IVECO ottaa yhteisyrityksen omistukseensa

14.05.2023 11:00

nicolaiveco.jpg

IVECO Group ja Nikola Corporation ilmoittavat siirtyvänsä innolla uuteen vaiheeseen vuonna 2019 alkaneessa kumppanuudessaan. Tähän mennessä kumppanuudessa on saavutettu kaikki tarvittavat virstanpylväät yritysten asiantuntemuksen hyödyntämiseksi päästöttömien raskaiden (luokka 8) kuorma-autojen käyttöönottamisessa Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. 

Yritykset työskentelivät yhdessä tasaista tahtia koronapandemiasta ja toimitusketjun haasteista huolimatta saavuttaakseen edellisen vaiheen tulokset ja lanseerasivat sähköakku- (Battery Electric Vehicle, BEV) ja polttokennosähköautot (Fuel Cell Electric Vehicle, FCEV) alueelliseen ja kaukoliikenteeseen.

Kumpikin yritys haluaa nyt keskittyä entistä selkeämmin raskaaseen liikenteeseen. IVECO Group keskittyy Eurooppaan sekä jatkokehittämään ja kaupallistamaan omia akkukäyttöisiä sähkökuorma-autojaan. Lisäksi Iveco aikoo ottaa käyttöön oman GATE-rahoitusliiketoimintamallinsa. Nikola keskittää toimintansa Pohjois-Amerikkaan lähestymällä asiakkaitaan integroidusti. Nikola tarjoaa BEV-, FCEV- ja vetyinfrastruktuuria HYLA-tuotemerkkinsä kautta.

IVECO Group ottaa Saksan Ulmissa sijaitsevan yhteisyrityksen kokonaan omistukseensa. Lisäksi IVECO Group saa lisenssin käyttää vapaasti ajoneuvojen ohjausohjelmistoja ja jatkaa niiden kehittämistä yhdessä kehitettyihin BEV- ja FCEV-malleihin. Nikola saa IVECO S-Way -teknologialisenssin Pohjois-Amerikkaan ja siihen liittyvien komponenttien toimituksen Iveco Groupilta. Lisäksi Nikola saa yhteisomistukseen Generation 1 eAxles -teknologian, joka on kehitetty yhdessä IVECO Groupin voimansiirtobrändin FPT Industrialin kanssa.

IVECO Group kattaa uuteen yhteistyövaiheeseen liittyvät pääomakulut käytettävissä olevalla likviditeetillään hankkimalla edellä mainitut erät osittain käteisellä (35 miljoonaa dollaria) ja osittain Nikolan osakkeilla (20 miljoonaa osaketta). Syntyneestä negatiivisesta kassavaikutuksesta huolimatta IVECO Group ennustaa kompensoivansa sitä kassavirran kerryttämisellä. Tämä ei muuta Iveco Groupin kassavirtatavoitetta vuodelle 2023, sillä se säilyttää myös merkittävän määrän Nikolan osakkeita. IVECO Group ja Nikola jatkavat työskentelyä kohti samaa perimmäistä tavoitettaan: olla energiamurroksen ja tulevaisuuden liikkuvuuden johtaja.

Edellä mainitut toimenpiteet edellyttävät kaikkia sovellettavia viranomaishyväksyntöjä ja lopullisten sopimusten valmistelua yhtiöiden välisen sitovan ehdon ehtojen täysimääräiseksi toteuttamiseksi.

25.09.2023 8:33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8:00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11:45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11:00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10:00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20:40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11:00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 8:10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18:10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16:10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla

Siirry arkistoon »