Metsäkoneteloissa oltava vaihtoehtoja erilaisiin korjuuolosuhteisiin

04.08.2021 11:55

ottotela1net.jpg

FinnHarvest on täyden palvelun puunkorjuuyritys joka tuottaa huomattavaa lisäarvoa metsäyhtiöille sekä metsänomistajille. Savon alueen lisäksi urakoidaan Keski-Euroopassa; yhteensä 36 Ponsse metsäkoneella 65 ammattilaisen voimin sekä osayrittäjien kalustolla. Koneiden tehokkuuden maksimoimisessa oikein valitut telat ovat merkittävässä roolissa.

(kuva yllä: Viime vuoden lopulla FinnHarvest otti käyttöön ensimmäiset Pewag Flow Perfect -sekatelat, mitkä ovat osoittautuneet kulutuskestäviksi ja muutenkin toimiviksi yleisteloiksi.)

Metsäkoneilla operoidaan hyvin erilaisissa maasto- ja sääolosuhteissa. Välillä ollaan pehmeillä suomailla tai kelirikossa, sitten kivikossa, noustaan jyrkkiä rinteitä ja talvella mennään syvässä lumessa. 

- Korjuuolosuhteet vaihtelevat hyvin paljon joten tela-asioissa ei ole yhtä totuutta. Koska konekantamme on laaja ja telat ovat alla suurimmassa osassa koneita ympäri vuoden, niin johtavien valmistajien erilaisia malleja on käytössä paljon. Pyrimme optimoimaan telat koneen ja käyttöolosuhteiden mukaan niin pitkälle kuin mahdollista, mutta koska metsässä vaihtelevissa maastoissa säiden armoilla työskenneltäessä on paljon muuttujia niin telavalinta on aina jollain tavalla kompromissi, kertoo FinnHarvest Oy:n Otto Piironen

Käytössä laaja valikoima erilaisia telamalleja

FinnHarvestin telakanta koostuu Koneosapalvelun, Olofsforsin, Clarkin ja uusimpana Pewagin teloista.

- Jokainen valmistaja tekee hyvää tuotekehitystä ja uusia malleja tulee markkinoille tasaiseen tahtiin. Niistä sitten pyrimme löytämään parhaiten sen hetkiseen tarpeeseen istuvat telat. Yhteistyö eri telamerkkien kanssa on hyvää ja heiltä saa osaavaa teknistä tietoa mikä hel- pottaa valintoja. Ja paljon teloista jutellaan ja vaihdetaan kokemuksia muiden metsäkoneyrittäjien kanssa, kommentoi Piironen.

ottotela2net.jpg

(kuva: Pitkätelinen Ponsse Buffalo asettaa omat vaatimuksensa teloille. FinnHarvestin 50-v. historian kunniaksi pari vuotta sitten käyttöön otettu kone varusteltiin RST-Steelin valoraudalla ja Lazer valoilla sekä rosterikoristeilla.)

Hyvät ensikokemukset Pewag teloista

Viime vuoden loppupuolella FinnHarvest hankki ensimmäiset itävaltalaisvalmistaja Pewagin telat.

- Pari vuotta vanhaan pitkäteliseen Ponsse Buffalo ajokoneeseen asennettiin eteen ja taakse Pewag Flow Perfect sekatelat, joissa joka toinen telakenkä on kantava ja joka toinen ottava, kertoo Piironen. 

Toukokuun lopulla Pewag teloilla oli ehditty ajaa lähes 1500 tuntia.

- Telat tuli alle loppusyksyn märässä ”hiekkapaperikelissä” mikä syö teräsrakenteita eniten. Sitten saatiin kunnon talvi ja paljon lunta kunnes koitti upottava kelirikon aika. Ja kun maasto kuivui teloilla on ajettu kovilla pohjilla ja kivikoissa, joten reilun puolen vuoden ensitestiin mahtui laajasti eri olosuhteiden kirjo, toteaa Piironen. 

FinnHarvestin ensikokemukset Pewag teloista ovat hyvin positiiviset.

- Flow Perfect on mainio yleistela mikä pelaa laajasti erilaisissa korjuu- ja sääolosuhteissa. Sivulenkkien, liittimien ja hokkien kuluminen on ollut hämmästyttävän vähäistä johtuen käytetyistä teräsmateriaaleista ja hiilletyskarkaisusta sekä 26 mm vahvoista taotuista lenkeistä. Niinpä ketjuja on tarvinnut kiristää vain kolme kertaa joista viimeisin operaatio tehtiin aika äskettäin eli kiritysväli on ollut haastavissa olosuhteissa ajettaessa jossain 600-700 tunnin välillä. Se on erittäin harvoin ottaen huomioon että kyseessä on pitkätelinen Buffalo missä telat pitää olla aina kireällä ettei sivuohjurit nouse renkaan päälle tai renkaat pääse pyörähtämään rinteessä tyhjää telan sisällä, sanoo Piironen. 

ottotela3net.jpg

(kuva: Pewag Flow Perfect -sekatelassa joka toinen telakenkä on kantava ja joka toinen ottava.)

Ammattimies kehuu...

Pewagin teloilla varustetulla Buffalolla ajaa FinnHarvestin kuljettaja Sami Koivisto, jolla on 19 vuoden kokemus ajokonehommista:

- Joo kyllä nämä ovat mielestäni parhaat yleistelat mitä olen käyttänyt. Telat toimivat hyvin eri olosuhteissa ja niillä on mukava ajaa myös kovalla maalla tai vaikka jäisellä metsätiellä, sillä ne eivät ravista konetta vaikka telat on etutelilläkin. Se johtuu siitä että telahokit on sijoiteltu tasapainoisesti neljään eri linjaan, jolloin saavutetaan samalla huima vetopito. Pewagit myös istuu nätisti renkaan päälle ja ohjurit on oikeissa paikoissa, joten ne eivät lähde syömään renkaan pintoja.   

23.09.2021 14:15LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.09.2021 11:30Proforestissa esillä täysin uusi 10-tonnin kuormainrotaattori
23.09.2021 11:00Uudet EU-rengasmerkinnät auttavat autoilijaa
22.09.2021 21:00Huomio Proforest-messujen näytteilleasettajat! Lähde mukaan Hyviä uutisia! -erikoislähetykseen osastonne esittelyvideolla
22.09.2021 10:30Pohjois-Karjalan rakennusperintöavustukset haussa
22.09.2021 9:45Ojitetut suometsät on uusimmissa tutkimuksissa tunnistettu yhdeksi merkittäväksi vesistökuormituksen lähteeksi
22.09.2021 8:45Peugeotin sähköpakettiauto-uutuus e-Partner sai Suomen hinnat
21.09.2021 17:30Mercedes-Benz sähkökuorma-automallisto laajenee
21.09.2021 16:44SKAL laskee raskasta liikennettä ympäri maata
21.09.2021 9:33Ha-Sa parantaa laatuaan ja pienentää hiilijalanjälkeään Valutecin uuden TC-kanavakuivaamon myötä

Siirry arkistoon »