Volkswagen up! Cargo: Kokoaan suurempi pikkujätti

07.03.2021 16.20

up1.jpg

Volkswagen up! Cargo on uusi kompaktiluokan pakettiauto, joka sopii yhtä hyvin pientavaroiden kuljetukseen kuin työmaiden ja yhteisöjen heittopussiksi.

(kuva: Pienessä autossa on monia isommissa hyötyautoissa tuntemattomia ajoavustimia, kuten kaista avustin ja liikennemerkkien tunnistus.)

Volkswagen up! Cargo -pakettiauto perustuu 5-oviseen ja jo hyvän tovin markkinoilla olleeseen Volkswagen up! -henkilöautoon. Se on varustettu kolmisylinterisellä ja iskutilavuudeltaan 1,0-litraisella bensiinimoottorilla. Tehoa ahtamattomasta koneesta irrotetaan 65 hv ja vääntömomenttia 91 Nm. Ahtamattoman moottorin ja sen jatkeeksi sovitetun 5-portaisen ma- nuaalivaihteiston yhteispelissä olisi toivomisen varaa. Jos autolla ajaa ajotietokoneen vaihde- opastimen mukaisesti, tahtoo pikkupakulla jäädä muun liikenteen jalkoihin. Taajamanopeuksilla kulku muuttuu sujuvammaksi kun valittuna on pykälää tai kahta ehdotettua pienempi vaihde.  

Valmistaja ilmoittaa up! Cargon yhdistetyksi polttoaineenkulutukseksi 5,1 l/100km ja CO2 -päästöksi 117 g/km. Koeajossa, uusilla nastarekailla varustetun ja koeajon alkaessa täysin ajamattoman auton kulutus nousi seitsemään litraan sadalla kilometrillä. Painotettakoon että lukemassa on mukana polttoainekäyttöisen lisälämmittimen runsaan käytön tuoma lisä kulutukseen. Kauko-ohjaimella täydennetty Webasto-lisälämmitin lämmittää pienen auton moottorin ja sisätilat pikkupakkasella siedettäväksi jo vartissa. 

Volkswagenin pikkupakun ajettavuus säilyy kuormattunakin valmistajalle ominaiseen tapaan täsmällisenä. Suorituskyvyssä ja etenkin ohjaamomelussa up! Cargo jää lievästi sanottuna hienoiselle takamatkalle valmistajan isommille hyötyautoille. 

up2.jpg

(kuva: Kojelauta on selkeä ja suurten lasipintojen ansiosta autosta näkee erittäin hyvin kaikkiin ajateltavissa oleviin suuntiin.)

Kuution kontti

Volkswagen up! henkilöautosta tehdään pakettiautoversio Verhoomo Sorsan pakettiautosarjalla. Takaistuimen tilalle sovitetaan tukevasta vanerilevystä tehdyllä ja hyvin kulutusta kestävällä kankaalla verhoillulla pohjalevyelementillä, mikä antaa autolle sen pieneen kokoon nähden hulppean liki kuutiometrin kuormatilavuuden. Kantavuutta up! Cargolla on reilut 430 kg. Tilat ja kantavuus riittävät mainiosti vaikkapa metsurin tai metsäkoneen kuljettajan päivittäisiin tarpeisiin. Takaovien ansiosta kuormaus on erittäin helppoa. 

Kohtuullisen maavaran ja lyhyen akselivälin ansiosta up! Cargolla on helppo sompailla liikenteen seassa. Lisäksi se vie vain vähän parkkitilaa laanilla tai kääntöpaikalla, mikä saattaa olla pinolla vierailevan pölliautokuskin mielestä ehkäpä maailman kovin juttu.

Lisäksi takaistuinpaketti toimitetaan auton mukana, joten sen voi halutessaan palauttaa takaisin henkilöautoksi. Tosin yrityskäytössä asiasta kannattaa ennen muutosta keskustella kirjanpitäjän kanssa, jottei tule mahdollista jälkipyykkiä verottajan kanssa.

up3.jpg

(kuva: Takaluukussa on yllättävän hyvin tilaa, kuormalavaa ei tosin kannata suotta sinne sovitella. Takapyöräkoteloiden verhoilujen puute kostautuu korkeahkona ohjaamomeluna.)

Huippuvarusteet edulliseen hintaan

Volkswagen up! Cargo -pakettiauton merkittävimpiä vakiovarusteita ovat mm. Hill Hold mäkilähtöavustin, led-päiväajovalot ja halogeeniajovalot, monitoimikamera avustavia järjestelmiä varten, Lane Assist kaistallapito- avustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, Climatic-ilmastointi, Radio Composition Phone USB-liitännällä, 2 kaiuttimella ja Bluetooth-yhteydellä ja monitoiminäyttö Plus sekä 12V-pistorasia kojelaudassa. 

Lisävarusteena saatavilla on esimerkiksi avustavat järjestelmät -paketti, joka sisältää peruutuskameran, pysäköintitutkan takana ja vakionopeudensäätimen. Tavaratilan ja etuistuinten väliin on myös mahdollista saa-da lisävarusteinen teräksinen suojaverkko.

Ensinäkemältä vaatimattoman oloinen Volkswagen up! Cargo pitää sisällään monia varusteita, mitä kaikilla valmistajilla ei ole tarjolla edes suurempiin hyötyautoihin. Ja hintapyyntikin on, jos ei aivan markkinoiden edullisin, niin ainakin varusteisiin nähden kohtuullinen: n. 16 400 euroa. Volkswagenille ominaisten tehdaslisävarusteiden sortimentti pysyttelee up! Cargossa maltillisena, joskin kaikki tarjolla olevat valittuna auton hintapyynti kiipeää jo 20 000 euron kantimiin. 

Takuu on kaksi vuotta. Kohtuullisesta lisähinnasta tarjolla on vuoden jatkoturva, mikä kattaa ajokilometrit 100 000 km asti. 

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »