Nippusidonta on haastavimmillaan perävaunussa.

10.10.2021 16.53

Käytäntö on osoittanut, että raakapuunippujen sidonta on haastavimmillaan perävaunun nipuilla. Sitä se on sekä eteen-, että taaksekkin päin.



Uudet määräykset helpottavat eteenpäin vaadittavaa hidastuvuuskestoa 10 m/s2:sta 8 m/s2:een. Tämä mahdollistaa vaatimuksien täytön huolellisella ohjeistuksen mukaisella sidonnalla , tehokkailla liukuestepinnoilla ja oikeaoppisella kuormauksella. - Vaatinus on edelleen kova, se edellyttää nippujen  pysymistä paikoillaan kaikissa keliolosyhteissa ja kaikilla puutavaralajikkeilla kuivan kelin sokkijarrutuksissa (5 - 7 m/s2).



Määräyksissä vaaditaan lisäksi 5m/s2 kesto sekä sivulle-, että taakseppäin. Molemmat ovat jo 940/1982 asetuksen mukaisia kovia vaatimuksia. Sivuhidastuvuusvoima painavalla ja korkealla nipulla on yhdistelmän kaatokuorman kanssa samassa suuruusluokassa. Nipun taakseppäin pysyvyyden minimivaatimus verrattavissa perinteisten jarrujen 5m/s2 aikaansaamaan hidastuvuuteen.


Heiki Jokela
050 4129 024

18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle

Siirry arkistoon »