Pirkanmaalla "Sata Scaniaa estää tulta"

09.10.2021 10.00

sca1.jpg

Pirkanmaan pelastuslaitoksen Tampereen pääpaloasemalla aloiteltiin torstaiaamuna heti kahdeksan aikaan uuden sammutusauton käyttöönottokoulutusta.

Vaikka käyttöönottokoulutus hoidettiin normaaliin tapaan, oli koulutuksen kohteena oleva Scania P360 sammutusauto samalla juhlan kohde. Pirkanmaan pelastuslaitoksen uusin ajoneuvo oli alueen sadas Scania-merkkinen paloauto.

Ensim­mäiset Scaniat jo 80-luvulla

Tällä hetkellä Pirkanmaan pelastuslaitoksella on 250 erilaista ajoneuvoa. Nyt käyttöön otettava uusin sammutusauto on sadas alueen Scania ja raskaimmissa pelastusajoneuvoissa Scania onkin alueella selkeä ykkönen.

”On meillä historiassa ollut muitakin merkkejä paloautoina, mutta nykyisin Scania on meillä ykkönen”, kertoo pelastuslaitoksen kalustoinsinööri Heikki Seppälä. ”Scania on luotettava, erinomainen ajaa ja Scanian miehistöohjaamo on selkeästi markkinoiden paras”, lisää Seppälä.

Pelastustehtävissä laatu ja käytettävyys ratkaisevat

Pirkanmaan alueella vanhin käytössä oleva Scania on Hämeenkyrön raivausauto. Vuosimalliltaan ajoneuvo on 1987 ja aktiivikäytössä edelleen. ”Pelastuslaitoksen alueella ajoneuvoja kierrätetään, eli vanhimmasta päästä olevia uusitaan ja uudet ajoneuvot sijoitetaan pelastuslaitoksen alueelle käyttötarpeen mukaan”, kertoo Heikki Seppälä.

sca3.jpg

Käyttökoulutus on tärkeä osa autojen luovutusta

Scania Suomen myyntipäällikkö Petri Surakka ja Saurus Oy:n Timo Peltomaa aloittivat torstaiaamun käyttökoulutuksen jo rutiinilla. ”Tällä viikolla olemme luovuttaneet neljä paloautoa ja käyttökoulutuksia on siis jo harjoiteltu”, kertoo Petri Surakka. ”On tärkeää, että käyttäjillä on hallintalaitteet sekä auton, että päällirakenteen osalta hallussa. Kun tositilanne tulee, ei ole aikaa enää harjoitella auton käyttöä”, Petri lisää.

Suomalainen Saurus Oy on paloautomarkkinoiden ykkönen

Sadannen Scanian päällä on kotimainen Suomessa valmistettu Saurus sammutusautokori. Kalustoinsinööri Heikki Seppälän mukaan Saurus on laadukas ja käyttäjien mielestä paras päällirakenne. ”Saurus tehdään Suomessa ja korirakenne on suunniteltu pelastustoimen kannalta oikein”, lisää Seppälä. ”Parastahan olisi, että näitä autoja tarvittaisiin käyttää mahdollisimman vähän, mutta kun se hälytys tulee, niin silloin pitää pystyä luottamaan kalustoon. Auto ja päällirakenne tulee toimia moitteetta aina.”

18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle

Siirry arkistoon »