointiohjelmaa. Rakentaminen toteutetaan osana Liito-orava-LIFE -hankkeen myötä saatua rahoitusta. Kuusi vuotta kestävään LIFE-hankkeeseen osallistuu 17 hankekumppania sekä Suomesta että Virosta.  Hankkeessa parannetaan liito-oravan elinympäristöverkostoja monenlaisin toimin – niin kaupunki- kuin metsäalueilla. 

Lisätiedot:

26.07.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 26.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.07.2024 9.00Valmet Automotive laajentaa akkujen testauspalveluja
25.07.2024 12.00Metsänlannoitukselle laadittiin kriteerit kestävään kohdevalintaan
25.07.2024 8.00Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla
24.07.2024 8.36SSAB julkisti tänään osavuosikatsauksensa 1.1.-30.6.2024 - Premium-terästen toimitukset autoteollisuudelle kasvoivat heikoilla markkinoilla
24.07.2024 8.10Stora Enson puolivuosikatsaus 2024: Tulos parani edelleen ja vakavaraisuus vahvistui
24.07.2024 8.00Stora Enso on nimittänyt uuden talousjohtajan sekä uuden johtajan Packaging Solutions -divisioonalle
23.07.2024 16.44Kilpailu EU-rahoituksesta koveni - Suomen liikennehankkeille 39,11 miljoonaa euroa
23.07.2024 10.22engcon tuo markkinoille risukouran
22.07.2024 20.00KATSO TÄSTÄ VIDEOKOOSTE! Hakkurivalmistaja Bruksin demotapahtuma esitteli uusimmat innovaatiot alan ammattilaisille

Siirry arkistoon »