Volvon kaasukuorma-automallistoon uusia tehovaihtoehtoja01.02.2023 13:50
Volvo Trucks lanseeraa nyt uuden, vahvemman kaasukäyttöisen kuorma-auton, joka voi käyttää nesteytettyä kaasua. Uusi kuorma-auto pystyy suorittamaan vaativia, pitkän matkan kuljetustehtäviä. Viisi vuotta sitten Volvo Trucks lanseerasi kuorma-autonsa, jotka voivat käyttää nesteytettyä kaasua, jota usein kutsutaan LNG:ksi tai biokaasuna LBG:ksi. Kaasukäyttöiset kuorma-autot, Volvo FH ja FM, saavat uuden 500 hevosvoiman tehotason aiempien 420 ja 460 hv:n moottoreiden rinnalle. Kaasumoottorit saavat myös merkittäviä teknisiä päivityksiä, jotka tekevät niistä jopa 4 % polttoainetehokkaampia**, mikä yhdessä uuden 10 % suuremman kaasusäiliön kanssa lisää toimintamatkaa. ”Tehokkaiden kaasukäyttöisten kuorma-autojemme suorituskyky on verrattavissa dieselautoihin. Tankkaus on lähes yhtä nopeaa kuin dieselautoissa, ja kasvava yli 600 polttoaineaseman verkosto sekä LBG:lle että LNG:lle Euroopassa tekee niistä ihanteellisia pitkän matkan kuljetuksiin”, Daniel Bergstrand kertoo. Mikään yksittäinen ratkaisu ei voi ratkaista ilmastonmuutosta Täydentynyt kaasukäyttöisten kuorma-autojen mallisto sopii hyvin Volvo Trucksin kolmen polun strategiseen suunnitelmaan nollapäästöjen saavuttamiseksi: akkusähkökuorma-autot, polttokennosähkökuorma-autot ja polttomoottorit, jotka käyttävät uusiutuvia polttoaineita, kuten biokaasua, HVO:ta tai jopa vihreää vetyä. ”Tarvitaan useita teknisiä ratkaisuja, koska energia- ja polttoaineinfrastruktuurin saatavuus vaihtelee suuresti maittain ja alueittain ja myös siksi, että kuljetuksiin liittyvät vaatimukset voivat vaihdella”, Daniel Bergstrand sanoo. Suuret suunnitelmat fossiilisen LNG:n korvaamisesta LBG:llä Euroopassa LBG:n tuotannon Euroopassa odotetaan lisääntyvän nopeasti siirtyäkseen pois fossiilisen LNG:n käytöstä. EU-komissio on esittänyt REPower EU -nimisen suunnitelman, jossa painopiste on kotimaisen tuotantokapasiteetin lisäämisessä erityyppisille energiamuodoille. Suunnitelmana on lisätä vuotuista biokaasun tuotantoa kymmenen kertaa vuoteen 2030 mennessä* ja ala on jo aloittanut nopean kasvun. Myös Euroopan ulkopuolella biokaasupotentiaali herättää kiinnostusta. Tietoa Volvon kaasukäyttöisistä kuorma-autoista:
Tietoa nesteytetystä kaasusta:
*EBA (European Biogas Association) Statistical Report 2022. https://www.europeanbiogas.eu/SR-2022/EBA/ |