AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uudistunut ja aikaisempaa tehokkaampi Ford Ranger Raptor

30.11.2022 13.00

RAnger_Raptor_2023_Ranger__11.jpg

Ford käynnistää täysin uuden seitsemännen sukupolven Ford Rangerin myynnin Euroopassa liki 300 hv V6 bensiinikoneen tahdittaman ja huippuluokan alustan omaavan Raptor-lippulaivamallin voimin. Mallin myynti on jo käynnissä ja ensimmäiset autot saapuvat maahan vuodenvaihteen tienoilla. Ammattilehti koeajoi uutuuden Espanjassa.

Jos ensimmäisen sukupolven Ford Ranger Raptor vaikutti moottoritehojen tai käyntiäänien puolesta jotenkin vaisulta USA:n markinoille tarkoitettuun Ford F-150 SVT Raptoriin verrattuna, niin täysin uudessa toisen sukupolven Raptorissa askelmerkit ovat osuneet liki täysin kohdilleen. Uuden Ranger Raptorin moottoritilaan on sovitettu 3-litrainen EcoBoost V6 -kaksoisturbomoottori, mistä irrotetaan Euroopan markkinoilla 292 hevosvoimaa ja 491 Nm vääntömomenttia. Mikäli se tuntuu runsaalta, niin Australiassa vastaavasta myllystä otetaan irti tehoa lähes 400 hv ja vääntömomenttia 580 Nm.

IMG_8166.jpg

Uuden Raptorin lanseeraus jäänee historian kirjoihin siinäkin mielessä, ettei tapahtumassa mainittu sanallakaan sähköisiä voimalinjavaihtoehtoja tai puhuttu polttoaineenkulutuksesta. Kenties ne otetaan asiaksi Rangerin muiden mallivarianttien esittelyjen yhteydessä.

Raptor_v6_engine.jpg

Tehoa laajalla rekisterillä

Uusi, ralliautoista tuttu viiveenestojärjestelmä pitää turboahtimien siivet pyörimässä, kun kuljettaja on nostanut kaasupoljinta. Sen ansiosta auto kiihtyy nopeammin kuljettajan painaessa kaasua uudestaan mutkan tai vaihteenvaihdon yhteydessä. Lisäksi Raptoriin on ohjelmoitu jokaiselle automaattivaihteiston vaihteelle yksilöllinen turboahtimen tehostusprofiili optimoidun suorituskyvyn saavuttamiseksi.

RAnger_Raptor_2023_AloitusRAPTOR.jpg

Ajossa järjestelmä pelaa hienosti. Moottorista viimeisetkin tehonrippeet kuljettajan käyttöön tarjoava Baja-ajotila kytkettynä auto vaikuttaa kaasu pohjassa ajettaessa ja suurempaa vaihdetta vaihdettaessa suorastaan ryntäävän eteen päin. Mainitsiko joku jo turbo-potkun? No huipputehoa saadaan kierroksia nostamalla, mutta huikeaa on sekin että vääntömomenttia on tarjolla runsain mitoin heti tyhjäkäyntikierrosalueen jälkeen. Ja sitä vaikuttaa piisaavan aina kierroslukumittarin noin 6500 r/min kohdalla alkavalle punarajalle asti. 

Ranger_v6.jpg

Käyntiäänien puolesta uskottavuutta tarjoaa 2,5 tuuman tuplapakoputkisto, joka päästää keskimmäisen äänenvaimentimen yhteyteen viedyillä ja sähköisesti ohjauspyörän nappulasta säätyvillä läppäventtiileillä V6 moottorin käyntiäänet valloilleen, kuljettajan niin päättäessä. Kuljettaja voi valita neljästä eri esiasetetusta äänitasosta. Myös valittu ajotila vaikuttaa kuinka avoimena läppäventtiilit ovat putkistossa. Kokeilun perusteella tällainen järjestelmä puoltaa paikkaansa Ranger Raptorissa.

Uudessa Ranger Platinum -mallissa on 240 hevosvoimainen 3,0 litran V6-turbodieselmoottori ja voimansiirto, jonka suunnittelussa on kiinnitetty erityisesti huomiota viimeistelyyn. Tämä takaa Ranger Platinumille tasaisen ja vaivattoman suorituskyvyn sekä poikkeuksellisen vääntömomentin, joten kuorman kuljettaminen ja hinaus onnistuvat vaivattomasti.

Ja jos palataan vielä hetkeksi voimanlähdevalikoimaan, niin ensi vuonna Euroopassa Raptorin moottoritarjontaa laajennetaan 2-litraisella kaksoisahdetulla rivinelos-dieselillä, mistä irrotetaan tehoa hieman päältä 200 hevosvoimaa. Ja mainittakoon tässä yhteydessä sekin, että Rangeria tullaan tarjoamaan myös 3-litran V6 dieselvaihtoehtona, Joskaan ei Raptor erikoismallina. 

Raptorin vaihteistona on aina kaikissa olosuhteissa sujuvasti pykäliä vaihtava 10-vaihteinen automaatti.

RAnger_Raptor_2023_Ranger__5.jpg

Etulukko vakiona

Merkittäviä tekijöitä Raptorin erinomaiseen etenemiskykyyn ovat vielä aikaisempaakin paremmaksi hierottu jousitus ja uudelleen suunniteltu, aikaisempaa vääntöjäykempi tikapuurunko sekä älykäs erikseen kytkettävillä etu- ja taka-akselin lukoilla sekä erinomaisen maastovakionopeuden säätimen sisältävä e-AWD nelivetojärjestelmä.

RAnger_Raptor_2023_sisa2.jpg

Mainittakoon että Raptor lienee ensimmäinen lava-auto, missä etulukko lukeutuu vakiovarusteisiin. Sen ja muiden nelivetojärjestelmään liittyvien toimintojen kytkentä sujuu vaivatta kojelaudan suurikokoisesta Ford Sync 4A käyttöjärjestelmän sisältävästä monitoiminäytöstä.

Ranger_v6_dip.jpg

Raptorin alustassa on täysin uudet alumiiniset ylä- ja alatukivarret, suuren liikevaran omaava etu- ja takajousitus ja hienostunut Watts link -takajousitus yhdessä uusimman sukupolven sähkösäätöisien FOX Live Valve -iskunvaimentimien kanssa. Nämä pitävät auton pyörät tukevasti kiinni maanpinnassa kaikissa ajateltavissa olevissa olosuhteissa ja nopeuksissa. 

Raptorin Live Valve -iskunvaimennusjärjestelmä on käytössä kaikkien uudistettujen seitsemän ajotilavaihtoehtojen kanssa. Eri ajotilojen ja Trail Control-maastovakionopeudensäätimen yhteispeliä voi luonnehtia jopa hämmentävän hyväksi. 

RAnger_Raptor_2023_iskari.JPG

Jos sähköautopuolella mehustellaan One pedal eli yhden polkimen ajolla, niin Raptorin ohjauspyörän takana polkimiin ei tarvitse maastossa välttämättä kajota lainkaan. Kuljettaja valitsee vain asetetun nopeuden alle 32 km/h ja auto hallitsee kiihdytyksiä ja jarrutuksia kuljettajan keskittyessä ohjaamiseen vaikeassa maastossa. Korkean ja kookkaan auton kulmien arviointia auttaa erinomainen kamerajärjestelmä, joka pitää sisällään etupyörien suunnan näyttävän etukameran. Sen avuin Raptorin ohjaus sujuu vaivattomasti maastossa, vaikka kuljettajan paikalta ei suoraa näköyhteyttä eteen päin olisikaan. 

RAnger_Raptor_2023_Ranger__16.jpg

Hienosäädetty

Uuden Ranger Raptorin suunnittelussa ei tyydytty pelkkään voimalinjan ja jousituksen uudistamiseen. Uutta on niin ulkonäössä kuin auton mitoissakin. Eri mallisukupolvet erottaa helpoiten toisistaan uuden mallin puolikaaren muotoisista päiväajovaloista, ja jos autot ajetaan vierekkäin on uusi auto myös aikaisempaa raamikkaampi.

Uusi Raptor on 11 mm vakiomallia pidempi ( 5 381 mm ), samalla 3 270 mm:n akselivälillä. Raptor on myös 36 mm korkeampi ( 1 922 mm  ) ja peräti 110 mm vakiomallia leveämpi ( 2 028 mm ). 

Muita tärkeitä mittoja ovat maavara 272 mm, raideleveys 1710 mm ja kahlaamissyvyys 850 mm, joka on 50 mm enemmän kuin vakio Rangerissa. Jos edellä mainittuja mittoja verrataan tuotannosta poistuvaan Raptoriin, niin auto nyt liki 20 mm aikaisempaa lyhyempi, vaikka akseliväli on kasvanut 50 mm. Kasvua on tapahtunut myös korkeussuunnassa, liki viiden senttimetrin verran. Hieman yllättäen valmistajan ilmoittamasta maavarasta on nyt kadonnut reilu senttimetri ja samalla lähestymiskulma on pienentynyt puolella asteella 32 asteeseen. Fordilta kerrotaan, että auton keula on törmäysturvallisuuteen liittyvien tekijöiden takia aikaisempaa matalammalla. Toisaalta etuakseli on nyt 15 mm aikaisempaa edempänä, joten lähestymiskulmaan on tullut vain hiuksen hieno loivennus. Ylitys eli ramppikulma on entisellään 24 asteessa. Jättökulma on 27 astetta ilman vetokoukkua ja 24 astetta vetokoukkupalkin kanssa. Sen verran tarkasti oli Fordin väki koeajoreitin valinnut, ettei pohjakosketuksia tai muitakaan ”osumia” osin vaativallekin maastoajoreitille osunut.

RAnger_Raptor_2023_Ranger__14.jpg

Urheilullinen

Tehtaalta lähtiessään Raptor on aina viisipaikkaisella Double Cab ohjaamolla. Suomessa Raptoria tarjotaan myös alennetun autoveron pakettiautona, jolloin takaistuin korvataan tavarankuljetukseen soveltuvalla sarjalla. 

RAnger_Raptor_2023_sisa1.jpg

Sisällä ohjaamossa huokuu vahvana auton urheilullinen puoli. Uudet etuistuimet ovat vielä aikaisempaakin tukevammat ja selkänojissa on entiseen tapaan Raptor tikkaukset. Sama Code Orange värisävy toistuu kojelaudan ja verhoilun sekä istuimien yksityiskohdissa. Urheilullista tunnelmaa täydentää premium-nahkainen lämmitettävä urheiluohjauspyörä, jossa on nyt omat napit ohjausvasteen, iskunvaimennuksen ja pakoäänien hienosäätöön.   

RAnger_Raptor_2023_Ranger__17.jpg

Lisähyötyä tuo myös uusin digitaalitekniikka. Kuljettajan eteen avautuu 12,4 tuuman digitaalimittaristo ja kojelaudan keskellä oleva 12 tuuman kosketusnäyttö toimii useimpien toimintojen käyttöpaneelina. Fordin uuden sukupolven SYNC 4A® -tietoviihdejärjestelmä tarjoaa langattoman Apple Carplay- ja Android Auto -yhteensopivuuden ilman lisäkustannuksia. Laadukkaasta äänimaailmasta vastaa 10 kaiutinta sisältävä äänentoistojärjestelmä. Tällä reissulla tosin ei radiota taidettu edes avata, sillä kaivattu äänimaailma löytyi onnistuneesti ohjauspyörän pakoäänivalikon nappulasta.

Hämmästyttävän hyvin kaikissa ajateltavissa olevissa olosuhteissa tien ja maaston epätasaisuudet suorastaan neutralisoiva jousitus yhdessä huippuluokan istuimien kanssa tarjoavat poikkeuksellisen mukavan ajokokemuksen.

RAnger_Raptor_2023_Ranger__8.jpg

Vauhti maksaa

Kokonaisuutena uudistunut Raptor perii onnistuneesti manttelin edeltäjältään, jopa hämmentävän hyvin. Ja mikä parasta malli on nyt lähempänä esikuvaansa eli FORD F-150 SVT Raptoria.

RAnger_Raptor_2023_Ranger__2.jpg

Kuten alussa mainittiin uuden Raptorin myynti on jo kovassa vauhdissa maailmalla. Suomessa vauhtia saattaa hieman hillitä, ainakin täyden autoveron versiona, korkeahkoksi luonnehdittava reilun 135 000 euron hintapyynti. V6 bensiinimoottorin 315 g/km CO2 -päästöarvo nostaa Raptorista kannettavan autoveron osuuden yli 60 000 euroon. Joten vauhti maksaa!

16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa

Siirry arkistoon »