AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Kangoo Van - Sesam aukene!

18.06.2022 15:01

kangoo1.jpg

Renault tuo uuteen Kangoo Vaniin tarjolle ensimmäisenä autovalmistajana innovatiivisen Easy Side Access -sivuoviratkaisun, mikä vie mallin käytännöllisyyden osalta suoraan kokoluokkansa kärkeen. 

(kuva yllä: Renault Kangoon kolmas mallisukupolvi ensiesiteltiin viime vuoden puolella. Suomessa myynti käynnistyy kuluvan vuoden syksyllä.)

Viime vuonna tarjolle tuodun Renault Express Vanin vanavedessä ranskalaisvalmistaja on tuomassa Suomen markkinoille myös palkitun kolmannen sukupolven Kangoon. Aikaisempaa linjakkaampi sekä pituus että leveyssuunnissa kasvatetun Kangoon keulailmeeseen on tuotu valmistajan henkilöautoista ominaisia piirteitä. Mallisarjan valmistus käynnistyi lyhyen eli 3,3-3,9 kuution tavaratilan tarjoavan koripituusvaihtoehdon voimin. Samalta tuotantolinjalta valmistuvat myös sisarmalli Mercedes-Benz Citanit, joiden toteutuksessa on nyt aikaisempaa selvemmin esillä valmistajakohtaiset ominaisuudet. 

Voimanlähdevalikoiman selkärankana ovat tutut 1,5 litran diesel ja 1,3 litran bensiinimoottorit, useina eri tehovaihtoehtoina. Täyssähköistä Kangoo E-Tech mallia voidaan odotella saapuvaksi kesän aikana. Suomessa Kangoon myynti on tarkoitus käynnistää vuoden toisella puoliskolla pidemmän akselivälin (4,2-4,9 m3) malleilla. Suomen Renault maahantuonnista kerrotaan että pidemmän akselivälin Kangoo asemoituu paremmin meidän markkinoillemme.

kangoo2.jpg

(kuva: Uuteen Kangooseen on tarjolla lisähinnasta uusi ja innovatiivinen Easy Side Access eli kylkilastaus-aukko, mikä helpottaa kuormausta merkittävästi. Uutta ovat myös 90 astetta avautuvat ovet.)

Vallankumouksellinen

Nyt koeajettavassa ”stumppi- mallissa” on Renaultin kehittämä ja kenties jopa vallankuomouksellinen Easy Side Access eli kylkilastaus-aukko, jossa apumiehen puolella ei ole lainkaan B-pilaria kuormatilan ja matkustamon välissä. Maahantuojan mukaan alle tuhannen euron lisähinnasta tehdastilauksena tarjottava kyljen avoin tila on peräti 1,4 metriä eli yli kaksinkertaisesti edellisen sukupolveen Kangoohon verrattuna. Perusmallissa lastausaukko on leveimmillään 70 cm luokkaa. Etuistuin alas kännettynä ja verkkomallin väliseinä sivuun taitettuna kylkilastausaukosta saa soviteltua vaikkapa Euro-lavan kyytiin. Renault toi rahtitilan perään pariovet vuonna 1997, sittemmin niistä on muodostunut standardi pienten pakettiautojen kokoluokassa. Metsurit ja muut ulkona työskentelevät arvostavat perinteistä ja tarvittaessa jonkinmoisen sateensuojan virkaa tekevää läppämallin luukkua. Se on tarjolla myös uuteen Kangoohon, joskin pienestä lisähinnasta. 

Kantavuutta ”stumppi-Kangoo” tarjoaa rapiat 500 kg, mikä tuntuu auton joustitusominaisuudet huomioon ottaen pieneltä. Uudelleen suunnitellun jousitusgeometrian ja kelvollisen maavaran ansiosta Kangoolla kelpaa taivaltaa myös pääteiden ulkopuolella. Sähköisen ohaustehostimen myötä Kangoon ohausvaste on saatu aikaisempaa täsmällisemmäksi, mutta petrattavaakin vielä olisi. Etenkin maantienopeuksilla tuntuma jää ohueksi. Samalta tuotantolinjalta valmistuvassa sisarmalli Mercedes-Benz Citanissa ohjauksen puutteet ovat korjattu. 

Voimalinjan perustana on luo- tettavan ja polttoainetaloudellisen moottorin maineen saavuttanut 1,5 litrainen dCi diesel. Teräsmännillä ja pakokaasuahtimella varustetusta polttomoottorista irrotetaan huipputehoa maltillisesti, versiosta riippuen 86, 95 tai 115 hevosvoimaa. Maahantuojan esittelyautossa on näistä keskimmäinen eli 95 heppainen variantti. Sen kanssa pärjää mainiosti muun liikenteen seassa. Alkuvaiheessa kaikissa vaihtoehdoissa on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, joka päivitettiin malliuudistuksessa uusimpaan kehitysversioonsa. Suosittu EDC -kaksoiskytkinvaihteisto tuodaan tarjolle kaikkiin vaihtoehtoihin myöhemmin tämän vuoden aikana. 

Ajossa Kangoo tarjoaa yllätyksetöntä matkantekoa. Polttoaineenkulutus pysyttelee moottorille tyypillisellä noin 5,5 litran tasolla sekalaisella ajotavalla. 

Kylkilastausaukosta johtuen matkustamon ja rahtitilan jakava väliseinä on vänkärin paikalta verkkoseinää, joten sisämelu nousee ajoittain korkeaksi. Samaisesta syystä auton lämmityslaite joutuu pakkaskeleillä koetukselle. Miellyttävän lämpötilan saavuttaminen kestää ilman lisälämmitintä hyvän tovin. Muutoin ajettavuudessa ei ole sanottavaa. Tehoa piisaa ja vaihteet soljuvat paikoilleen sujuvasti.  Myös jarrutuntuma on asiallinen, vaikka taka-akselilla onkin perinteiset rumpujarrut.

kangoo3.jpg

(kuva: Täysin uusi kojelauta on asiallinen. Säilytystiloja on hyvin ja viihdejärjestelmä integroituine peruustuskameranäyttöineen ja liitettävyyspalveluineen on tätä päivää.)

Sisusta tähän päivään

Kangoo sai malliuudistuksessa täysin uuden kojelaudan ja istuimet. Samalla kuljettajaa avustavien järjestelmien määrää kasvatettiin.

Ohjaamossa korostuvat vaakasuorat linjat ja runsaat säilytystilat, mitä on kaikkiaan 60 litraa. Kokonaan uudelleen suunnitellut istuimet tarjoavat aiempaa enemmän mukavuutta. Istuinlämmityksessä on nyt kaksi tehoaluetta. Soisi olla useampikin, sillä nyt vaihtoehdot ovat kuuma tai tosikuuma. Käyttökytkin on sentään saatu nostettua istuimen rungosta kojelautaan. Kilpailussa asiakkaista Renault jää pienoiselle takamatkalle siinä, ettei Kangoohon ole lainkaan tarjolla tuulilasilämmitystä tai ratinlämmitystä. 

Kangoo Vanin varusteisiin kuuluu Renault EASY LINK -multimediajärjestelmä ja kuljettajaa avustaviin järjestelmin kuuluu mm. Kaistallapitoavustin, perävaunun ajonvakautus, jarrutuksen vakautus sekä hätäjarrutusavustin.

Hinnat avoinna

Pari pientä harmittavaa seikkaa muutoin niin onnistuneen Kangoon suunnittelusta löytyy. Ensimmäinen ja perustavanlaatuinen suunnittelun kukkanen ovat näköesteen kuljettajan eteen jättävät paksut A-pilarit. Toinen ja täysin korjattavissa oleva häiriötekijä on täysin ala- arvoinen lasinpesunesteen annostelu. On vain ihmeteltävä kuinka järjestelmä on saatu nykyisellään läpi valmistajan laadunvalvonnasta. Muuten niin asialliset avustimetkin toimivat vain kun auton keula on lumesta puhdas. Jo vähäinen auton keulaan tarttuva lumi tukkii tutkat ja herättävät mittariston eloon, eri avustimien toimimattomuudesta kertovien varoitusvalojen merkeissä. Hyvän ajettavuuden ja nerokkaiden kuormatilan käytettävyysratkaisujen vastapainoksi Kangoon uusimmasta malliversiosta löytyy yhä petrattavaa.  

Suomen hinnastoa tai saatavuutta Renaultia maahantuova Renault Nordic ei ole tätä kirjoitettaessa Kangoolle julkistanut. Markkina pitää huolen että pyyntihinnat pysyttelevät kilpailijoiden tasolla.    

kangoo42.jpg

(kuva: Takaovet avautuvat perusmallissa 60/40 -suhteessa. Läppämallin luukku on tarjolla lisähinnasta.)

06.07.2022 15:00Hakevuori osti Hakevelhot - volyymi kasvaa ja toimitusvarmuus paranee
06.07.2022 14:10Laatulaakerit konealan toimijoille toimittaa LaoBan - nopeasti ja luotettavasti
06.07.2022 13:05Volvo Trucks parantaa kaupunkikuorma-autojensa ajettavuutta ja tehokkuutta
06.07.2022 11:10Energiaa hiekka-akusta - Suomalainen keksintö kokeilusta käytäntöön
06.07.2022 10:30Uusien autojen ensirekisteröinnit huomattavalla takamatkalla viime vuodesta
05.07.2022 18:11Puunkorjuu ja kaukokuljetus -tilasto 2021 julkaistu
05.07.2022 14:22Kymen Nostokone sulautui osaksi Sjöman Helsingin Nosturit Oy:tä
05.07.2022 13:00Sisu Auton kehitysohjelma etenee - sotilasajoneuvotuotanto vahvistuu - Akseli Mylläri toimitusjohtajaksi
05.07.2022 9:00HUOMIO YRITYKSET! Vielä ehtii videolla mukaan tämän viikon Hyviä uutisia! lähetykseen...
05.07.2022 9:00Metsäkaupoilla vahvistetaan metsäalueiden suojelua Jyväskylän Jääskelässä

Siirry arkistoon »