IVECO ottaa yhteisyrityksen omistukseensa

14.05.2023 11.00

nicolaiveco.jpg

IVECO Group ja Nikola Corporation ilmoittavat siirtyvänsä innolla uuteen vaiheeseen vuonna 2019 alkaneessa kumppanuudessaan. Tähän mennessä kumppanuudessa on saavutettu kaikki tarvittavat virstanpylväät yritysten asiantuntemuksen hyödyntämiseksi päästöttömien raskaiden (luokka 8) kuorma-autojen käyttöönottamisessa Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. 

Yritykset työskentelivät yhdessä tasaista tahtia koronapandemiasta ja toimitusketjun haasteista huolimatta saavuttaakseen edellisen vaiheen tulokset ja lanseerasivat sähköakku- (Battery Electric Vehicle, BEV) ja polttokennosähköautot (Fuel Cell Electric Vehicle, FCEV) alueelliseen ja kaukoliikenteeseen.

Kumpikin yritys haluaa nyt keskittyä entistä selkeämmin raskaaseen liikenteeseen. IVECO Group keskittyy Eurooppaan sekä jatkokehittämään ja kaupallistamaan omia akkukäyttöisiä sähkökuorma-autojaan. Lisäksi Iveco aikoo ottaa käyttöön oman GATE-rahoitusliiketoimintamallinsa. Nikola keskittää toimintansa Pohjois-Amerikkaan lähestymällä asiakkaitaan integroidusti. Nikola tarjoaa BEV-, FCEV- ja vetyinfrastruktuuria HYLA-tuotemerkkinsä kautta.

IVECO Group ottaa Saksan Ulmissa sijaitsevan yhteisyrityksen kokonaan omistukseensa. Lisäksi IVECO Group saa lisenssin käyttää vapaasti ajoneuvojen ohjausohjelmistoja ja jatkaa niiden kehittämistä yhdessä kehitettyihin BEV- ja FCEV-malleihin. Nikola saa IVECO S-Way -teknologialisenssin Pohjois-Amerikkaan ja siihen liittyvien komponenttien toimituksen Iveco Groupilta. Lisäksi Nikola saa yhteisomistukseen Generation 1 eAxles -teknologian, joka on kehitetty yhdessä IVECO Groupin voimansiirtobrändin FPT Industrialin kanssa.

IVECO Group kattaa uuteen yhteistyövaiheeseen liittyvät pääomakulut käytettävissä olevalla likviditeetillään hankkimalla edellä mainitut erät osittain käteisellä (35 miljoonaa dollaria) ja osittain Nikolan osakkeilla (20 miljoonaa osaketta). Syntyneestä negatiivisesta kassavaikutuksesta huolimatta IVECO Group ennustaa kompensoivansa sitä kassavirran kerryttämisellä. Tämä ei muuta Iveco Groupin kassavirtatavoitetta vuodelle 2023, sillä se säilyttää myös merkittävän määrän Nikolan osakkeita. IVECO Group ja Nikola jatkavat työskentelyä kohti samaa perimmäistä tavoitettaan: olla energiamurroksen ja tulevaisuuden liikkuvuuden johtaja.

Edellä mainitut toimenpiteet edellyttävät kaikkia sovellettavia viranomaishyväksyntöjä ja lopullisten sopimusten valmistelua yhtiöiden välisen sitovan ehdon ehtojen täysimääräiseksi toteuttamiseksi.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »