Renault Trucks sähkökuorma-autot tositoimiin Tampereella

30.11.2021 10.00

RenaultTrucks_6.JPG

Ylöjärveläinen Pimara Oy aloittaa joulukuussa kuljetukset kahdella Renault Trucks D16 Z.E. -sähkökuorma-autolla. 

Ensimmäisillä autoilla kuljetetaan Hartwallin panimotuotteita ja juomia Tampereen kaupunkiseudun alueella. Yhdellä sähkökuorma-autolla ajetaan jatkossa asiakkaalle kahdessa vuorossa, kun ennen vastaaviin kuljetuksiin on vaadittu kaksi eri dieselautoa.

RenaultTrucks_3.JPG

”Perusjakeluauton ajomatka Tampereen alueella on 70–80 kilometriä päivässä”, Pimaran kuljetuspäällikkö Martti Lielahti sanoo.

”Sähkökuorma-auto soveltuu jo noin 90 prosenttiin päivittäisestä jakeluliikenteestämme.”

250 kilometriä sähköllä

Renault Trucksin myyntijohtajan Pasi Gerpen mukaan kiinnostus sähkökuorma-autoihin ja päästöttömiin kuljetuksiin on yllättänyt myyntiorganisaation. 

”Taajamien jakeluliikennekalusto eli 18-tonniset ja sitä kevyemmät ajoneuvot muuttuvat pääosin sähköautoiksi tämän vuosikymmenen aikana.”

Pimaran tilaamissa autoversioissa on neljä litiumioniakkua. Kunkin akun teho on 66 ja neljän yhteisteho 264 kilowattituntia. Sähköenergia riittää noin 250 kilometrin toimintamatkaan. Renault D16 Z.E. voidaan varustaa kuljetustarpeen mukaan 3–6 akkupaketilla.

”Aina ei kannata valita isoimpia mahdollisia akkuja vaan optimoida akkukoko omiin ajoihin sopivaksi”, Gerpe neuvoo.

Tarkka kartoitus 

Yrittäjän tukena on Renault Trucksin hyvin yksityiskohtaisen asiakaskartoitus. jossa jokaisen auton käyttöprofiili määritellään etukäteen. Arviossa kartoitetaan muun muassa auton reitin pituus ja luonne, maaston topografia, asiakaspysähdysten määrä ja kesto sekä mahdollisuudet akkujen välilatauksiin. Tarkka ennakointi helpottaa oleellisesti sähköisen kuljetuskaluston tehokasta ja turvallista käyttöä.

”Meidän jakeluliikenteestämme 99 prosenttia pystytään suunnittelemaan kaksi viikkoa etukäteen. Näihin reitteihin ja aikatauluihin tulee vain hyvin pieniä päiväkohtaisia muutoksia”, Martti Lielahti vahvistaa.

Akut aina lämpiminä

Pimaran testiajoissa saamat kokemukset uusista sähkökuorma-autoistaan ovat hyvin positiiviset. Esimerkiksi lataukset on suunniteltu niin, että niitä voidaan tehdä omassa terminaalissa ajojen välillä sekä öisin, kun autot eivät liiku.

Sähköautolla ajamisessa puolestaan korostuvat muun liikenteen ennakointi, turhien pysähdysten välttäminen sekä esilämmityksen merkitys. Pimaran ratkaisussa kuorma-autojen ohjaamon lämmitys on ratkaistu auton sisätilalämmittimen avulla. Se toimii akkuja ladattaessa ja vähentää muun lämmityksen tarvetta heti käynnistyksen jälkeen ja ajon aikana.

Ajoakkuja puolestaan lämmitetään niiden omalla sähköenergialla parhaan mahdollisen energiataloudellisuuden saavuttamiseksi.

Vihreyteen panostetaan 

Renault Trucksin tieotteen mukaan suuri osa Pimara Oy:n sähkökuorma-autojen lataussähköstä tuotetaan aurinkopaneeleilla. Tavoitteena on siirtyä jatkossa kokonaan uusiutuvaan aurinko- ja tuulienergiaan.

Autot on vuokrattu kuljetusyrityksen käyttöön huollot ja korjaukset sisältävällä leasingsopimuksella. Renault Trucks kantaa varsinaisen pääomariskin auton hinnan ja jälleenmyyntiarvon kehityksestä.

”Jos saamme sähkökuorma-autojen käytön ja kustannukset optimoitua, autot olisivat ehkä 10–15 prosenttia normaalia kalliimpia seitsemän vuoden käyttöaikana”, Martti Lielahti arvioi.

Korkeammat kuljetuskustannukset maksaa tilaaja eli asiakas, mutta: ”yllättävän moni asiakas on valmis maksamaan vihreistä arvoista. Lähes kaikilla asiakkaillamme on omat tiukat päästötavoitteensa kuljetusten aiheuttaminen hiilidioksidipäästöjen pienentämiseksi, Pimaran Lielahti jatkaa.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »