Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä

26.01.2022 12.11

rotisnet1.jpg

Roteri Oy on energiapuun käsittelyyn ja kuljetukseen erikoistunut yritys Maaningasta, mikä tekee haketoimituksia lämpölaitoksille Pohjois-Savon alueella ja lisäksi tarjotaan haketuspalvelua jonkin verran mm. maatiloille. 

(kuva yllä: Roteri Oy on ottanut marraskuussa 2021 käyttöön uuden Bruks 1006PT -autohakkurin, mikä on rakennettu Volvo FH16 750 -kuorma-auton päälle mistä hakkuri ottaa myös voimansa.)

Veljekset Roope ja Teemu Rissanen aloittivat haketusurakoinnin vuonna 2000 ja vuonna 2007 he perustivat JR Lämpö Oy:n jolla on lämpölaitos Maaningassa.

- Meillä oli maatilallamme käytössä pieni hakkuri millä tehtiin haketta omiin tarpeisiin ja kun se hajosi niin naapurikylältä löytyi käytetty Normetin laikkahakkuri, minkä urakoitsija suostui myymään sillä ehdolla että hoidamme paikallisen pienen lämpölaitoksen vuosittaisen 1200 irtokuution toimitussopimuksen. Siitä käynnistyi lumipalloefekti mikä on johtanut aika merkittävään metsäenergia-alan toimintaan, muistelevat veljekset.

rotisnet2.jpg

(kuva: Roterilla on kaksi autohakkuria joiden perästä haketta ajetaan lämpölaitoksille kahdella omalla puoliperävaunu yhdistelmällä ja kahdella alihankkijan yhdistelmällä.)

Lämpöä laajasti Pohjois-Savon alueelle

Toiminta on kasvanut alkuajoista aivan eri tasolle sillä tänä vuonna Roteri toimittaa haketta noin 120 000 irtokuutiota, mikä tuotetaan metsäteiden varsilla operoimalla - ainoastaan kelirikkoaikaan haketetaan jonkin ver-ran terminaaleissa. Käytössä on kaksi autohakkuria ja kaksi puo- liperävaunuyhdistelmää sekä lisäksi haketta ajaa kaksi alihankkijan yhdistelmää. Roterin palveluksessa on kymmenkunta ammattitaitoista kuljettajaa yrittäjäveljekset mukaan lukien.

- Suurin asiakkaamme on Kaskihake Oy missä olemme myös yhtenä osakkaana; verkostoyhtiön yli 50 osakasta edustavat vahvaa osaamista koko bioenergiaketjussa. Roterin autohakkurit operoivat pääasiassa Heinäveden ja Vieremän välisellä alueella, missä toimittamaamme haketta käyttävät laitokset sijaitsevat pääosin 5-tien läheisyydessä, kertoo Roope Rissanen.

rotisnet33.jpg

(kuva: Kesla 1200T -nosturissa on riittävästi ulottuvuutta ja voimaa, mikä mahdollistaa tarpeeksi ripeän materiaalin syötön tehokkaasti tavaraa nielevälle Bruksille.)

Ensimmäinen autosta voiman ottava hakkuri

Ensimmäisen autohakkurin Roteri hankki vuonna 2006.

- Kyseessä oli kuorma-auton päälle rakennettu sivusyöttöinen Jenz 560, mikä jossain vaiheessa vaihtui pitkittäissyöttöiseen 581 -malliin ja vuonna 2012 meille tuli edelleen käytössä oleva sivusyöttöinen Jenz 582 DQ -malli. Hyvin palvelleessa hakkurissa on tunteja reilut 10 000 ja sillä on tarkoitus ajaa vielä jokunen vuosi jos tekniikan kanssa ei tule suurempia yllätyksiä, Rissanen toteaa.

Noin vuosi sitten Roteri päätti investoida toiseen autohakkuriin, mikä mahdollistaisi haketuskapasiteetin kasvattamisen ja toimitusvarmuuden parantamisen.

- Mietimme hakkurivalintaa pitkään ja päädyimme Bruks 1006PT -autohakkuriin. Meillä on erittäin hyvät kokemukset saksalaisvalmisteisista Jenzeistä mutta nyt halusimme kokeilla välillä ruotsalaisen valmistajan ratkaisua, mikä soveltui tarpeeseemme erinomaisesti. Lähdimme hakemaan pakettia missä hakkurin voima otetaan auton moottorista, jolloin ei tarvita toista isoa dieselmoottoria joten polttoaineen kokonaiskulutus on alhaisempi, päästötö pienemmän ja hakkurin rakenne paljon yksinkertaisempi. Olimme valmiit tinkimään jonkin verran haketustehosta mutta muutaman viikon haketuksen jälkeen olemme huomanneet että Bruks 1006PT:n tuotos on todella kovalla tasolla varsinkin hakkuutähteellä, joten tuottavuus ei todellakaan ole laskenut, Rissanen toteaa. 

Tärkeä kriteeri oli myös autohakkurin keveys mikä mahdollistaa ketterän liikkumisen huonokuntoisillakin teillä mahdollisimman vähäisillä jäljillä. 

- Bruksin autosta voimanottavalla rakenteella päästiin noin 10 000 kiloa kevyempään maastokykyiseen ratkaisuun, laskeskelee Rissanen.

roterinet4.jpg

(kuva: Hakkurin syöttöaukko on 1200 mm leveä ja 750 mm korkea mikä mahdollistaa riittävän puumateriaalin saamisen tehokkaalle rummulle. Rullasyöttöpöytä on aggressiivinen ja helppo pitää puhtaana eikä se jäädy talvella.)

Avaimet käteen -valmis kokonaisuus Bruksilta

Kaupat uudesta Bruks 1006PT -hakkurista ja Kesla 1200T -ohjaamonosturista tehtiin Bruks -maahantuoja Sawcenter Oy:n kanssa. Alustaksi valittiin Volvo FH16 750 6x4 mikä hankittiin Raskaspari Oy:ltä.

- Kokonaisuuden rakensi avaimet käteen -periaatteella Bruks tehtaallaan Ruotsissa todella vankalla ammattitaidolla, mikä näkyy kaikessa työnlaadussa päällerakenteita myöten. Meillä oli aika paljon omia toiveita rakenteiden suhteen ja tehdas toteutti ne juuri kuten halusimme. Ja kun autohakkuri saatiin Suomeen niin sillä päästiin heti töihin eikä jälkiviilausta tarvittu kuin parissa pienessä asiassa. Ja tärkeä asia oli Sawcenterin ja Bruksin järjestämä käyttöönottokoulutus, missä mentiin tarkasti läpi kuljettajillemme täysin uuden hakkurimallin rakenne, käyttäminen ja huoltokohteet, kehuu Rissanen.

roterinet5.jpg

(kuva: Roterin kuljettaja Riku Raatikainen kehuu uutta Bruks 1006PT -hakkuria tehokkaaksi ja koko autohakkuria oikein onnistuneeksi kokonaisuudeksi.)

Käyttökustannukset ennakkoon hyvin tiedossa

Autosta voimanottavan hakkurin yksinkertaisesta rakenteesta on Rissasen mukaan hyötyä myös laitteen elinkaarikustannuksissa:

- Otimme Volvoon Gold-tason huoltosopimuksen mikä kattaa koko alustan ja voimansiirtolinjan; huollot hoidetaan Raskasparilla Iisalmessa. Ja kun hakkurissa ei ole oikeastaan muita mahdollisesti särkyviä osia kuin rumpu ja laakerit niin pystymme laskemaan melko tarkasti koko autohakkurin käyttökustannukset vuosiksi eteenpäin, ilman pelkoa kalliista yllätyksistä.

Hakkurissa paljon edistyksellisiä ratkaisuja

Roterin Bruks 1006PT -hakkurissa on järeä nopeasti pyörivä rumpu, jonka kahdessa terätaskussa on yhteensä neljä terää peräkkäin. Vaihtehtoisesti saatavilla on myös neljällä terätaskulla varustettu rumpu. Hakkurin syöttöaukko on 1200 mm leveä ja 750 mm korkea mikä mahdollistaa riittävän puumateriaalin saamisen tehokkaalle rummulle. Rullasyöttöpöytä on aggressiivinen ja helppo pitää puhtaana eikä se jäädy talvella.

- Bruks on tehnyt 1006PT -autohakkurit yleensä 4,3 metrin akselivälillä varustettuihin autoihin mutta Roteri halusi pidemmän 4,6 metrin akselivälin mikä tekee autosta vakaamman ajettavan ja rungolle saatiin lisää tilaa mm. työkalulaatikolle. Bruks 1006 -hakkuriin on tullut parin vuoden kehitystyön tuloksena uuden mallinen torvi, mikä ei tiputa hienoainesta torven päästä, mikä on tärkeää Roterille sillä he hakettavat paljon hakeauton hytin ylitse. Ja heidän toiveesta hakkurin torvea lyhennettin vakiomallista niin että se ei kuljetusasennossa mene auton ohjaamon päälle, jolloin se ei ole edessä silloin kun auton ohjaamo kipataan huollettaessa, kertoo Sawcenter Oy:n myyntipäällikkö Joakim Lund

Bruksin hydrostaattinen heitin pitää muutenkin ympäristön puhtaana ja sen kierrokset pysyy aina asetetun mukaisena auton moottorin kierrosluvusta huolimatta - rakenne myös vähentää heittimen kulumista. 

- Yhdessä hydrostaattisen heit- timen ja portaattomasti ylös-alas säätyvän torven ansiosta hakesuihku saadaan suunnattua tarkasti sinne minne halutaan tehtiin sitten korkeaa kasaa terminaalissa tai täytettiin isännän traktorinkärryä, sanoo Lund. 

Tehokas jäähdytys estää moottorin lämpöongelmat

Kuorma-auton moottorista voiman ottavassa hakkurissa riittävä jäähdytinilman saanti on tärkeä asia.

- Auton ilmastoinnin kennosto on Bruksilla siirretty auton keulasta katolle, mikä keventää keulan jäähdytinpakettia niin että siinä on vain intercooler ja auton moottorin vesijäähdytin. Näin jäähdytinilmaa saadaan enemmän vesijäähdyttimelle mikä on myös helpompi pitää puhtaana. Ennen ensi kesää Roterin autoon tullaan vielä vaihtamaan jäähdytin harvempi kennostoiseksi sekä samalla asennetaan lisäjäähdytin mitä voi käyttää tarvittaessa niin että auton moottorin lämmöt ei pääse nousemaan liikaa kesähelteilläkään, lupaa Lund.

Kuljettajalle mieleinen

Marraskuun loppupuolella Roterin kuljettaja Riku Raatikainen oli liikkeellä Leppävirralla uudella Bruks 1006T -autohakkurilla.

- Onhan se upea päästä töihin ihan uudella autohakkurilla mikä on ollut heti startista kaikin puo- lin käteen käypäinen vehje, kertoilee Raatikainen jolla alkaa kolmas vuosi autohakkurin kul- jettajana joten kokemustakin on jo nuorelle miehelle kertynyt.

Uusi autohakkuri on vakuuttanut tehokkuudellaan ja monilla työtä helpottavilla ominaisuuksillaan:

- Pitkä puolikas täyttyy vauhdilla hakkuutähteestä haketettaessa ja kapasiteettia löytyy todella paljon, vaikka hakkurissa ei omaa moottoria olekkaan. Hydrostaattinen heitin ja torven asennon säätö mahdollistavat hakesuihkun tarkan suuntaamisen, jolloin haketta ei myöskään leviä ympäristöön. Keslan nosturi on väkevä ja tilava ohjaamo viihtyisä. Ja tämä uusi Volvo menee nätisti maastossa ja on oikein nautinnollinen ajaa maantiellä.  

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »