AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Custom PHEV - Vaihtoehto dieselille

29.11.2020 14:03

Transit_1.jpg

Ford Transit Custom PHEV on mielenkiintoinen sähköauto jossa polttomoottorin tehtävänä on toimia varavoimalana. Ajossa hybridi-uutuus kulkee mallikkaasti ja jopa pienin kustannuksin, kunhan ajoakussa on riittävästi ”seinästä” ladattua virtaa. 

(kuva yllä: Transit Custom PHEV ladattavassa hybridissä on 1 130 kg:n nettokantavuus ja muuttumaton 6,0 m3:n tavaratila. Vetokoukkua autoon ei saa laittaa. Ajo-akustolla on Fordin kahdeksan vuoden / 160 000 kilometrin takuu.)

Ford Transit Custom PHEV:n kehittyneessä ladattavassa hybridijärjestelmässä on keskeisessä asemassa 13,6 kWh:n akku, jota voidaan ladata polttomoottorin lisäksi myös sähköverkosta. Akkuvirran luvataan riittävän parhaimmillaan jopa 60 km matkaan. Käytännössä toimintamatka jää kuitenkin noin puoleen luvatusta.

Transit Custom PHEV eroaa täyssähköautosta siinä että sen moottoritilan uumeniin on sovitettu teholtaan 125 hv EcoBoost -bensiinimoottori. Kolmipyttyinen ja iskutilavuudeltaan litrainen moottori kasvattaa auton toimintamatkan parhaimmillaan yli 500 kilometriin. 

Omintakeinen toteutus

Fordin henkilöautomalleista poiketen polttomoottorilta ei ole suoraa yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan koneen pääasiallisena tehtävänä on tuottaa sähköä tavaratilan lattian alle sovitettuun akkupakettiin.  Eturenkaiden pyörittäminen tapahtuu 48V / 93 kW sähkömoottorin voimin.  Vastaava toimintaperiaate on tuttu vaikkapa laivoista ja sukellusveneistä joskin mittakaava on toinen.

Transit__2.jpg

(kuva: Ohjaamon ilmastointi ja lämmitetty tuulilasi kuuluvat kaikkien autojen vakiovarusteluun. Valinnaisvarusteena on saatavilla Fordin ääniohjattu SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jonka 8 tuuman kosketusvärinäyttöä voi käyttää pyyhkäisy- ja nipistyseleillä.)

Vetoa riittää

Mittaristossa on omat mittarit sekä akkuvirralle että polttoaineelle. Taltioidun sähkövirran riittoisuutta indikoidaan myös erillisellä ja hyvin ajan tasalla olevan kilometrinäytön avuin.

Kuljettaja voi valita neljästä eri EV-ajotilasta: EV Auto tarjoaa optimaalisen yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta. EV Now käyttää pääasiassa akkuenergiaa päästöttömään ajoon ja ottaa akustoa lataavan polttomoottorin käyttöön vasta, kun akkujen varaustaso saavuttaa vähimmäisrajan. EV Later ylläpitää akun kulloistakin varaustilaa myöhempää käyttöä varten käyttämällä pääasiassa akustoa lataavaa polttomoottoria ja jarruenergian talteenottoa. EV Charge hyödyntää polttomoottoria akun lataamiseen ja lataa akun täyteen seuraavaa tarvittavaa EV Now ‑ajoa varten.

Ajotilaa vaihtamalla auton käytös muuttuu huomattavasti. EV Now -ajotilassa voimalinja vastaa kaasupolkimelta annettuihin komentoihin täyssähköauton tavoin ripeästi ja viiveittä. Virran hiipuessa automatiikka kääntää ajotilan EV Charge -tilaan ja bensiinimoottori käynnistyy tuottamaan energiaa. Samalla auton käytös muuttuu havaittavasti laiskemmaksi sekä kaasuvaste etäisemmäksi. 

Transit__6.jpg(kuva: Latauspistoke on viety vasempaan etukulmaan. Auton mukana toimitetaan sekä verkkovirtalaturi että pikalataustolppaan sopiva johto.)

Koeajon perusteella Transit PHEV:n ajotilaksi kannattaakin valita useimmin EV Auto, missä automatiikka huolehtii akkuvirran riittoisuudesta. Mainittakoon että pysähdyksissä ollessa ja vaihdevipu P-asennossa auto ei reagoi välttämättä lainkaan kaasupolkimen komentoihin. Olipa ajotilana mikä tahansa edellä mainituista. Automatiikan ansiosta moottorin äänimaailma ja ns. perstuntuma poikkeavat totutusta. Kaasupolkimen pohjaan survominen nostaa toki koneen kierroksia, mutta vain automatiikan antamissa raameissa. 

Maantiellä ja taajamaliikenteessä Transit Custom PHEV:n ajokäytös on sujuvaa. Työmailla ja muutoin haastavissa olosuhteissa ajettaessa hybridi-Transitin kanssa pärjää pienen totuttelun jälkeen. 

Janoisten sankari

Ajoakuston latausajoiksi ilmoitetaan 10 Ampeerin pistokkeesta reilut neljä tuntia ja tehokkaampaa 2 AC -latauslaitetta käytettäessä vajaat kolme tuntia. Sähköenergiaa kerätään lisäksi jarrutusenergiaa talteenottamalla. Jarrutusenergian keruujärjestelmässä on kaksi tehokkuusaluetta: Drive- ja Low joiden valinta tapahtuu vaihdevivusta. Etenkin Drive-asenossa järjestelmä pelaa lähes raskaiden kuorma-autojen hydraulihidastimien tavoin.

Hybridi-Transitin yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutuslukemaksi ilmoitetaan vajaat 3 l/100 km, mikä olisi toteutuessaan kaikilla mittareilla mitattuna ennätyksellisen matala lukema hyötyajoneuvolle. Jos reitin varrelle ei satu sopivaa akkujen latausmahdollisuutta voi bensiininkulutus kasvaa jopa kolminkertaiseksi.

Koeajolle lähdettäessä ajotietokone arvioi täyteen ladatun ajoakun riittävän 29 km ajomatkaan. Jopa puolet valmistajan antamaa lukemaa pienempi toimintamatka vaikutti ajoakuston kapasiteettiin suhteutettuna myyntiesitteen lupauksia uskottavammalta. 

Muutaman kilometrin totuttelun jälkeen valitsin kojelaudan nappulasta EV Now -ajotilan eli vain akkujen varassa tehtävän ajon. Positiivisena seikkana mainittakoon että ajotietokoneen arvio piti täsmälleen paikkansa. Polttomoottori käynnistyi täsmälleen 29 km ajomatkan jälkeen.

EV Charge -ajotilassa polttomoottori lataa ajoakustoa varsin verkkaisesti, mikä on ymmärrettävää kun suurin osa virrasta käytetään ajamiseen. Nopeimmin lataus vaikuttaa sujuvan paikallaan oltaessa. Mutta silloin liikutaan joutokäyntiä koskevan asetuksen rajamailla. Akun lataus kannattaakin hoitaa mahdollisimman pitkälle verkkovirran voimin. Se on paitsi vähäpäästöistä myös merkittävästi edullisempaa, kuin bensiinimoottorilla. Akkuvirran loputtua auton polttoaineen kulutusmittari näyttää jo muutaman kilometrin ajon perästä reilun neljän litran keskikulutuslukemaa. Muutaman kymmenen ajokilometrin jälkeen jo liki kuutta litraa. 

Ford Transit Custom PHEV onkin parhaimmillaan taajamissa ja korkeintaan muutaman kymmenen kilometrin mittaisilla siirtymillä, missä ajoakun voi ladata valtion sähköverkosta. Monissa työtehtävissä pakettiauton päivittäiset ajomatkat jäävätkin verraten lyhyiksi jolloin uusi tekniikka puolustaa paikkaansa.

Ostaisinko?

Ford Transit Custom PHEV sijoittuu hyötyautomaailmassa omaan luokkaansa. Sillä on mahdollista ajaa pitkiä matkoja puhtaasti täyssähköautona ja ns. Range Extender -polttomoottori mahdollistaa sille tarvittaessa usean sadan kilometrin toimintamatkan.

Maahantuojan hinnastossa Transit Custom PHEV asemoituu odotetusti hintahaitarin ylimpään segmenttiin. Alkuvaiheessa mallia tarjotaan ainoastaan yhtenä koripituusvaihtoehtona eli L1H1. Varustelutasoja on kaksi: perustaso Trend ja ylellinen Limited. Ensin mainitun verollinen listahinta on vakiovarustein lähes 49 000 euroa. Varustelutason korottaminen nostaa hintapyynnin 52 700 euron paremmalle puolelle. Hintaero vastaaviin dieselmalleihin on pitkälle toistakymmentä tuhatta euroa. 

Työmaakäytössä bensiinimoottorin tähdittämän Transit Custom PHEV:n hankintaa voi perustella vaikkapa vihreillä arvoilla tai viehätyksellä uuteen tekniikkaan. Mikäli ne eivät tunnu omilta jutuilta kannattaa katseet yhä kääntää valmistajan erinomaisien dieselvaihtoehtojen suuntaan. 

Transit__8.jpg

22.01.2021 23:25KATSO TÄSTÄ 22.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
24.01.2021 14:11Nuorista osaajista kysyntää metsäteollisuudessa - alan kesätyöpaikkoja on tarjolla tuhansia tänäkin vuonna
24.01.2021 12:50RST-Steel: Kotimaista laatua kuorma-autojen ja työkoneiden varusteluun
24.01.2021 10:33Nisula Forest ja Toyota Gazoo Racing WRT:n yhteistyö jatkuu myös alkaneella kaudella 2021
23.01.2021 16:00Raskaan kaluston huollot ja varustelut kehittyy alan muuttuviin tarpeisiin
23.01.2021 11:00Päivitä metsäkoneen mittalaite-PC edullisesti vaatimusten mukaiseksi
22.01.2021 13:02Metsä Board suunnittelee taivekartogin tuotannon kasvattamista
22.01.2021 10:15Uusi hakkuulaite vaativiin kohteisiin - Komatsu C164
22.01.2021 7:44Nokian Renkaiden Suomen-tehtaalla solmittiin joustosopimus vuodelle 2021
21.01.2021 17:45HELLAlta uuden sukupolven LED-työvalot työkoneisiin ja kuljetuskalustoon

Siirry arkistoon »