Toplift Finland tarjoaa kotimaiset ratkaisut metsäteollisuuden kuljetuksiin

26.04.2021 17.04

top1.jpg

Toplift Finland on raskaan kaluston päällirakenteita ja perävaunuja Joutsenossa valmistava sekä huoltava pitkän linjan yritys. Suunnittelu ja valmistusohjelmaan kuuluu räätälöidyt pressukapellit ja päällirakenteet mm. kappaletavaran ajoon sekä ketjupurkavat ja seinänousevat perävaunut hakkeen ja turpeen ajoon. Lisäksi tarjotaan johtavat Hiabin valmistamat ratkaisut kuormankäsittelyyn ja nostamiseen.

(kuva: Toplift Finland tarjoaa kehittyneet ratkaisut hakkeen kuljetuksiin. Metsähakkeen ajoon tarkoitetussa ketjupurkavassa puoliperävaunussa ketteryyttä oleellisesti parantava VSE-järjestelmä ohjaa kahta takimmaista akselia hydraulisesti ja niiden kääntäminen onnistuu kätevästi kaukosäätimellä.)

Topliftin pitkälle hiottu palveluprosessi takaa asiakkaan ajotarpeeseen parhaiten soveltuvan, monipuolisen ja kestävän kalustoratkaisun. Tuotteiden pitkä käyttöikä, helppo huollettavuus ja tunnetut komponentit varmistavat kaluston korkean käyttöasteen.

- Meiltä saa kestävät ratkaisut hakkeen ja turpeen kuljetukseen laatutakuulla. Ainoana markkinoilla Toplift tarjoaa valittavaksesi kaksi erilaista perävaunun runkorakennetta. Kevytkori elementtilattialla on kevyt ja kestävä vaihtoehto, kun kuljetukset ja lastaukset tapahtuvat kentällä tai suoaumalla. Metsähakkeelle ja vaativissa maasto-olosuhteissa toimiville hakeperävaunuille tarjoamme Z-profiileilla vahvistettua lattiarakennetta. Hakevaunussa teräsrakenne mahdollistaa lattian kiertymisen ilman pelkoa liimasaumojen pettämisestä. Lisäksi rakenne on elementtikoriin verrattuna erittäin helppo huoltaa ja korjata, kertoo Toplift Finland Oy:n toimitusjohtaja Janne Ikäheimonen.

top5.jpg

(kuva: - Tuotannossa on hyvä tahti päällä ja tilauskanta on vahva pitkälle syksyyn. Myös korjaamolla riittää sopivasti kiirettä, kertovat Toplift Finland Oy:n tekninen johtaja Jari Ikonen (vas.) ja myyjä Jarkko Lempiäinen.)

Asiakkaan tarpeeseen räätälöidyt ratkaisut

Topliftin ketjupurkuvaunut toteutetaan usein asiakkaan toiveesta kahdella purkunopeudella. Hydrauliikka tehdään putkituksin ja kumikiinnikkeillä. Kun perävaunu on mahdollisimman pitkäikäinen ja remonttien määrä vähäinen, on se asiakkaalle käytössä edullisin. 

- Käyttämämme komponentit edustavat alan parasta laatua. Komponentit on valittu luotettavuuden, saatavuuden ja huollon helppouden perusteella; ei hinnan tai varaosien yksinoikeuden vuoksi, huomauttaa Ikäheimonen.

Topliftin perävaunuihin voit valita tarvittavat lisävarusteet kulkuovista työkalulaatikoihin ja työvaloista tikkaisiin. Kauko-ohjaus tai radio-ohjaus voidaan toteuttaa esim. kattopeitteen tai kippilaitteen käyttöön.

- Suuren suosion saanut ketjupurkavien vaunujen lisävaruste on liukas kulutusmuovipohja mm. hakkeen tai energiajätteen ja turpeen ajoon. Kulutusmuovipohja helpottaa kuorman purkua pienentämällä purkupainetta ja estämällä materiaalin jäätymistä talvella kiinni pohjaan - se voidaan myös jälkiasentaa käytettyihin autoihin. Purkulaitteisto, hydrauliikka sekä auton moottori kuormittuvat purkutilanteessa vähemmän jolloin huoltokustannukset pienenevät pitkässä juoksussa, sanoo Toplift Finland Oy:n myyjä Jarkko Lempiäinen.

top2.jpg

(kuva: Toplift tunnetaan erityisesti ketjupurkavista koreistaan ja perävaunuistaan. Järjestelmän rakenne on kestävä mm. hakkeen, energiajätteen ja turpeenajossa kaikissa käyttöolosuhteissa.)

Metsäalalla uskotaan tulevaan ja investoidaan

Vaikka vuosi 2020 oli todella poikkeuksellinen ja ajat jatkuu edelleen haastavina, niin Topliftin tuotannossa on ollut koko ajan tasaisen hyvä tahti. Tilauskantaa on jo syksylle mutta joitain projekteja saadaan soviteltua työn alle nopeamminkin. Myös normaalia kausittaista aaltoliikettä tekevällä korjaamon puolella on nyt hyvin töitä.

- Metsäteollisuuden toiminta on pysynyt pandemian aikana hyvällä tasolla ja uusia laitoksia on valmisteilla. Alalla uskotaan vahvasti tulevaisuuteen ja uskalletaan tehdä investointejakin. Niinpä hake-, sellu- ja paperikuljetuksissa olevat asiakkaamme ovat tilanneet uutta kalustoa sekä kunnostaneet käytössä olevaa - pitkäisiä korirakenteitamme myös siirretään käytetyistä autoista uusiin jopa kolmannelle kierrokselle. Toki alalla ollaan myös odottavalla kannalla mikä johtuu mm. kuljetuskaluston rakenteita koskevista jatkuvista lakimuutoksista ja tämän hetken turvepolitiikasta, sanoo Ikäheimonen.

Hakkeen käyttö energiatuotannossa lisääntyy koko ajan.

- Meillä on tarjota koetellut ja edistykselliset ratkaisut hakkeen kuljetuksiin - niin autojen päällerakenteissa kuin perävaunuissakin - ajettiin sitten teollisuuden prosessihaketta tai metsähaketta. Topliftin ainutlaatuinen metsähakkeen kuljetukseen tarkoitettu lattiarakenne varustettuna liukkaalla kulutusmuovipohjalla on hyvässä maineessa kentällä, toteaa Jarkko Lempiäinen.

top3.jpg

(kuva: Metsäteollisuuden ajossa olevaan kuljetuskalustoon investoidaan. Kuvan yhdistelmässä Topliftin ketjupurkavat korirakenteet ja perävaunu hydraulisesti nousevilla peitteillä.)

Jatkuvaa kehitystyötä ja uusia rakenteita

Topliftin vuosikymmenten suunnitteluosaaminen näkyy jatkuvassa tuotekehityksessä, minkä tuloksena syntyy uusia edistyksellisiä ratkaisuja. 

- Tuotekehitystyö on jatkuvaa ja sitä tehdään tiiviisti asiakkaiden tarpeita kuunnellen. Rakenteissa ja komponenteissa on haettu viime aikoina kestävyyden ohella yhä helpompaa huollettavuutta. Hyvinä esimerkkeinä aiemmin mainittu hakekaluston kulutusmuovipohja ja kapellivaunuissa tolppien vaijerit on asennettu niin että laakeripesät on helposti irrotettavissa huollossa. Kapellirakenteisiin meiltä löytyy ainutlaatuinen rei´tetty reunaprofiili missä on kuormansidontapisteitä tiheässä, sanoo Jarkko Lempiäinen. 

top4.jpg

(kuva: Toplift valmistaa laajasti erilaisia korirakenteita asiakkaiden muuttuviin kuljetustarpeisiin. Myyntiohjelmaan kuuluu myös Hiabin kuormankäsittelylaitteet; kuvan autossa perässä kulkeva Moffett ajoneuvotrukki.)

Nopeasti tulevat uudet määräykset iso haaste

Viime vuosina Suomessa on kuljetuskaluston mitat, massat sekä muut vaatimukset muuttuneet nopeassa tahdissa. Viime kesänä voimaan astunut uusi tieliikennelaki toi uusia asetuksia kalustolle ja tänäkin vuonna moni vaatimus muuttuu.

- Kaluston valmistajien kannalta muutoksia tehdään liian nopealla tahdilla ja lyhyellä valmistaustumisajalla. Jatkuva muutos käy kalliiksi myös kuljetusyrityksille. Toki kehitystä pitää tapahtua ja tielläliikkujien turvallisuutta tulee kaikin keinoin parantaa mutta välillä tuntuu että päätöksentekijöillä ei ole oikein käsitystä käytännöstä. Teemme kuitenkin osaltamme kaikkemme että uusiin vaatimuksiin pystytään vastaamaan nopeasti, sanoo Toplift Finland Oy:n tekninen johtaja Jari Ikonen.

Tänä vuonna muuttuu ainakin vaihtolavalukitusta, kuormansidontaa ja taka-alleajosuojia koskevat määräykset. Lisäksi kuormausnosturin käyttö henkilönostoihin tullee muuttumaan 1.1.2022 alkaen. 

- Kiire tulee jälleen sillä esimerkiksi vaihtolavalukituksiin ei markkinoilla ole juurikaan uusien vaatimusten mukaan testattuja ratkaisuja, huomauttaa Ikonen. 

Yhdistelmien puskureiden osalta uuden E-säännön R58-03 mukaiset testivoimat ovat kaksinkertaiset vanhaan verrattuna. Tämä vaikuttaa puskureiden rakenteeseen ja sijoitteluun.

- Itse puskurin korkeus kasvaa ja alareuna laskee alemmas, mikä aiheuttaa ongelmia ketjupurkukalustolle ajettaessa purkupaikoille. Entistä isompi puskuri ja lyhyemmät puskurin kiinnikkeet aiheuttavat haasteen vetokytkimen sijoitteluun riittävän syvälle korin alle. Koukkulaiteyhdistelmissä tulee perävaunussa olla muutoksen takia laskettava aisaveräjä jotta perävaunun etummaista konttia pystytään käsittelemään. Kun ottaa huomioon koukkulaitekaluston pitkän käyttöiän, joutuvat kuljetusyritykset uusimaan kalustoaan, vaikka se ei vielä muuten olisikaan ajankohtaista, sanoo Ikonen.

Selkeä epäkohta on Ikosen mukaan uusissa vaatimuksissa myös siinä, että perässä kuljetettavia ajoneuvotrukkeja käsitellään jatkossa puskurimääräysten mukaan eikä kuormana kuten vaihtolavoja:

- Vaihtolavaa käsitellään kuormana ja se saa tulla 2 metriä yli auton kiinteän rakenteen (taka-ylitys). Moffet-ajoneuvotrukin pitää täyttää uudet säännön mukaiset vaatimukset mitoituksen sekä testausvoimien osalta, vaikka ajoneuvoon kytkettynä takaylitys on vain 1,3 metriä. Vaihtolava jää yleensä maasta noin 1200 mm korkeudelle, kun taas ajoneuvotrukin kiinteä osa on ollut noin 800 mm korkeudella. Uuden E-säännön tulkinnan mukaan ajoneuvotrukin perä pitäisi olla jatkossa olla korkeintaan 450 mm maasta. Tällöin vetoauton perään asennettu ajoneuvotrukki törmää vedettävän perävaunun aisaan. 

Henkilöstökorien käytössä tulossa haastava muutos

Henkilöstökorien käyttö kuormausnostureissa muuttuu 1.1.2022.

- Jatkossa kuormausnostureita ei saisi käyttää enää tilapäisinä henkilönostimina ilman että ne on hyväksytty siirrettäviä henkilönostimia koskevan standardin EN280 vaatimusten mukaisesti. Nykyään Suomessa on käytössä kansallinen asetus mikä on mahdollistanut tilapäiset henkilönostot kuormausnosturilla, johon on kiinnitetty henkilökori. Tällä hetkellä Suomessa on käytössä n. 11 000 nosturia, joissa on käytetty henkilönostokoria. Jos niitä ei jatkossa saisi käyttää, aiheutuisi siitä todella kallis investointi ja usein muu vaihtoehto esimerkiksi maastoissa tapahtuvissa henkilönostoissa on vaikea kuljetettava ja jopa turvattomampi käyttää. Tulkinta hakee kuitenkin vielä muotoaan ja aika näyttää miten käytössä olevaa kalustoa tullaan 1.1.2022 alkaen kohtelemaan, sanoo Jari Ikonen.      

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »