AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R540 XT 10x4*6 koneenkuljetusauto - Menestysresepti

17.04.2021 15.11

ritila1.jpg

Pihtiputaan Ajokonekorjaamon Scanialle esittelyautokäyttöön päällerakentama viisiakselinen Scania R540 koneenkuljetusauto on mitoitettu ja varusteltu järeiden metsä- ja kaivukoneiden kuljetustarpeisiin. 

(kuva yllä: XT-varustelu tuo Scania R540:n keulaan korkealle nostetun teräksisen etupuskurin ja sivupeileihin kovaa käsittelyä kestävät ulkokuoret sekä ajovalojen päälle teräsritilät.)

Autoala uumoilee kuluvan vuoden olevan kaupallisesti menestyksekäs kuorma-autokaupan toimijoille. Alku ainakin näyttää lupaavalta sillä Pihtiputaan Ajokonekorjaamolta hiljattain Scanialle esittelyautoksi valmistunut R 540 ritiläauto on Scanian automyyjä Juho Makkulan mukaan löytänyt omistajan heti valmistuttuaan, mutta kiertää vielä hetken aikaa maahantuojan esittelyautona asiakkaiden nähtävänä: 

- Ajokoneen ritiläautorakenne on kaikin puolin toimiva konsepti Scanian alustalla. Esittelyautot tilataan perinteisesti runsain varustein ja päällerakentajat tahtovat varustella ne uusimmilla innovaatioillaan. Tämä yksilö on jo ehditty myydä mutta meille valmistuu parhaillaan liki vastaava auto tilalle. Keskeisimpänä eroavaisuutena 20 cm lyhyempi perusakseliväli ja pystyyn nouseva takaramppi. 

ritila2.jpg

(kuva: Ajokoneen ritiläautorakenne istuu hyvin Scanian alustalle ja kyytiin sopii nätisti suurimmatkin metsäkonemallit ilman pelkoa akselipainojen tai korkeuden ylittymisestä.)

Tinkimätöntä laatua

Nyt esiteltävän vaativiin työtehtäviin tarkoitetulla XT-varustelupaketilla täydennetyn Scania R540:n varusteissa ei ole jätetty mitään puolitiehen. Valmistajan mallistossa puolipitkä ohjaamo -nimeä kantavan mökin varusteisiin on ruksittu valmistajan listalta kaikki tarpeellinen ja vähän enemmänkin, puuratti mukaan lukien.

Tinkimätön linja jatkuu myös päällerakenteen puolella. Varusteisiin lukeutuu luonnollisesti hydraulinen peräramppi ja hydrauliset nousutasot kahdella lukituskorkeudella ja kaivuriohjurit. Kuorman kiinnitys sujuu hydraulisin PAK-5 sidontalaittein, joita on peräti nelin kappalein. Työturvallisuuden kohentamiseksi ja työtaakan keventämiseksi päällerakenteen toimintojen ohjaus käy näppärästi langattoman kauko-ohjaimen avuin. 

Kuormauksen helpottamiseksi autossa on korkeussäädettävät ilmajouset kaikilla akseleleilla.

- Varusteita on vähintäänkin riittävästi niin autossa kuin ritilässäkin, Makkula summaa.

ritila4.jpg

(kuva: Ramppitason korkeus on säädettävissä kuljetettavan koneen mukaan - yläasennossa kyytiin voidaan ajaa tela-alustaiset kaivukoneet.)

R540 10x4*6

Työkoneiden kasvun myötä myös niiden kuljettamiseen tarvittava kuljetuskalusto on kasva- nut äärimmilleen. Metsäkoneiden kehityskaari on vääjäämättä kulkemassa aina vaan suurempia koneita kohti, mikä tarkoittaa lavettikuljetuksia ja samalla täysin uudenlaisia koneiden siirtoihin liittyviä haasteita. 

Nyt esiteltävän viisiakselisen Scanian kokonaispaino on kunnioitettavat 45 tonnia, josta kantavuuden osuudeksi jää noin 30 tonnia. Autolla on mittaa reilut 13 metriä ja perusakseliväksi ilmoitetaan 6,55 metriä. Kääntelyn helpottamiseksi sekä neljäs- että viides akseli on varustettu nousutoiminnolla. Toki nopeus- että massarajoituksin. 

Moottoritehoa 13-litraisesta rivikuutosesta irrotetaan 540 hevosvoimaa ja vaihteistona automatisoitu Opticruise kytkinpolkimella. 

- Tähän saa sovitella suurempiakin koneita kyytiin eikä puudu mäkiin. Auto ja rakenne on todettu moneen kertaan kestäväksi ja taitaen tehdyksi, toteaa Makkula.

ritila5.jpg

(kuva: Koneen kiinnitystä varten autossa on kaikkiaan neljä PAK-5 -hydraulikiristintä. Hyraulikiristimien ansiosta kuljettaja säästyy usein aikaa vieviltä lisäkiristyksiltä.)

Tasainen kysyntä

Makkula sanoo koneenkuljetuskaluston käyvän nyt hyvin kaupaksi sekä uusien että vaihto- autojen puolella.

- Ei voi puhua mistään varsinaisesta piikistä, mieluummin sanoisin että kysyntä on pysynyt tasaisena jo pidemmän aikaa. Uusisa autoissa painopiste on kääntynyt liki kokonaan 5-akselisiin. Vaihtoautojen kohdalla tahtoo olla niin että hyvistä autoista on varovaisesti arvioituna pientä pulaa mutta tilanteet vaihtuvat nopeasti. Joten kannattaa ottaa yhteyttä niin laitetaan yrityksenne koneenkuljetusasiat yhdessä kerralla kuntoon, Juho Makkula sanoo lopuksi.    

ritila3.jpg

(kuva: 4. ja 5. -akselit nousevat tietyin paino- ja nopeusrajoituksin, mikä tekee pitkästä autosta ketterän.)

 
26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »