Traficom: N2000 väylä- ja merikarttauudistus tuo vesillä liikkujille uudet ja tarkemmat merikartat

15.06.2022 10.27

merikarttasarja2022.png

Nyt myös veneilijät saavat ensimmäisen N2000-merikartan, kun Perämeren merikarttasarja G on julkaistu. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom julkaisemat karttasarjat soveltuvat erityisesti saaristo- ja rannikkonavigointiin. Uuden karttasarjan syvyys- ja väylätiedot on päivitetty N2000-korkeusjärjestelmän mukaisiksi. 

Suomalaiset merikartat uusitaan vaiheittain noin 5-6 vuoden aikana Perämereltä alkaen. N2000 väylä-ja merikarttauudistusuudistuksen myötä merikartoilla ja vesiliikenteen väylillä otetaan käyttöön yksi yhtenäinen N2000-korkeusjärjestelmään sidottu syvyystietojen vertaustaso, jolla korvataan nykyinen teoreettiseen keskivedenkorkeuteen perustuva taso.

Tulevaisuudessa kaikki Itämeren merikartat noudattavat samaa vertaustasoa. Siirtyminen uuteen vertaustasoon vaikuttaa merikartoilla esitettäviin syvyys- ja väylätietoihin. Päivitetylle karttasarjalle on nyt myös tuotu uutta merenmittaustietoa ja otettu huomioon maankohoamisen vaikutus vuosikymmenten aikana.

Käytä oikeaa vedenkorkeustietoa oikean kartan kanssa

Vesillä liikkujan tulee jatkossa huomioida merialueilla entistä tarkemmin Ilmatieteen laitoksen antamat reaaliaikaiset vedenkorkeushavainnot ja niiden ilmoittamisessa käytetty korkeusjärjestelmä. Ilmatieteen laitos esittää vedenkorkeustiedot rinnakkain sekä N2000-järjestelmässä että teoreettisen keskiveden suhteen.

"Veneilijän tulee kiinnittää huomiota siihen, minkä korkeusjärjestelmän mukainen merikartta veneessä on. Jos käytössä on uusi, N2000-järjestelmässä oleva merikartta, tulee merivedenkorkeudet katsoa N2000-korkeusjärjestelmän mukaisina", kertoo johtava asiantuntija Jarmo Mäkinen.

Koska N2000-järjestelmän nollataso on nykyisen meriveden keskivesipinnan (MSL) alapuolella, syvyyslukemat kartoilla pienenevät vertaustason muutoksesta johtuen keskimäärin 10–20 cm, mutta vastaavasti Ilmatieteen laitoksen esittämät N2000-vedenkorkeuslukemat ovat saman verran suurempia.

"Käytettävissä oleva vesisyvyys säilyy kuitenkin veneväylilläkin entisellään, kun käytettään N2000 -vedenkorkeustietoa", Mäkinen jatkaa.

Uudistuksen tarkkaa etenemistä voi seurata Traficomin verkkosivuilta.

Lue lisää 

N2000 väylä- ja merikarttauudistus

Seuraa N2000-uudistuksen etenemistä kartalla

Katso videolta, mistä N2000-uudistuksessa on kyse

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »