Autoverkkokaupalle vuosi 2022 oli erinomainen markkinassa olevista haasteista huolimatta

30.01.2023 10.00

Autoverkkokauppa_1.jpg

Autoverkkokauppa.comin mukaan sen uusien ajoneuvojen tilausmäärät säilyivät edellisen vuoden tasolla, kuluttajat lähes kaksinkertaistivat tilaukset verkkokaupasta ja sähköautoja myytiin ennätysmäärä.  

Verkkokaupan osuus kuluttajamyynnistä kasvoi ennätykselliset 77 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna, joten autokaupan digitalisoitumisen pioneerina Autoverkkokauppa vahvisti edelleen asemaansa perinteisten autoliikkeiden rinnalla. Vuoden viimeisellä neljänneksellä verkkokaupan osuus oli jo 24 % kaikista kuluttajien tekemistä tilauksista. Autoverkkokauppa on edelleen ainut toimija markkinoilla, jonka verkkokaupassa voi myydä oman autonsa, ostaa tai liisata uuden tai käytetyn auton ja saada sen kotiin käymättä lainkaan myymälässä. 

Haasteellisesta markkinatilanteesta huolimatta Autoverkkokauppa onnistui kasvattamaan sähköautojen osuutta kokonaismyynnistä vuoteen 2021 verrattuna. Sähköautojen myynnin kasvu oli 31% ja osuus kaikista tilauksista 14%. Myydyimpiä malleja olivat Citroën e-C4, Hyundai IONIQ ja Kona, Peugeot e-2008 sekä Renault Megane E-TECH (Vuoden Auto Suomessa -finalisti).

Autoverkkokaupan suosittu yksityisleasingvalikoima kasvoi keväällä uudella, #autokesäksi -tuotteella, jonka myynti ylitti kaikki odotukset. ”Yllätyimme itsekin, miten suuri kysyntä tuotteella oli ja jouduimme päivittämään suunnitelmia muutamaankin kertaan, jotta pystyimme vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin”, toteaa Autoverkkokaupan toimitusjohtaja Juha Rusama.

Elokuussa 2022 Hämeenlinnaan avattiin uusi toimipiste ja samalla lanseerattiin uusi toimintamalli – digishop. Autoverkkokauppa tarjoaa digishopissa asiakkaalle helpon mahdollisuuden tutustua koko valikoimaan ja halutessaan ostaa mieleisensä auton mistä tahansa liikkeestä yhdellä käynnillä. Hämeenlinnassa on lisäksi tarjolla lähes kaikkien Autoverkkokaupan edustamien merkkien huoltopalvelut. 

Myös yritysmyynti on siirtynyt vahvemmin verkkoon, sillä tammikuun alusta alkaen yritysasiakkaat ovat voineet ostaa tai liisata hyötyajoneuvoja entistä kätevämmin suoraan verkkokaupan kautta.

Autoverkkokaupan liiketoiminta tulee kasvamaan vuonna 2023 merkittävästi Metro-Autolta ostettujen kahden uuden toimipisteen, Espoon ja Tampereen, sekä Opelin uuden merkkiedustuksen myötä. 

”Näin pystymme palvelemaan asiakkaitamme maantieteellisesti jo hyvin laajasti. Verkkokävijöitä meillä on jo nyt koko Suomesta. Verkkokaupan kehityksessä olemme ottaneet uuden vaihteen päälle ja verkkoliiketoiminta tulee olemaan tänä vuonna yksi suurimmista kasvualueistamme”, lupaa Juha Rusama.

23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa

Siirry arkistoon »