7 000 tonnia painavasta Mörkö-superjunasta Suomen kilpailukyvyn kirittäjä

15.04.2021 12.55

VR Transpointin transitoliikenteessä ajava Mörkö-tavarajuna vastaa lähes sataa rekkaa. Junakoon kasvattaminen tehostaa tavarajunaliikennettä, vähentää päästöjä ja parantaa Suomen transitoliikenteen kilpailukykyä.

VR Transpoint on tuonut Suomen raiteille jälleen uuden jättimäisen tavarajunan. 7 000 tonnin painoisessa junassa on peräti 80 vaunua, ja pituutta sillä on noin kilometri. Mörkö-nimen itseoikeutetusti ansainnutta junaa vetää kaksi Vectron-sähköveturia, ja se liikennöi Vainikkala–Hamina-välillä Suomen transito- eli kauttakulkuliikenteessä.

”Olemme testanneet useita 7 000 tonnin junia viime kesästä lähtien. Nyt meillä on kokemusta näin painavan junan toimintavarmuudesta eri olosuhteissa niin kesä-, syksy- kuin talvikeleillä. Tämä on erittäin tärkeää, kun tavoittelemme uusien sähkövetureidemme maksimivetokykyä”, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kertoo.

morko_juna.png

Junan nimi valittiin VR:n sisäisessä nimikilpailussa tulleista ehdotuksista. Tavarajunien kuningasta verrattiin ehdotuksissa niin satuolentoon kuin legendaariseen jääkiekkosankariin.

Enemmän rahtia, vähemmän päästöjä

Junapainon edellinen Suomen ennätys tehtiin lähes tasan vuosi sitten keväällä. Tuolloin niin ikään Vainikkala–Hamina-välillä pilotoitiin 6 000 tonnin painoista junaa, jossa oli 66 vaunua. 1000 tonnin lisäys junan painoon on huomattava. Mörkö-juna vastaa täydessä kuormassa peräti 92 rekkaa, siinä missä sen edeltäjä vastasi 79 rekkaa.

Tärkeintä junakokojen kasvattamisessa ei kuitenkaan ole ennätysten rikkominen, vaan rautatiekuljetusten energiankulutuksen ja päästöjen vähentäminen. Junaliikenne on jo lähtökohtaisesti yksi puhtaimmista tavoista liikuttaa tavaraa ja junaliikenteen hyvä energiatehokkuus perustuu sen suureen rahtikapasiteettiin. Mitä isompia junia raiteilla liikkuu, sitä enemmän rahtia niillä pystytään kerralla kuljettamaan. 

Transitoliikenteen kilpailukyky vaatii suurempia junia

Vectron-sähkövetureiden paremman vetokyvyn myötä VR Transpoint on voinut vähitellen kasvattaa junakokoja, mikä tehostaa huomattavasti myös Suomen kautta kulkevaa tavaraliikennettä. Venäjällä käytetään yleisesti hyvin pitkiä tavarajunia, jotka on aiemmin jouduttu pilkkomaan Vainikkalassa useaksi erilliseksi junaksi. Sähkövetoisen liikenteen edistäminen ja akselipainon korotus ovat erittäin tärkeitä tavaraliikenteelle. Mikäli junakokoja halutaan kasvattaa vielä tulevaisuudessakin, tulee ratainfran kantavuuksia korottaa.

”On huomattavasti tehokkaampaa, kun voimme ajaa Venäjältä saapuvat junarungot sellaisenaan satamaan. Suurempien kuljetusten lisäksi tämä vaikuttaa VR Transpointin kilpailukykyyn positiivisesti, ja myös Suomen transitoliikenne koetaan entistä kilpailukykyisempänä vaihtoehtona”, Koskinen sanoo.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »