Renaultin täysin uusi katumaasturi Austral on saapunut Suomeen

11.05.2023 11.29

AustralIMG_6831.jpg

Täysin uusi Renault Austral jatkaa yhtiön pääjohtajan Luca de Meon kaksi vuotta sitten esittelemää Renaulution-strategiaa. Sitä ovat jo edistäneet hienon vastaanoton saaneet Renault Arkana ja Megane E-Tech 100% electric. Nyt on vuorossa Renaultin mallistossa Kadjar ja Koleos mallit korvaava Austral, jota seuraa pian vielä suurempi täysin uusi Espace. 

Kadjariin verrattuna sekä akseliväli (2,67 m) että korin pituus (4,51 m) ovat kasvaneet kahdella sentillä. Leveyttä Australilla on 1,83 metriä ja korkeutta 1,62 metriä. 

AustralIMG_6814.jpg

Australin kojelaudassa on siirrytty digitaaliaikaan, sillä yhtenäisen lasin alle asennettu digitaalinen mittaristo (12,3”) ja pystysuuntainen 12-tuumainen openR-näyttö (Evolution-versiossa 9-tuumainen) muodostavat L-kirjaimen muotoa muistuttavan kokonaisuuden. Kosketuslasin näyttö on suojattu älypuhelimien tapaan Gorilla-lasilla, jossa on sormenjälkiä ja heijastuksia vähentävä pinnoitus. 

Ohjaamossa on samaa henkeä kuin Megane E-Tech 100% electric -sähköautossa aina vähän neliömäistä ohjauspyörää myöten. Normaalia korkeampi ja leveämpi keskikonsoli jakaa etutilat niin, että ajajalla ja matkustajalla on omat turvalliset paikkansa. Pituussuunnassa siirrettävä käsituki (ei Evolution) parantaa ergonomiaa ja helpottaa kosketusnäytön käyttöä. 

Takamatkustajille on jaloille riittävästi tilaa etuistuimien alla ja takapenkin muotoilulla on varmistettu riittävä reisituki. Epäsymmetrisesti jaetussa takapenkissä on Evolutionia lukuun ottamatta molemmissa osissa erillinen 16 sentin pituussäätö ja selkänojan kolmeasentoinen kallistussäätö. 

Vain sähköistettyjä voimalinjoja 

Renault on kehittänyt uuden sukupolven jo aiemmin hyväksi havaitusta E-Tech full hybridistä. Entistä teknisempi ja toiminnaltaan hiotumpi uusi voimalinja tarjoaa markkinoiden parhaan suorituskyvyn ja taloudellisuuden yhdistelmän. Siinä yhdistetään polttomoottori ja kaksi sähkömoottoria. Niistä ensimmäinen toimii varsinaisena sähkömoottorina, minkä lisäksi sillä ladataan ajoakkua, ja toinen sähkömoottori on käynnistysgeneraattori, jolla käynnistetään polttomoottori, vaihdetaan nopeutta ja ladataan ajoakkua. Voimalinjaan kuuluu 1,7 kWh (400V) ajoakku sekä automaattinen monitilavaihteisto. 

AustralIMG_6818.jpg

Mallin myynti Suomessa käynnistyy 1,3-litraisen mild hybridin voimin, jossa on nelisylinterinen yhteistyössä Daimlerin kanssa kehitetty bensiinimoottori, siihen integroitu käynnistysmoottori ja 12 voltin litiumioniakku. Voimalinja kehittää 118 kW (160 hv) ja 270 Nm vääntömomentin laajalla 1800 - 3750 r/min käyntinopeusalueella, mikä tarkoittaa käytännössä erittäin vaivatonta ajoa, kun autossa on vielä X-Tronic automaattivaihteisto. Virallinen yhdistetty kulutus on 6,2 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 140 g/km. 

Etukäteisarvion mukaan suurin osa Australin ostajista valitsee Suomessa uuden sukupolven E-Tech full hybridiin, jossa on uusi kolmesylinterinen 1,2-litrainen turbomoottori, joka kehittää 96 kilowattia ja 205 Nm vääntömomentin. Pääsähkömoottori kehittää 50 kW ja 205 Nm. Voimalinjan suurin kokonaisteho on 146 kW (200 hv). Perinteinen nollasta sataan kiihdytys vie aikaa 8,4 sekuntia. Liikenteessä paljon merkittävämpi arvo on ohituskiihtyvyys 80-120 km/h, joka onnistuu vain 5,6 sekunnissa. 

Uusi Austral E-Tech full hybrid on miellyttävä ajaa ja samalla tehokas. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, millä liikutaan kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Se tarkoittaa parhaimmillaan 40 prosenttia pienempää polttoaineenkulutusta tavallisella polttomoottorilla varustettuun autoon verrattuna. Australin virallinen WLTP-kulutus on 4,6 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 104 g/km. 

AustralIMG_6807.jpg

Renault Australin ajettavuuteen vaikuttaa suuresti auton kohtuullinen omamassa, joka on kevyimmässä versiossa alle 1 400 kiloa. Jarrullinen perävaunumassa on luultavasti suositummaksi nousevassa E-Tech full hybridissä 1 500 kiloa. 

Tärkeä osa Australin ajettavuudessa on ominaisuuksien monipuoliset säätömahdollisuudet omaava, Techno-varustetasosta alkaen vakiovarusteisiin kuuluva Multi-Sense. Siihen on valmiiksi ohjelmoituna ajotilat Eco, Comfort ja Sport., joiden lisäksi ajaja voi tehdä omat yksilölliset valintansa ohjauksen, moottorin herkkyyden ja alustan jäykkyyden suhteen Perso-ajotilaan. 

Australin turvallisuuden nostaa korkealle tasolle suuri kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä, sillä niitä on saatavissa peräti 32 kappaletta. Osa niistä on vakiona ja osa tulee joko paremmissa varustetasoissa tai lisävarusteina. 

Käytettävissä on lisämaksullisia Googlen sovelluksia navigoinnin Google Mapsista alkaen. Google Assistantia voi pyytää vaikka ääniohjauksella neuvomaan lähimpään kahvilaan tai säätämään auton sisälämpötilaa. Toistaiseksi Google ei tue puheohjausta suomen kielellä. Australissa on vakiona mainio Arkamys Auditorium -äänentoisto.  

Renault Australin myynti käynnistyy ja hinnat paljastetaan huomenna perjantaina. E-Tech full hybrid 200 täydentää mallistoa kesän jälkeen. 

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »