AMMATTILEHTI KOEAJAA: Peugeot e-Expert XL 75 kW - Ilmaisia kilometrejä

02.04.2021 15.20

poso12.jpg

Peugeot  astuu  täyssähköautojen  pakettiautomarkkinoille  parhaimmillaan  yli  300 km toimintamatkaan yltävän Peugeot e-Expertin voimin. Koeajossa päästötön tavara-autouutuus paljastuu erittäin onnistuneeksi kokonaisuudeksi.

(kuva: Täyssähköinen Peugeot e-Expert XL 75 Kw on sisarmalleineen oli vuoden 2020 merkittävin pakettiauto-uutuus.)

PSA Yhtymän uuden tonniluokan pakettiautomalliston myötä Suomeen on saatu ensimmäiset kelvollisiin toimintamatkoihin yltävät sähköpakettiautot. Ostajien iloksi uutuus tuodaan tarjolle Peugeotin, Citroenin ja Opelin lisäksi kuin myös yhteistyökumppani Toyotan mallivalikoimaan Ja ensi vuodelle on luvassa sähköauto-uutta myös pienempään rahtiautoluokkaan. Kovimmat jutut nyt koeajettavassa Peugeot e-Expertissä ovat kunnon kantavuus ja luvattu toimintamatka, joka on nyt sadan kilometrin asemesta päälle kolmesataa kilometriä. 

Sulautuu joukkoon

Uusi Peugeot e-Expert pohjautuu nykyiseen Expertiin. Sähköauton ulkoisia tuntomerkkejä ovat vasemman etulokasuojan latausluukku ja valmistajan tunnukset, missä on nyt hailakan siniset tehosteet.

Sopivaa vaihtoehtoa valittaessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä valmistajakohtaiset erot ovat hinnoittelun osalta satasien luokkaa. Suurimmat erot mitataan vakiovarusteiden ja lisävarusteiden puolella. Esimerkiksi Peugeotissa on vakiona integroitu 11 kW latauslaite, joka on Opeliin tarjolla lisähinnasta. Toisaalta Opel tarjoaa asiakkailleen Peugeotia ja Citroenia laajemmat mahdollisuudet auton räätälöintiin varusteiden osalta. Lisäksi eroja löytyy maahantuojien takuuehdoissa. Citroen ja Peugeot myöntävät autoilleen Suomessa viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta. Vastaavaan eivät kilpailijat aivan yllä. Toyota tuo oman mallinsa tarjolle kevään 2021 aikana.

poso2.jpg

(kuva: Kaupallisia pikalatauspisteitä hyödyntämällä sähköautolla voi ajaa jopa täysin ilmaiseksi. Sen mahdollistaa mm. Lidl-kauppaketju, joka tarjoaa osassa toimipaikoistaan autoilijoille ilmaista sähköä - ja mikä parasta jopa 50 kW pikalatausvaihtoehdolla.)

Vaihtoehdot eri tarpeisiin

Peugeotin dieselmallien tavoin täyssähkömallista on tarjolla kolme korin pituusvaihtoehtoa: 4,60 m, 4,95 m ja 5,30 m. Lyhyimmässä versiossa eli XS -mallissa tavaratilan tilavuus on 4,6 m³. Pisimmässä XL-mallissa tavaratilan tilavuus on 6,1 m³. Vakiovarustukseen kuuluvan väliseinän lastausluukun ja ModuWork istuinjärjestelmän ansiosta kuormatila on kasvatettavissa 6,6 kuutioon ja tavaratilan lattiapituus jopa 4 metriin. Kuormatilan puolella ovien ja luukkujen sekä kuormatilan mitat ovat kantavuuden tavoin samat kuin polttomoottorivarianteissa. 

Kantavuutta on vakiomallissa 1 000 kg ja isoimmassa mallissa lähes 1 250 kg. Lisähinnasta sekä XS- että M -koripituuksiin on tarjolla korotettu kantavuus, mikä nostaa mallien parhaat kantavuudet yli 1200 kilogrammaan. e-Expert soveltuu myös peräkärryn vetoon. Suurin vetopaino on tasan 1000 kg.

poso32.jpg

(kuva: Pikalatausmahdollisuuden ansiosta akusto täyttyy ripeästi aina 80 prosentin varaustasoon asti. 50 kW asemasta irtoaa puolessa tunnissa noin 23 kW edestä virtaa.)

Kolme ajotilaa

Peugeot e-Expertiä tarjotaan kahdella eri akkukapasiteetilla: 50 tai 75 kWh. Vakioakulla pisimmäksi toimintamatkaksi luvataan 230 kilometriä ja suuremmalla akulla peräti 330 km. Akut on sovitettu auton alustaan, joten ne pudottavat painopisteen alemmaksi, eivätkä syö kallisarvoisia senttimetrejä rahtiosastolta. Ajossa painopisteen vaikutuksen huomaa kohentuneena ajovakautena. Samalla ohjausvaste tuntuu dieselmalleja täsmällisemmältä.

Koeajetun Peugeotin lisävarusteilla täydennetty ohjaamovarustelu on asiallinen. Täyssähköauton kojelauta on pitkälti sama dieselin kanssa. Hallintalaitteista mittaristo, vaihdevalitsin ja käsijarrun vipu ovat erilaisia. Viimeksi mainittu on nyt sähkötoiminen. 

poso42.jpg

(kuva: Kuljettajan eteen aukeava näkymä on liki sama kuin dieselmalleissa. Mittaristo kertoo kaiken tarvittavan ajoon liittyvän. 7-tuuman kosketusnäyttö pelaa myös Apple Car Playn valikkona.)

Nykyautojen tapaan myös e-Expertin kuljettaja voi valita ajotilanteeseen sopivan ajotilan kolmesta eri ajotilavaihtoehdosta. Pisin toimintamatka saavutetaan Eco ajotilassa, joka rajoittaa moottorin tehon 60 kW ja vääntömomentin 180 Nm. Samalla lämmityksen ja ilmastoinnin tehoa lasketaan alemmaksi. Normal ajotila, joka kytkeytyy aina kun auto käynnistetään tarjoaa huipputehoa 80 kW ja Vääntömomenttia 210 Nm. Tehokkain eli Power ajotila ottaa moottorista irti kaiken tehon 100 kW ja 260 Nm. Lisäksi valittavana on erityinen ja omasta kytkimestä aktivoitava B-ajotila, mikä tehostaa virran takaisinkeruujärjestelmän toimintaa.

Ajossa B-ajotila toimii vähän kuorma-auton pakokaasujarrun tavoin, mikä säästää käyttöjarruja ja tuo mukavuutta ajotapahtumaan.

Rahtimalli on ajotuntumaltaan rauhallinen ja ennakoitava. Teho irrotetaan moottorilta pehmeästi, mikä on tavarankuljetukseen tarkoitetussa autossa pelkästään positiivinen asia.

poso62.jpg

(kuva: Moottoritilassa on runsaasti tyhjää tilaa. Nyrkkisääntönä on että oranssiin ei pidä sähkäautossa koskea; siinä kulkee voimavirta.)

Nolla-päästöt - jopa nolla-kuluin

Aikaisemmin mainittu 11 kW:n autolaturi on Peugeotissa vakiotavaraa. Latausvaihtoehtoja on useita: kotilataus sukopistokkeesta, WallBox seinälaturi sekä tietenkin julkiset latauspisteet. Edistyksellisen akuston lämmöntasaus- ja pikalatausjärjestelmän ansiosta auto hyväksyy jopa 100 kW:n pikalatauksen.

Valitusta lataustavasta ja akun kapasiteetista riippuen latausajat asettuvat reilun 30 minuutin ja liki kahden vuorokauden välimaastoon. Peugeot jälleenmyyjien kautta noin 1600 euron hintaan tarjottavan 11 kW WallBoxin voimin pisimmät latausajat asettuvat 5-7,5 tunnin haarukkaan.

Pikalatausmahdollisuus nostaa e-Expertin käytettävyydessä liki samalle tasolle dieselmallien kanssa, ainakin pääkaupunkiseudulla, missä välimatkat ovat usein muuta maata lyhyempiä.

Kaupallisia pikalatauspisteitä hyödyntämällä sähköautolla voi ajaa jopa täysin ilmaiseksi. Sen mahdollistaa mm. Lidl-kauppaketju, joka tarjoaa osassa toimipaikoistaan autoilijoille ilmaista sähköä - ja mikä parasta jopa 50 kW pikalatausvaihtoehdolla. K-ketjun K-Lataus on nykyisin maksullinen. 50 kW pikalataus maksaa 0,2 eur/min. Hitaammat 0,02 eur/min. 

Peugeotin ajoakkuun saa 50 kW pikalatauksella puolessa tunnissa reilun 22 kWh edestä virtaa, mikä riittää vajaan 100 km matkalle. Huomion arvoista pikalatauksessa on se että sen voimin ajoakusto täyttyy korkeintaan 80 prosenttisesti. Täysi varaus saavutetaan vain hitaampia latausvaihtoehtoja hyödyntäen. Seikka kannattaa ottaa lukuun reitti- ja käyttösuunnittelussa.

poso52.jpg

(kuva: Keskikonsoli on varattu ajosuunnan ja ajotavan valintanapeille; eri ajotiloja on tarjolla kolme.)

Hyvä toimintamatka

Marraskuun lopulla, talvirenkain ja nollan paikkeilla olevissa lämpötiloissa auto kulutti virtaa pienimmillään 25,9 kWh / 100 km. Silloin ajotilana oli taloudellisin eli, moottorin ja lämmityslaitteen tehoja vähentävä ECO. Normal ajotilassa virtaa kuluu samalla ajotyylillä ja samoin lämmityslaitteen säädöin noin 30 kWh / 100 km. Power-asentoa käytettiin koeajossa vain satunnaisesti. Sen käyttötarve on perusteltua peräkärryä vedettäessä ja raskailla kuormilla, jos silloinkaan. Auton kulku on asiallista ECO-ajotilallakin.

Positiivista sanottavaa e-Expertissä riittää, eikä akuston reipas kapasiteetti anna aihetta moitteen sanaan. Hieman omasta mukavuudesta tinkimällä e-Expertillä yltää helposti 200-300 km toimintamatkaan, mikä ylittää reippaasti useimpien päivittäisen ajotarpeen. 

Uusi malli on otettu markkinoilla hyvin vastaan. Peugeotia maahantuovan Auto-Bon Oy:n tuotepäällikkö Tomi Kari sanoo täyssähkömallien ennakkomyynnin lähteneen hyvin vauhtiin: - Olemme jo ohittaneet viime vuoden koko segmentin myynnin. Toimitukset rullaavat hyvin ja uusia tilauksia tulee hyvin sisään.

poso8.jpg

(kuva: Kuormatilan ja kantavuuden osalta auto on liki identtinen dieselmallien kanssa. Peugeotin lattia on verhoiltu kauttaaltaan monikerroksisella pohjalevyllä. Turkkilevyn ansiosta ratitila kestää kovempaakin käsittelyä.)

Ostaisinko..?

Peugeot e-Expert on kokonaisuutena arvioituna onnistunut ja ensimmäinen, muihin kuin pihapiirin alueella suoritettaviin kuljetustehtäviin soveltuva täyssähköpakettiauto. Sen valtteja ovat käytön vaivattomuus, asialliset kuormatilat sekä tietenkin matalat käyttökustannukset ja vähäiset paikallispäästöt. Valitettavasti edellä mainituista ominaisuuksista voivat nauttia vain maksukykyiset auton ostajat.

Peugeot e-Expert malliston verolliset lähtöhinnat alkavat XS koripituudessa 50 kW akustolla noin 43 300 eurosta ja päättyvät nyt koeajetun Peugeot XL 75 kW mallin noin 49 400 euroon.

Nyt koeajetun auton verollinen kokonaishinta kohoaa lisävarusteiden kanssa reiluun 55 000 euroon. Vastaavasti varustellun dieselmallin hintapyynti jää yli 15 000 euroa edullisemmaksi.

Korkeamman hankintahinnan lisäksi sähköauton kanssa on varauduttava aikaa vieviin latausaikoihin. Kotilatauspisteen kanssa yhteiselo on sujuvaa, mutta julkisten latauspaikkojen varassa toimiminen onkin sitten toinen kokonaisuus. Ja vaatii käyttäjältä useisiin eri matkapuhelinaplikaatioihin kirjautumista ja maksukorttitietojen luovuttamista sovellusten ylläpitäjille. Unohtamatta sitä seikkaa, että ainakin suurimmissa keskuksissa latauspisteet saattavat olla usein valmiiksi miehitettyjä.  

Maahantuojan mukaan kysyntä on kohdistunut Suomessa suuremman kapasiteetin omaavilla akuilla tarjottaviin mallivaihtoehtoihin, mikä on ilmastollisista ja pitkistä välimatkoista johtuen varsin ymmärrettävää. 

 

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »