ProVaruste -puutavara-autojen päällerakenteet markkinoille

16.02.2021 19.02

petepro.jpg

ProTruck Joensuu on aloittanut puutavara-autojen päällerakenteiden valmistamisen ja asentamisen. ProVaruste -päällerakenne tuo uuden teräksenlujan vaihtoehdon markkinoille ja tekee ProTruck Joensuusta täyden palvelun talon puutavara-autoilijoille.

(kuva yllä: Historian ensimmäinen ProVaruste -puutavara-auto valmistui joulun alla Kuljetus V. Hirvonen Oy:n Mercedes-Benz Arocsiin. Nosturina uusi Kesla 2114ZT.)

ProTruck Joensuu tunnetaan laadukkaista raskaan kaluston huolto- ja varaosapalveluistaan, joita tarjotaan reilu pari vuotta sitten valmistuneissa tasokkaissa toimitiloissa Ivontiellä. 

- Puutavara-autoilijat ovat erittäin tärkeä asiakaskuntamme. Huollamme ja korjaamme autoja, perävaunuja ja päällerakenteita sekä toimimme KESLA -nostureiden virallisena huoltopisteenä - lisäksi Kongan Konepajan Kesla-myyjä Petri Lievonen pitää asemapaikkaansa tiloissamme. Ajatus puutavara-autojen päällerakenteiden valmistamisesta on syntynyt jo vuosia sitten eli ideat toteutuksesta ovat saaneet kehittyä rauhassa. Asiakkaat ovat kyselleet ja odotelleet meiltä valmista kokonaisuutta puuauton varusteluun, joten päätimme vastata heidän toiveisiinsa ja aloittaa ProVaruste -projektin tosissaan viime keväänä, kertoo ProTruck Joensuun yrittäjäveljekset Toni ja Aki Kuivalainen.

pro2.jpg

(kuva: Erikoisteräksinen ProVaruste -runkorakenne kiinnitetään autoon pulttaamalla ilman hitsaamista. Sisäpuolinen nosturiteline ja karkaistusta alumiinista tehty etusermi ovat myös omaa valmistusta.)

ProVaruste kehittyy

Joulun alla valmistunut, historian ensimmäinen ProVaruste -päällerakenne asennettiin kiteeläisen Kuljetus V. Hirvonen Oy:n Mercedes-Benz Arocsiin.

- Olemme tyytyväisiä varustelun työnjälkeen ja kokonaisuudesta tuli onnistunut. Toki kehitämme rakenteita edelleen ja kuuntelemme tarkasti asiakaspalautetta. Tavoitteena on kuitenkin luoda mahdollisimman pitkälle vakioitu kokonaisuus, jolloin päästään sarjatuotannon laatuun ja järkeviin valmistusaikoihin sekä kilpailukykyiseen hintaan. Ja jossain vaiheessa tarkoituksena on laajentaa Pro Varuste -tarjontaa myös muihin kuljetus segmentteihin mutta vasta sitten kun tämä ensimmäinen tuote saatu kunnolla matkaan, sanoo ProTruck Joensuun Vesa Mäkkeli, joka vastaa Pro Varuste -projektista.

Kevyttä ja lujaa erikoisterästä

ProVaruste -puutavara-auton runkorakenne perustuu Strenx 700 -erikoisteräksestä valmistettuun LT-palkkiin ja rakennetta tukeviin välipalkkeihin. Runko kiinnitetään autoon kätevästi pulttaamalla ilman hitsaamista.

- Erikoisteräksinen runkorakenne on kevyt ja luja sillä kaikki osat ovat Strenx 700 terästä. Myös sisäpuolinen ja kiristyvä nosturiteline on omaa suunnitteluamme samoin kuin karkaistusta alumiinista tehty etusermi. Varustelun komponentit valmistetaan laadukkailla alihankkijoilla Polttoleikkaus Pääkkösellä ja Riitekillä. Kokoonpanohitsausta teemme Hammaslahdella ja autot varustellaan täällä Joensuussa missä on käytössä myös huipputasokas maalaamo, kertoilee Mäkkeli.

pro4.jpg(kuva: Hydrauliikan lauhdutin asennettiin suojaan etusermin taakse samoin kuin Kovin sermisäiliö.)

Toimiva hydrauliikka

ProTruck Joensuulla on vankka kokemus hydrauliikasta, mikä on tärkeä asia puutavara-auton päällerakenteita toteutettaessa.

- Olemme tehneet paljon töitä hydrauliikan optimoimiseksi. Tähän ensimmäiseen, väkevällä Kesla 2114Z -nosturilla varustettuun autoon tuli HAWE V60N 130 -säätötilavuuspumppu ja Bondioli Pavesin lauhdutin, koska Kuljetus. V. Hirvonen kuormaa todella paljon. Lauhdutin asennettiin suojaan etusermin taakse samoin kuin Kovin sermisäiliö, mihin asensimme varoventtiilin ylivirtauspiiriin jolloin vastapaineen kasvaessa järjestelmään ei tule vaurioita. Letkut ja liittimet ovat Parkerin laatua - myös putkitusten optimaaliseen vetoon on keskitytty huolella, toteaa Mäkkeli.  

Hydrauliikan lisäksi kaikissa varusteissa luotetaan laatuun.

- Käytämme varustelussa mahdollisimman paljon TAVOn ProTruck -komponentteja kuten työkalulaatikkoja ja työvaloja sekä kotimaisia TAV-vetolaitteita, luettelee Mäkkeli.

pro3.jpg(kuva: Rakenteissa on mietitty kuljettajan työskentelyn mukavuutta ja turvallisuutta. Jo ensimmäisen ProVaruste -paketin työnjälki on tasokasta.)

Kannattaa kysyä...

ProVaruste -päällerakenne on herättänyt jo paljon mielenkiintoa autoilijoiden keskuudessa.

- Seuraavaksi työn alle otetaan varusteluun Scania ja tarjouspyyntöjä on mukavasti vaikka ensimmäinen auto lähti vasta ajoon. Kehitämme jatkossa runkorakenteet ja muut komponentit eri automalleihin sopiviksi. Jos olet miettimässä uuden puutavara-auton varustelua kannattaa olla yhteydessä ja tutustua ratkaisuumme, kehoittaa Mäkkeli.   

pro1.jpg

(kuva: ProVaruste -päällerakenne on herättänyt jo paljon mielenkiintoa autoilijoiden keskuudessa.)

19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »