Autoverkkokaupalle vuosi 2022 oli erinomainen markkinassa olevista haasteista huolimatta

30.01.2023 10:00

Autoverkkokauppa_1.jpg

Autoverkkokauppa.comin mukaan sen uusien ajoneuvojen tilausmäärät säilyivät edellisen vuoden tasolla, kuluttajat lähes kaksinkertaistivat tilaukset verkkokaupasta ja sähköautoja myytiin ennätysmäärä.  

Verkkokaupan osuus kuluttajamyynnistä kasvoi ennätykselliset 77 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna, joten autokaupan digitalisoitumisen pioneerina Autoverkkokauppa vahvisti edelleen asemaansa perinteisten autoliikkeiden rinnalla. Vuoden viimeisellä neljänneksellä verkkokaupan osuus oli jo 24 % kaikista kuluttajien tekemistä tilauksista. Autoverkkokauppa on edelleen ainut toimija markkinoilla, jonka verkkokaupassa voi myydä oman autonsa, ostaa tai liisata uuden tai käytetyn auton ja saada sen kotiin käymättä lainkaan myymälässä. 

Haasteellisesta markkinatilanteesta huolimatta Autoverkkokauppa onnistui kasvattamaan sähköautojen osuutta kokonaismyynnistä vuoteen 2021 verrattuna. Sähköautojen myynnin kasvu oli 31% ja osuus kaikista tilauksista 14%. Myydyimpiä malleja olivat Citroën e-C4, Hyundai IONIQ ja Kona, Peugeot e-2008 sekä Renault Megane E-TECH (Vuoden Auto Suomessa -finalisti).

Autoverkkokaupan suosittu yksityisleasingvalikoima kasvoi keväällä uudella, #autokesäksi -tuotteella, jonka myynti ylitti kaikki odotukset. ”Yllätyimme itsekin, miten suuri kysyntä tuotteella oli ja jouduimme päivittämään suunnitelmia muutamaankin kertaan, jotta pystyimme vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin”, toteaa Autoverkkokaupan toimitusjohtaja Juha Rusama.

Elokuussa 2022 Hämeenlinnaan avattiin uusi toimipiste ja samalla lanseerattiin uusi toimintamalli – digishop. Autoverkkokauppa tarjoaa digishopissa asiakkaalle helpon mahdollisuuden tutustua koko valikoimaan ja halutessaan ostaa mieleisensä auton mistä tahansa liikkeestä yhdellä käynnillä. Hämeenlinnassa on lisäksi tarjolla lähes kaikkien Autoverkkokaupan edustamien merkkien huoltopalvelut. 

Myös yritysmyynti on siirtynyt vahvemmin verkkoon, sillä tammikuun alusta alkaen yritysasiakkaat ovat voineet ostaa tai liisata hyötyajoneuvoja entistä kätevämmin suoraan verkkokaupan kautta.

Autoverkkokaupan liiketoiminta tulee kasvamaan vuonna 2023 merkittävästi Metro-Autolta ostettujen kahden uuden toimipisteen, Espoon ja Tampereen, sekä Opelin uuden merkkiedustuksen myötä. 

”Näin pystymme palvelemaan asiakkaitamme maantieteellisesti jo hyvin laajasti. Verkkokävijöitä meillä on jo nyt koko Suomesta. Verkkokaupan kehityksessä olemme ottaneet uuden vaihteen päälle ja verkkoliiketoiminta tulee olemaan tänä vuonna yksi suurimmista kasvualueistamme”, lupaa Juha Rusama.

20.03.2023 9:02Nimitykset: Juha Ruotsalaisesta uusi Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja
17.03.2023 14:22Päättäjät nopeuttaisivat liikenteen sähköistymistä hankintakannusteilla ja latausinfratuilla
17.03.2023 10:32Mersun sähkökuorma-autot testataan Lapissa
17.03.2023 10:11Suomessa arviolta 120 000 valkohäntäpeuraa
16.03.2023 15:22Volvo luopuu tappiollisesta bussikorien valmistuksesta Euroopassa
16.03.2023 13:22Huippuluokan lentokoneasentajan koulutusta Savon ammattiopistosta
16.03.2023 10:22Yksityismetsien tuotot huippuvuosien tasolla
15.03.2023 13:43Ponssen vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2022 on julkaistu
15.03.2023 8:11Kia EV9 kokee radikaalin muodonmuutoksen - ensiesittely myöhemmin tässä kuussa
14.03.2023 12:33Nimitykset: Timo Rajala Volvo Truck Center Tampereen huoltopäälliköksi

Siirry arkistoon »