Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen

17.01.2022 10:20

kuskiajaa.jpg

Valtioneuvosto hyväksyi 13.1. asetuksen, jolla saatetaan Suomessa voimaan määräaikaisia poikkeuksia ajo- ja lepoaikasäädöksiin välillä 17.1.–15.2.2022.

Poikkeuksen taustalla ovat pahentunut koronatautitilanne ja sen vaikutukset kuljettajien sairastavuuteen. SKAL on tuonut ajo- ja lepoaikapoikkeuksen tarvetta viranomaisten tietoon alkuvuoden aikana.

Poikkeukset ajo- ja lepoaikakoihin: 

1. Vuorokautinen ajoaika saa olla enintään 11 tuntia

2. Viikoittainen ajoaika saa olla enintään 60 tuntia

3. Kahden peräkkäisen viikon aikana kertynyt yhteenlaskettu ajoaika saa olla enintään 120 tuntia

4. Vuorokautisen lepoajan on oltava joka päivä vähintään 9 tuntia

5. Viikkolevon saa lyhentää vähintään 24 tuntiin joka toinen viikko ilman korvaavaa lepoaikaa

6. Viimeistään 5,5 tunnin ajon jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko, jonka saa jaksottaa myös niin, että 15 minuutin tauko pidetään ensin ja 30 minuutin tauko sen jälkeen;

7. Vähintään 45 tunnin viikkolevon voi kuljettajan valinnan mukaan pitää myös ajoneuvossa, jos siinä on asianmukaiset nukkumismahdollisuudet ja ajoneuvo on pysäköitynä.

Muutos käytännössä

Ajo- ja lepoaikojen 17.1.2022 voimaan tuleva ja 15.2.2022 saakka voimassa oleva poikkeus tarkoittaa sitä, että vuorokautinen, viikoittainen ja kahden viikon aikana kertyvä ajoaika saa olla normaalia pidempi. Vuorokautinen lepoaika voi olla aina vähintään 9 tunnin mittainen. Viikkolevon lyhennystä ei tarvitse normaalitapaan korvata. Pisin yhtämittainen ajoaika saa 4,5 tunnin asemesta olla 5,5 tuntia, jota kohden pidettävän 45 minuutin tauon voi pitää yhtämittaisena tai jakamalla järjestyksessä 15 min + 30 min.

On huomattava, että nämä poikkeukset ovat voimassa vain Suomessa. Mikäli kuljettaja hyödyntää poikkeuksia Suomessa ja ajaa sen jälkeen kuorma-autolla ulkomaille, on hyvä varautua selvittämään Suomen poikkeussäädösten tilannetta valvonnan yhteydessä ulkomailla.

Poikkeus ja ajopiirturin käyttö

Mikäli kuljettaja hyödyntää näitä ajo- ja lepoaika-asetuksen poikkeuksia, tulee hänen käyttää ajopiirturia normaalisti. Ajopiirturi antaa edelleen kuljettajalle huomautuksia normaalien säädösten mukaisesti ja herjaa, mikäli kuljettaja poikkeaa normaaliolojen ajo- tai lepoaikamääräyksistä. Jotta kuljettaja pystyy seuraamaan poikkeussäädösten noudattamista, on kuljettajien hyvä pitää manuaalista kirjanpitoa ajo-, työ-, tauko- ja lepoajoistaan.

Liikenne- ja viestintäministeriö muistuttaa, että väliaikaisten ajo- ja lepoaikapoikkeusten yhteydessä tulee huomioida kuljettajien työssäjaksaminen, eikä yleinen liikenneturvallisuus taikka kuljettajien työturvallisuus saa vaarantua.

21.05.2022 14:22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12:00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22:00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16:11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13:00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9:00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10:52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10:32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10:14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11:00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa

Siirry arkistoon »