Nyt on viimeinen hetki hankkia kitkaketjut kuorma-autoon - Metsätyöltä löytyy taattua laatua

24.10.2021 15:44

papin1.jpg

Talvikelit ovat saapuneet jo osaan maata joten viimeistään nyt on syytä hankkia laadukkaat kitkaketjut kuorma-autoihin.

Kitkaketjut eli pyöräketjut kuorma-autoissa ovat lisävarusteita, jotka otetaan käyttöön tilanteissa, joissa rengaspito yksinään ei riitä. Ketjut pyörissä mahdollistavat etenemisen lumella, jäällä ja ylipäätään huonoissa keli- ja maasto-olosuhteissa. Ketjuilla varustettu auto on pelkkään rengasvarustukseen verrattuna tehokkaampi, käyttäjälleen ja ympäristölle turvallisempi - lisäksi ketjut suojaavat renkaita.

Pitkän linjan ketjuammattilainen

Metsätyö Oy on markkinoinut ja myynyt kitkaketjuja lähes 50 vuoden ajan eli voidaan puhua todellisesta ammattilaisesta. 

- Ketjumallisto on kattava, on piikillisiä ja piikittömiä, keveitä ja painavampia, käyttäjien tarpeet ovat erilaisia. Käyttötarkoitukseen sopivan kitkaketjumallin valinnassa on monta kriteeriä, rengaskoko, käytettävissä oleva tila renkaan ympärillä, työolosuhteet, auton paino, ketjun käyttötarve jatkuva tai satunnainen, tässä tärkeimmät, kertoo Metsätyö Oy:n Markku Sivelä. 

Puutavara-autoissa käytetään paljon ketjuja

Ajettaessa pääteitä, kitkaketjujen tarve kuorma-autoissa on vähäinen. Vaikeissa olosuhteissa liikkuvat kuorma-autot ovat kitkaketjujen käytössä tyypillisiä ajoneuvoja. 

- Esimerkkeinä maito- ja hinausautot, aura-autot, lavettiautot sekä varmasti suurimpana ryhmänä puutavara-autot. Lisäksi rahtiliikenteen kuorma-autot, jotka liikennöivät Norjaan ja Norjassa on varustettu piikillisin kitkaketjuin, Sivelä toteaa. 

Laadukas ketjumallisto ammattikäyttöön

Metsätyö Oy:n markkinoimat kuorma-autoketjut valmistaaNösted &AS. Nösted sijaitsee Mandalissa, Norjassa ja on yksi johtavista kettingin ja kitkaketjujen valmistajista, joka on tunnettu tuotteiden laadustaan. 

- Ketjumallisto syntyi Metsätyön ja Nöstedin yhteistyöllä. Siinä yhdistettiin Metsätyön pitkäaikainen myyntikokemus ja asiakaskontaktien kautta saavutettu tieto oikeanlaisista ketjumalleista Nöstedin valmistusosaamiseen. Näin syntyi ketjumallisto kuorma-autojen kitkaketjuja ammattilaisille, kertoilee Sivelä. 

Kantava ”voima” tehokkaissa autokäytön kitkaketjuissa on neliskanttinen, lyhytlenkkinen kettinki, joka voidaan valita piikkihokitettuna tai ilman piikkejä, ykköspyörille tai paripyörille. Materiaaleilla ja Nöstedin karkaisuosaamisella saavutetaan ketjumallisto, jonka ketjutuotteissa on omaa luokkaansa oleva rengassopivuus, kulutuskestävyys ja kettingin iskusitkeys. 

- Kitkaketjujen etenemis- ja sivuttaispito syntyy ketjumaton Z-ketjukuviolla, joka sijaitsee keskitetysti renkaan vierintäpinnalla. Kantikas kettinki takaa pidon renkaaseen ja lisää maapitoa, opastaa Sivelä.

Ketjumallit, joihin Z-kuvionlisäksi on kettingin vaakalenkkeihin  tyssähitsattu kaatumattomat U-piikkihokit edustavat tehokkainta pyöräpitoa. Näiden ketjumallien, mallimerkinnältään PZ, tyypillisimmät käyttökohteet ovat puutavara-autot.

PZ_PZ.jpg

Puutavara-autoon ykkösvaihtoehto PZ/PZ

PZ/PZ on paripyöräketju missä kummallakin renkaalla Z-kuvio ja kaatumattomat U-piikkihokit. Erittäin kestävä kettinkimateriaali on erikoiskarkaistu, kantikas 8 mm.

PZ_Stan.jpgVaihtoehto puutava-autoihin PZ-Standard

Ulommalle renkaalle on PZ- Standardissa Z-kuvio kaatumattomin U-piikkihokein. Paripyöräketjun sisemmälle renkaalle on ketjumallissa piikitön, kantikas poikittaisketju. Kettinkimateriaali on erikoiskarkaistu, kantikas 8 mm. Ketjua on saatavana myös Z-Standard mallina jolloin myös Z-kuvio on ilman U-piikkihokkeja.

PZykkos.jpg

Pitoa ohjaaviin pyöriin PZ-ykköspyörä 

Ohjaaviin pyöriin on suositeltava ketjumalli PZ-ykköspyörä Z-kuviolla ja kaatumattomilla U -piikkihokeilla. Kettinkimateriaali on erikoiskarkaistu, kantikas 8 mm. Saatavana myös Z-ykköspyöränä; kyseessä malli ilman U-piikkihokkeja.

Paljon muitakin malleja

- Edellä esiteltyjen, raskaaseen kuorma-autokäyttöön kehitettyjen ketjumallien lisäksi Metsätyön myyntivalikoimassa on useita muita kitkaketjumalleja, esimerkkinä Scan Track, ilmoittaa Sivelä.

Scan_trac.jpgKeveys, asennuksen helppous ja nopeus voi olla usein ketjumallin valintakriteeri:

- Kettinkimateriaalina Scan Trackissa on neliskanttinen 5 mm erikoiskarkaistu. Pyöräpito maaperään saavutetaan vaakalenkkeihin hitsatuilla, kantikkailla vaakahokeilla. Materiaali- mittojen ansiosta ketjumalli mahdollistaa vähäisemmän tilatarpeen renkaan sivulla ja päällä. Lisäksi asennus renkaille on keveyden ja ketjulukituksen ansiosta helppoa. Näiden ominaisuuksien ansiosta Scan Track on suosittu busseihin ja satunnaiseen käyttöön kuorma-autoissa. 

Ketjut työkoneisiin

Metsätyön ketjumallisto ei rajoitu pelkästään kuorma-autoihin vaan yritys markkinoi lisäksi kitkaketjuja trukeista maansiirtokoneisiin ja metsäkoneisiin. Kitkaketjuista eri käyttökohteisiin lisätietoa on saatavissa Metsätyön henkilökunnalta palvelupisteistä Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä tai osoitteessa metsatyo.fi.      

03.12.2021 9:44Rauman sahaprojektin kuulumisia - Projektijohtajan terveiset
02.12.2021 14:53Vehon Baltian laajenemissuunnitelmalle kilpailuviranomaisen vahvistus
02.12.2021 12:18Junnikkala investoi Valutecin kanavakuivaamoon Oulaisissa
02.12.2021 11:54Segway yrittää mönkijämarkkinoiden valtausta
02.12.2021 9:52UPM:ltä muistilista metsänhoitotöistä eri vuodenaikoina
02.12.2021 9:12Tutkijoiden laskelmat: bioenergialle maltillista kasvua
01.12.2021 11:32Toimitusvaikeudet jarruttavat ajoneuvojen ensirekisteröintejä
01.12.2021 11:11Valmet Automotive julkistaa oman akkutuoteperheensä ensimmäisen tuotteen, Modular Power Pack-akkujärjestelmän
30.11.2021 16:00IVECO T-WAY voitti arvostetun German Design Award -palkinnon
30.11.2021 15:22Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkavat yhteistyötään

Siirry arkistoon »