Metsäenergia-alalla tehdään pitkän tähtäimen investointeja

04.02.2023 11.00

Hakkurimiehet_vain_elamaa.jpg

Metsäenergian nopeasti kasvanut kysyntä on loistava asia kaikille alan toimijoille, mutta toki kuumentuneessa tilanteessa on omat haasteensakin.

(kuva yllä: Metsäenergia-alan tulevaisuuden näkymät ovat valoisat joten alan yrittäjät investoivat uuteen entistä tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempään kalustoon. Marraskuussa 2022 Ideachip Machine Oy:n Jukka Humalainen (oik.) luovutti uuden Jenz HEM 922 -autohakkurin Alaku Oy:n Mikko Alamettälälle.)

Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti kerralla koko Euroopan energiapolitiikan; aiemmin lähinnä juhlapuheissa vilahdelleet energiaomavaraisuus ja huoltovarmuus ovat nyt totisinta totta samoin kuin fossiilisista polttoaineista suunniteltua nopeampi irtautuminen. Kotimainen uusiutuva metsäenergia tarjoaa osaltaan hyvät mahdollisuudet tavoitteiden toteuttamiseen luoden samalla työpaikkoja koko toimitusketjuun ja valtiolle kaivattuja verotuloja. 

- Markkinoilla on nyt todella kova kysyntä hakkeelle, vielä kun Venäjän tuontihaketta ei enää maahan tule. Hakkuriyrittäjien uusi lämmityskausi alkoikin tänä syksynä aiemmin kuin koskaan ennen, kun haketta pyritään tekemään varastoihin talven varalle ja sitä käytetään aiempaa enemmän myös sähkön tuottamiseen, johtuen pörssisähkön korkeista hinnoista. Luvassa onkin todella kiireinen talvi, sanoo Ideachip Machine Oy:n toimitusjohtaja Jukka Humalainen.

Uusi tilanne tietää siis hyvää hakkuriyrittäjien työtilanteeseen mutta kolikolla on toinenkin puoli.

- Kulurakenne on todella raskas sillä mm. polttoaineen, öljyjen, kulutus- ja varaosien hinnat ovat nousseet merkittävästi samalla kun inflaatio jauhaa muutenkin hälyttävän korkealla vaikuttaen aivan kaikkeen niin yrittäjien kuin palkansaajienkin arjessa. Onneksi kuitenkin hakkeen hinta on hyvällä tasolla mahdollistaen edelleen kannattavan urakoinnin, toteaa Humalainen. 

Alalla erittäin hyvät näkymät - kalustoinvestointeja tehdään

Hakealan tulevaisuus näyttää haasteista huolimatta ehkä paremmalle kuin koskaan aikaisemmin. Alan toimijat uskovat tulevaan ja hakkeen kova kysyntä jatkuu varmasti tulevina vuosina. Niinpä investointeja tehdään - vanhaa kalustoa korvataan uudella tehokkaammalla ja myös lisäkapasiteettia tarvitaan. 

- Hakkurivalmistajilla Keski- Eurooppa on vetänyt todella kovaa jo ennen nykyistä markkinatilannetta ja vielä kun komponenttien saaminen on vaikeaa niin toimitusajat ovat venyneet, mikä johtuu myös kuorma-autojen ja nostureiden todella pitkistä tehdastoimitusajoista. Saksalainen hakkurivalmistaja, kolmannen sukupolven johtama perheyritys Jenz on jo pitkään kasvanut vahvasti ja panostanut tuotantoonsa, joten asiakkaille toimitetaan uusia koneita todella hyvää tahtia - myös Suomeen - mutta silti kysyntä ylittää tarjonnan. Eli nyt marraskuun puolivälissä alkaa olla viimeiset hetket saada joitain Jenz HEM -malleja seuraavalle lämmityskaudelle eli tarkemmin loppuvuodelle 2023. Mutta kuten aiemmin totesin niin metsähakkeen hurja kysyntä ei ole mikään hetkellinen ilmiö, vaan kova vauhti tulee jatkumaan vuosia, joten uuteen kalustoon uskaltaa investoida pidemmällä tähtäimellä, sanoo Humalainen vuosikymmenten kokemuksellaan hakkurialasta.

Uusien hakkureiden pitkiin toimitusaikoihin ei ole tällä hetkellä helpotusta käytettyjenkään koneiden markkinoilta:

- Käytettyjä hyväkuntoisia autohakkureita ei yksinkertaisesti ole tarjolla, sillä kaikki toimivat ovat töissä niin meillä kuin Euroopassa. Ja jos joku kone tulee myyntiin niin hinnat ovat todella korkeat ja yleensä ne eivät edes päädy yleiseen myyntiin, vaan hakkurimyyjillä on valmiita asiakkaita, joiden kanssa etukäteen pohjustetut kaupat kätellään. 

Jatkuvaa tuotekehitystä - uusi Jenz HEM 922

Kuumana käyvästä markkinatilanteesta ja tuotannon haasteista huolimatta Jenz on tehnyt koko ajan katkeamatonta työtä tuotekehityksessä, minkä tuloksena markkinoille esitellään tasaiseen tahtiin päivityksiä olemassa oleviin laitteisiin sekä myös täysin uusia malleja.

- Jenz hakkureiden suurin malli, sivusyöttöinen HEM 820 on uudistunut kokonaan sekä myös kasvanut, joten nimi on muuttunut HEM 922:ksi, mikä tulee syöttöaukon korkeudesta, mikä oli aiemmin 820 mm ja nyt siis 922 mm. Ensimmäinen Suomeen saatu HEM 922 toimitettiin Alaku Oy:lle marraskuun 2022 puolivälissä, asennettuna MAN TGS 35.510 8x4 kuorma-auton päälle ja syöttönosturina on Palfinger Epsilon S11F, mitä käytetään kuorma-auton modifioidusta ohjaamosta. Kyseessä on Jenzin tehtaalla avaimet käteen -periaatteella täysin valmiiksi rakennettu Chippertruck Hybrid. Hybridi tarkoittaa sitä, että rumpu ottaa voimansa hakkurin CAT 812 hv moottorista ja hydraulinen heitin puolestaan MAN kuorma-auton moottorista, jolloin rummulle saadaan maksimaalinen teho, opastaa Humalainen. 

Uudessa Jenz HEM 922 -hakkurissa myös syötön rakennetta on muutettu.

- Yläsyöttörulla on viety pyörimään lähemmäs rumpua, millä saavutetaan parempi hakkeen laatu. Kun tukin loppupätkä pääsee yläsyöttörullan alta pois, niin se pätkä jää ns. vapaaseen tilaan, jolloin se voi kääntyä pys- tyyn tai poikittain ja syntyy epämääräisen muotoista haketta. Nyt kun rulla pitää pätkästä pidempään kiinni, niin saadaan parempilaatuista haketta myös loppupätkästä, sanoo Humalainen.

Alaku Oy:n HEM 922 on varustettu Jenzin uudella D1 -rummulla.

- Rummussa on nyt teroitettavat terät, kun aiemmin ne olivat käytännössä kertakäyttöiset. Terien paksuus on kasvanut 7 millimetristä 12 milliin ja syvyys 60 millistä 120 milliin. Teriä voi teroittaa useamman kerran, kunnes jäljellä on 90 milliä syvyyttä. Syynä muutokseen on teroitettavuuden lisäksi hakkeen laatu, sillä nyt saadaan tehtyä aiempaa paksumpaa haketta, missä on vähemmän polttotapahtumalle haitallista hienoainesta. Tuotetun hakkeen paksuudenhan määrittelee terän kärjen ja murtoterän etäisyys toisistaan, kun taas palakoko eli lastun pituus määräytyy syöttönopeuden ja rummun pyörimisnopeuden suhteesta. Jenzissä voi säättä syötön lisäksi myös rummun nopeutta, Humalainen toteaa.

Luotettavuutta ja käytön helppoutta

Jenzin filosofia on ollut aina valmistaa hieman hitaammin pyöriviä rumpuja mitkä eivät ole niin herkkiä epäpuhtauksien aiheuttamille vaurioille. Toinen tärkeä asia on se että rummun rakenne ei ole umpinainen vaan ontto, mikä tekee rummusta myös kevyemmän.

- Tässä uudessa HEM 922 -mallissa rumpu pyörii maksimissaan 460 kierrosta minuutissa. Nopeutta on todella helppo säätää Easy2 -keskusnäytöltä rummun kuvakkeessa olevasta liukupalkista portaattomasti. Myös heittimen ja syötön nopeuden säätö on yhtä vaivatonta - tehdyt säädöt voi sitten tallentaa kuljettajakohtaisesti. Lisäksi Jenzin tehtaalla asennetut nosturit kommunikoivat Easy2 -järjestelmän kanssa ja tarjoavat ainutlaatuiset säätömahdollisuudet: kuljettaja valitsee asetuksista nosturin ohjausliikkeet ja tekee kahvalla mallisuorituksen mikä mahdollistaa jokaisen liikkeen määrittämisen mieleisekseen samoin kuin hakkurin ohjaukseen liittyvät toiminnot voi määritellä juuri haluamiensa nappien taakse ohjauskahvoissa, sanoo Humalainen.

Uutta myös murskaimissa

Jenz tunnetaan hakkureistaan mutta valmistusohjelmaan kuuluu myös murskaimet.

- Aiempi BA926 -murskain on päivitetty tehokkaammaksi BA1016 -malliksi; voimanlähde on vaihtunut 812 hevosvoimaiseen CAT C18-moottoriin ja rumpu on kasvanut fyysisiltä mitoiltaan. Uuteen puoliperävaunun päälle rakennettuun BA1016 -murskaimeen on tarjolla entistä enemmän lisävarusteita ja uskon että koneelle olisi hyviä käyttökohteita Suomessakin. Jenz on tuomassa myös pieneen päähän uuden mallin, joten meihin kannattaa olla yhteydessä myös murskainvestointia mietittäessä, kehottaa Jukka Humalainen.    

23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa

Siirry arkistoon »