Neste ja DB Schenker yhteistyöhön raskaan kaluston sähköistämisessä

09.05.2022 8:00

schenkkis.jpg

Neste toi helmikuussa 2022 Suomen markkinoille ensimmäisen oman logistiikka-alan yrityksille suunnatun sähkölatauspalvelunsa. Kuljetus- ja logistiikka-alan johtava toimija DB Schenker ottaa ensimmäisten yritysten joukossa palvelun käyttöön uudessa Tampereen alueterminaalissaan loppukesästä 2022.

Sähkölatausratkaisun käyttöönotto osana uusiutuvan dieselin ja biokaasun käyttöä tukee DB Schenkerin ilmastotavoitteita ja auttaa vähentämään raskaan liikenteen aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä Suomessa.

“Seuraamme Deutsche Bahn -konsernin ilmastotavoitetta ja tavoittelemme hiilineutraaliutta vuoteen 2040 mennessä. Olemme lisänneet sähköisen kaluston osuutta huomattavasti viime vuosina, ja sen rinnalla käytämme uusiutuvaa dieseliä ja biokaasua korvaamaan fossiilisia polttoaineita. Käytämme sähköistä kalustoa jo useammissa maissa, joista Norjassa olemme tällä hetkellä pisimmällä ‒ Oslon jakeluliikenteemme hoidetaan täysin sähköisesti Oslo City Hubista. Nyt olemme iloisia voidessamme laajentaa yhteistyötämme Suomessa Nesteen kanssa uusiutuvan dieselin käytöstä myös sähkölataukseen”, sanoo DB Schenkerin toimitusjohtaja Petteri Nurmi.

Muuttaessaan uuteen alueterminaaliin DB Schenker laajentaa merkittävästi sähköistä jakeluliikennettä Suomessa ja alkaa operoida Tampereen ydinkeskustan jakelukuljetuksia viidellä täyssähköisellä kuorma-autolla. Ajoneuvot ladataan Neste Lataus -palvelun avulla, ja kaluston lataukseen tarvittava energia saadaan talvea lukuun ottamatta Schenkerin omasta aurinkovoimalasta. Kaikki muu sähkö on tuotettu tuulivoimalla.

Uusiutuva diesel ja sähkölataus tehokkaita keinoja päästöjen vähentämisessä

Neste Lataus -palvelun avulla logistiikka-alan yritykset voivat ladata omaa sekä alihankkijoidensa kalustoa sähköllä omalla varikollaan, jolloin ylimääräiset lataustarpeesta syntyvät ajokilometrit ja siten myös lataamiseen käytettävä aika voidaan minimoida. Sähkölatauspalvelun kautta ladatulla sähköllä logistiikkayritykset voivat pienentää kasvihuonekaasupäästöjään keskimäärin 85 %*.

“Vaikka raskaan liikenteen kalusto kulkee dieselillä vielä pitkään ja uusiutuva diesel tarjoaa tälle kalustolle mahdollisuuden merkittäviin päästövähennyksiin, kaikkia ratkaisuja tarvitaan kuljetusalan ilmastopäästöjen pienentämiseksi. Olemme tehneet pitkään yhteistyötä DB Schenkerin kanssa liikenteen päästöjen vähentämisessä Neste MY Uusiutuvan Dieselin avulla, ja nyt on hienoa tukea kumppanimme ilmastotavoitteita myös muilla ratkaisuilla”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan myyntijohtaja Tuomas Kulola.

*) Laskenta perustuu Suomen viiden vuoden keskiarvoon kantaverkoston käytetystä sähköstä sekä eurooppalaiseen lainsäädäntöön. Ladatun sähkön elinkaaren aikaisia päästöjä verrataan fossiilisen dieselin käyttöön. Neste Lataus -palvelussa käytetään useimmiten asiakkaan kiinteistön olemassa olevaa sähköliittymää. Sähkön alkuperä vaihtelee siis asiakaskohtaisesti riippuen asiakkaan sähkösopimuksesta.

21.05.2022 14:22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12:00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22:00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16:11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13:00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9:00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10:52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10:32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10:14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11:00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa

Siirry arkistoon »