Nippusidonta on haastavimmillaan perävaunussa.

10.10.2021 16:53

Käytäntö on osoittanut, että raakapuunippujen sidonta on haastavimmillaan perävaunun nipuilla. Sitä se on sekä eteen-, että taaksekkin päin.



Uudet määräykset helpottavat eteenpäin vaadittavaa hidastuvuuskestoa 10 m/s2:sta 8 m/s2:een. Tämä mahdollistaa vaatimuksien täytön huolellisella ohjeistuksen mukaisella sidonnalla , tehokkailla liukuestepinnoilla ja oikeaoppisella kuormauksella. - Vaatinus on edelleen kova, se edellyttää nippujen  pysymistä paikoillaan kaikissa keliolosyhteissa ja kaikilla puutavaralajikkeilla kuivan kelin sokkijarrutuksissa (5 - 7 m/s2).



Määräyksissä vaaditaan lisäksi 5m/s2 kesto sekä sivulle-, että taakseppäin. Molemmat ovat jo 940/1982 asetuksen mukaisia kovia vaatimuksia. Sivuhidastuvuusvoima painavalla ja korkealla nipulla on yhdistelmän kaatokuorman kanssa samassa suuruusluokassa. Nipun taakseppäin pysyvyyden minimivaatimus verrattavissa perinteisten jarrujen 5m/s2 aikaansaamaan hidastuvuuteen.


Heiki Jokela
050 4129 024

18.10.2021 18:00Kuljetus J.T. Raukolan Scania R770: Tyylillä tukkipinolle
18.10.2021 11:00Metsäala hakee uusia toimintamalleja nuorten koulutukseen
18.10.2021 10:00Metsäteollisuus elpyy vauhdilla
15.10.2021 17:10KATSO TÄSTÄ 15.10. KONEAGRIA ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
15.10.2021 15:52Ford Focus päivittyy - Suomessa keväällä 2022
15.10.2021 15:38Renault Master vetyauton prototyyppi paljastetaan Hyvolution -messuilla
15.10.2021 9:00Relais Group Oyj ostaa Ruotsin suurimman riippumattoman hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoketju STS Sydhamnens Trailer Service AB:n
15.10.2021 8:00Suomalaiset suhtautuvat nihkeästi tieliikenteen päästökauppaan
14.10.2021 18:00Multivanin uusin sukupolvi tuotantoon
14.10.2021 14:33Pratt Industriesille kolmas Valmetin OptiConcept M -kartonginvalmistuslinja Yhdysvaltoihin

Siirry arkistoon »