Extreme E -sarja: Continental on tyytyväinen kumppanuuteen

04.06.2021 8.22

sahara1.jpg

Äärimmäisiä kiihdytyksiä, suuria vääntömomentteja ja nopeuksia – Extreme E:n kaksi ensimmäistä osakilpailua Saudi-Arabiassa ja Senegalissa ovat pitäneet lupauksensa tapahtuman järjestäjien ja fanien näkökulmasta.

Continental on tyytyväinen ainutlaatuisen CrossContact Extreme E -renkaan suorituskykyyn ja kumppanuuteen kilpasarjassa. Kilpa-sarja on kaikkien aikojen suurin haaste autourheilua varten kehitetyille renkaille.

”Täydellisen renkaan kehittäminen vaatimukset täyttävään käyttötarkoitukseen kestää yleensä kahdesta kolmeen vuotta. Extreme E:n tapauksessa meillä oli käytettävissämme vain noin puolet tästä ajasta. Kun aloitimme, koko ajoneuvokin oli olemassa vain prototyyppinä ja vasta kehitysvaiheessa”, Continentalin rengasdivisioonan Team Lead Product Management Summer, 4x4 and Van Products Catarina Silva kertoo.

Sähköiset kilpa-autot: äärimmäistä kuormitusta renkaille

ODYSSEY 21 -kilpa-auto on sähkökäyttöinen, 550-hevosvoiman kilpacitymaasturi, jota kilpakuljettajat kuormittavat äärimmilleen. Tämä tarkoittaa moottoriurheilussa ennennäkemätöntä kuormitusta myös renkaille.

”Renkaiden suunnittelussa oli lähtökohtaisesti kolme suurta haastetta tiukkojen aikarajojen lisäksi. Auton paino on suuri muihin kilpa-autoihin verrattuna, ja esimerkiksi Formula E -auto painaa vain puolet tästä. Samalla vääntömomentti on suuri, kuten yleensä sähkömoottoreilla. Näiden kahden tekijän takia renkaisiin kohdistuu valtavaa kuormitusta”, Silva kertoo. 

”Lisäksi suunnittelussa oli otettava huomioon, että CrossContact Extreme E:n pitäisi toimia kisoissa eri alustoilla autiomaasta Amazonin sademetsiin asti.” 

”Olemme erittäin tyytyväisiä suorituskykyyn” 

Renkaissa merkittävin ero sähkömoottorin ja tavanomaisen polttomoottorin välillä on energiatehokkuus. Kun moottorin teho muutetaan vetovoimaksi, polttomoottorin teho on rajallinen. Sähkömoottorilla ei sen sijaan teoriassa ole mitään rajaa.

Perusteellisten testien jälkeen kehittäjät valitsivat lähtökohdaksi CrossContact SUV -renkaat, jotka mukautettiin Extreme E:n haasteisiin vastaaviksi. Tätä varten Continental muokkasi kulutuspintaa ja kumiseosta sekä paransi kestävyyttä. Koska renkaan on tarjottava sama suorituskyky kaikille alustoille kaikissa sääolosuhteissa, kehittäjät testasivat CrossContact Extreme E:tä laajasti eri testiradoilla ja erilaisilla alustoilla. 

”Vaikka kehitysaikataulu oli tiukka, onnistuimme toteuttamaan samanaikaisesti monta eri prosessia, jotka perinteisesti tehdään peräkkäin. Kehitysprosessi oli hieno kokemus koko tiimille. Testasimme rengasta laajamittaisesti ennen toimitusta. Siitä huolimatta jännitys oli korkealla ennen ensimmäistä kisaa. Olemme erittäin tyytyväisiä suorituskykyyn”, Silva sanoo. 

Continentalilla ja Extreme E:llä samat arvot myös radan ulkopuolella

Extreme E lähestyi Continentalia ensimmäistä kertaa syksyllä 2018 etsiessään kokenutta rengasvalmistajaa ja strategista kumppania. Järjestäjät kehittivät Extreme E -sarjan valistaakseen moottoriurheilufaneja lajin vaikutuksista ilmastonmuutokseen.

”Totesimme nopeasti järjestäjien vision sopivan erittäin hyvin yrityksemme filosofiaan. Yrityksenä pyrimme kunnianhimoisesti kohti kestävän kehityksen tavoitteita. Emme kuitenkaan saa keskittyä ainoastaan omiin tekemisiimme, vaan haluamme myös auttaa luomaan tietoisuutta haasteista koko yhteiskunnassa”, liiketoimintayksikön Replacement Tires EMEA johtaja Philipp von Hirschheydtkertoo.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »