Ilman päästöjä kohta yli 100 kaupungissa: DB Schenker tuo liikenteeseen Volta Zero -kuorma-auton prototyypin

06.03.2023 17.01

db-schenker-visits-volta-trucks-facility-in-steyr-c-volta-trucks.jpg

DB Schenker, yksi maailman johtavista globaaleista logistiikkapalveluiden tarjoajista, on esitellyt Euroopan kenttäkokeeseen pilottina osallistuvan täyssähköisen Volta Zero -kuorma-auton.

Viimeisen prototyyppisukupolven Volta Zero -kuorma-auto on valmistettu Volta Trucksin sopimusvalmistustehtaalla Itävallan Steyrissä. Näitä Volta-kuorma-autoja luovutetaan DB Schenkerille 150 kappaletta vuonna 2023.

”DB Schenker on jälleen kerran edelläkävijän roolissa. Markkinajohtajana haluamme olla vihreän logistiikan tarjoamisessa maailman ykkönen. Otamme vastuun kalustomme käytöstä aiheutuvien päästöjen vähentämisestä. Volta Zerolla tehtävä Euroopan kenttäkoe on tärkeä virstanpylväs sekä meille että Volta Trucksille. Kuljettajiltamme ja liikennöitsijöiltämme saatavat palautteet otetaan huomioon sähköisen Volta Zeron sarjatuotannossa. Kun ensimmäiset 150 Volta Zeron sarjatuotantona valmistettua ajoneuvoa on otettu käyttöön, pystymme jakelemaan päästöttömästi yli 330 sähköisellä kuorma-autolla (7,5–19 tonnia) 124 kaupungissa 22 maassa – sekä myös noin 70 rahtipolkupyörällä. Tämä sähköinen kalustomme on vertaansa vailla huolintamarkkinoilla”, sanoo Cyrille Bonjean, DB Schenkerin Euroopan maakuljetuksista vastaava johtaja.

”On erittäin jännittävää saada esitellä DB Schenkerille Steyrin sopimustehdastamme ja näyttää heidän Volta Zero -koeautonsa tuotantoprosessin ensimmäiset vaiheet. DB Schenker on lähtenyt mukaamme matkalle kohti hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. He ovat myös nähneet, mitä turvallisuus- ja ympäristöetuja Volta Zero tuo kaupunkilogistiikkaan. Mahdollisuus nähdä koekäyttöön otettavan ajoneuvon kokoonpanovaihe on merkittävä askel meille kaikille”, sanoo Volta Trucksin toimitusjohtaja Essa Al-Saleh.

Volta Zero Production Verification -prototyyppi on yksi niistä testikuorma-autoista, joita DB Schenker käyttää osana Euroopan kenttäkoetta. Kuorma-autoja käytetään tavaroiden kuljettamiseen DB Schenkerin terminaaleista kaupunkien keskustoihin ja muille kaupunkialueille. Näillä alueilla ajoneuvon innovatiivinen, turvallisuuteen keskittyvä muotoilu ja nollapäästöinen voimansiirto tarjoavat suurimmat hyödyt.

DB Schenker ja Volta Trucks saivat onnistuneesti päätökseen täyssähköisen Volta Zero Design Verification -prototyypin ensimmäiset maantieajotestit Pariisissa syyskuussa 2022. Tämä oli osa teknistä kehitysvaihetta, jossa ei vielä kuljetettu kuormaa. Seuraavassa testausvaiheessa DB Schenker voi käyttää Volta Zeroa todellisissa jakelutilanteissa täydellä hyötykuormalla.

DB Schenker ottaa näitä testiajoneuvoja käyttöön 18 kaupungissa eri puolilla Eurooppaa ja Skandinaviaa, mm. Ranskassa, Saksassa, Espanjassa, Italiassa, Alankomaissa, Ruotsissa ja Norjassa.

DB Schenker

DB Schenker on yksi maailman johtavista logistiikkapalveluiden tarjoajista noin 76 100 työntekijällään yli 1 850 toimipisteessä yli 130 maassa. DB Schenker tarjoaa saman katon alta maa-, lento- ja merikuljetukset sekä kattavat toimitusketjun hallinnan ja sopimuslogistiikan palvelut. Saavuttaakseen kunnianhimoisen tavoitteensa ilmastoneutraaliudesta vuoteen 2040 mennessä DB Schenker investoi jatkuvasti innovatiivisiin kuljetusratkaisuihin, uusiutuvaan energiaan ja hiilineutraaleihin tuotteisiin asiakkailleen.

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa

Siirry arkistoon »