Energiapuu- ja harvennushakkuille soveltuva harvesteri kahdella kouralla

07.04.2021 14:10

anttila1.jpg

T:mi Reijo Anttila Peräseinäjoelta keskittyy energiapuun ja ensiharvennusten tekoon. Uusi ProSilva S3 harvesteri varustettuna kahdella hakkuupäällä soveltuu erinomaisesti molempiin tarpeisiin.

(kuva yllä: T:mi Reijo Anttila otti maaliskuun alkupuolella käyttöön uuden ProSilva S3 harvesterin tuplakoura varustuksella: kuvassa ollaan energiapuuleimikolla Seinäjoella.)

Reijo Anttila aloitti metsäkonetyöt heti yläasteen jälkeen toimien ensin ajokoneen ja myöhemmin harvesterin kuljettajana talviaikaan.

- Urakoitsijaksi lähdin vuonna 1992 kun ostin traktorin turvehommiin. Ensimmäinen harvesteri tuli 2003, kyseessä oli Otso eli 4-pyöräisen Terra maastoajoneuvon päälle tehty metsäkone missä oli Keto 51 koura ja RKP nosturi. Sillä aloin tekemään kesäkauden turvesesongin ohella harvennushakkuita isännille talvikautena ja puut ajettiin perästä traktorilla. Kun metsäpuolella tuntui olevan kysyntään niin hankin 2006 käytetyn Nokka 6WD harvesterin ja pian perään Logset 504 ajokoneen, joilla tehtiin puuta UPM:lle talvikauden sopimuksella sekä yksityisille isännille. Vuonna 2009 UPM:n tekeminen loppui ja päätoiminta siirtyi takaisin turvepuolelle. Sitten kuitenkin Vapolle alkoi syntyi tarvetta soiden puunkorjuuseen ja 2013 hankin tehtävään käytetyn täystelaisen ProSilva harvesterin, mikä palveli hyvin tehtävässään erinomaisen kantavuutensa ansiosta. Koneen Kesla koura vaih- dettiin jossain vaiheesa Waratah 412 kouraan pyöreän puun tekoon. Samana vuonna ostin lisäksi käytetyn Valmet 830 ajokoneen Nisulan keräävällä giljotiinikouralla - Valmet on käytössä edelleen ja toinen harvesteri Profi 500 syöttävällä Moipu 300 giljotiinikouralla tuli 2018, kertoilee Reijo Anttila.   

anttila2.jpg

(kuva: Veljekset Reijo (vas.) ja Raimo Anttila kehuvat uutta ProSilva S3 harvesteria juuri sopivaksi koneeksi energiapuu- ja harvennushakkuille: - Kokoluokka miellyttää myös metsäonomistajia kun maastoon jäävät korjuujäljet ovat minimaaliset.)

Uusi harvesteri tuplakouralla

Vapon korjuutoiminta on jatkunut Pohjanmaan alueella aktiivisena ja myös yksityisten metsissä on riittänyt töitä, joten harvesterin päivitys alkoi tulla Reijo Anttilalle ajankohtaiseksi. 

- Kun suokohteiden määrät alkoivat vähenemään vaihdoimme vuosi sitten tela-alustaiseen  ProSilvaan pyörät moottoripäähän. Hyvin palvelleessa koneessa oli tunteja jo yli 13 500 ja siitä saadut positiiviset kokemukset ohjasivat investointipäätökseen uuteen ProSilvaan. Pieni kotimainen valmistaja kuunteli tarpeitamme tarkasti ja toimitusjohtaja Keijo Ojalan kanssa päädyimme uuteen S3 -malliin mihin otettiin kaksi eri kouraa: syöttävä giljotiinikoura Naarva EF28 energiapuulle ja syöttävä sahakoura Kesla 21 RH-III pyöreälle puulle. Näin saimme käyttöön monitoimikoneen mikä soveltuu kaikkiin korjuutarpeisiimme ja on kokoluokaltaan myös metsänomistajia miellyttävä. Vaihdossa meni ProSilvalle molemmat vanhat harvesterimme ja ajokoneena jatkaa vanha luotettava Valmet, sanoo Anttila. 

anttila62.jpg

(kuva: T:mi Reijo Anttilan ProSilva S3 -harvesteriin otettiin kaksi eri kouraa: syöttävä giljotiinikoura Naarva EF28 energiapuulle ja syöttävä sahakoura Kesla 21 RH-III pyöreälle puulle. Näin saatiin käyttöön monitoimikone mikä soveltuu kaikkiin korjuutarpeisiin.)

Käyttöominaisuudet nousi uudelle tasolle

Uuden sukupolven ProSilva S3 harvesteri saapui Peräseinäjoelle maaliskuun alussa ja ensikokemukset koneesta ovat todella hyvät:

- Tämä on minulle historian ensimmäinen uusi kone ja eroa edellisiin harvstereihin on kuin yössä ja päivässä. Jos vertaa tätä vanhaan ProSilvaan niin kaikki on aivan uudella tasolla. Ohjaao kääntyy enemmän sillä nyt kääntö on toteutettu hydraulimoottoreilla ja hammaskehällä kun aiemmassa koneessa oli sylinterikääntö. Ohjaamo on todella tilava, mukava ja ergnominen jotennyt metsässä saa tehdä töitä melkein kuin kotisoffalla istuskelisi, kehuu Anttila. 

anttila5.jpgKoneen toisena kuljettajana toimii Reijon veli Raimo Anttila:

- Uusi hiljainen, vähäpäästöinen ja polttoainetaloudellinen ProSilva on ollut älyttömän helppo ajaa heti alusta saakka. Automatiikan määrä on kasvanut valtavasti mikä osaltaan helpottaa kuljettajan työtä. Mittalaitteena koneessa on Technion XLogger minkä perusperiaate on hyvin samanlainen kuin aiemmassa Motomitissä, toki kyseessä on paljon kehittyneempi järjestelmä. Nosturina on 10,5 metriin ulottuva Kesla ja silti kone on todella vakaa kaikissa tilanteissa.

anttila4.jpg

(kuva: ProSilvassa on etutelillä Olofsfors Eco-Soft telat ja takapyörillä Gunnebo Super-Hokki ketjut.)

Koura vaihtuu hakkuutarpeen mukaan

Kun uusi ProSilva S3 otettiin töihin niin puomin päässä oli kiinni Naarva EF28 koura.

- Teemme pääosin energiapuuta joten Naarva tulee olemaan enemmän käytössä mutta sitten kun mennään pyöreällä puulle niin Kesla 21 RH-III:n saa vaihdettua tilalle melko nopeasti, sillä koneessa on Prokop pikaliitin. Toki pyrimme siihen että keräämme kouralle sopivia leimikoita aina enemmän ettei kouraa tarvitse liian usein vaihtaa. Energiapuu tehdään Vapolle pääasiassa kokopuuna mutta osa myös karsitaan. Kaikki energiapuu kulkee ajokoneemme Tamtronin puntarin läpi, sanoo Pertti Anttila. 

Alalla hyvät näkymät

Uudella ProSilvalla liikutaan Vapon energiapuuhakkuilla melko laajalla alueella.

- Nyt talvella olemme olleet Perhossakin saakka sekä Ähtärin ja Myllymäen kulmilla. Metsänomistajien harvennushakkuut painottuvat Peräseinäjoki-Jalasjärvi alueelle. Töitä on hyvin ja metsäalan tulevaisuus näyttää kaikin puolin valoisalle, pohtii Anttila.    

anttila3.jpg

(kuva: T:mi Reijo Anttila keskittyy energiapuun korjuuseen ja ensiharvennuksiin Pohjanmaan alueella.)

14.04.2021 9:03Nuorten ammattitaitokilpailu Taitaja järjestetään toukokuussa
13.04.2021 19:00Metsä Fibre ja Eltel ovat allekirjoittaneet sopimuksen voimajohdon rakentamisesta Kemin uudelle biotuotetehtaalle
13.04.2021 17:22Taimikoita hoidetaan hyvin - hoitomäärissä yhä kirittävää
13.04.2021 15:00Juha-Matti on työyhteisön hyvä tyyppi
13.04.2021 10:32Volvo FM palkittiin ohjaamon erinomaisesta suunnittelusta
12.04.2021 17:04Alumiinivanteet tuoneet hyötyä hakekuljetuksiin jo vuosikymmenten ajan
12.04.2021 15:20Uuden PONSSE Scorpionin Future Cabin -ohjaamolle arvostettu Red Dot -tuotesuunnittelupalkinto
12.04.2021 9:33HUOMIO ILMOITTAJAT: Metsäalan Ammattilehden 35-v. juhlanumero ilmestyy toukokuussa!
12.04.2021 9:32Kattoteltasta ratkaisu majoituspulmiin
12.04.2021 8:11Nurminen Logistics vuokraa Luumäen terminaali- ja toimistokiinteistönsä kansainväliselle ympäristöystävällisen energian tuottajalle

Siirry arkistoon »