Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:21079397 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

27.11.2020 9:45Reault Trucksilla huipputarjous Master pakettiautoistaLue lisää »27.11.2020 9:03Puun kuiva-aineiden kulutus ylti vuonna 2019 lähes 40 miljoonaan tonniinLue lisää »26.11.2020 16:55HCT-tutkimusten uusimpia tuloksiaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

27.11.2020 9:45Reault Trucksilla huipputarjous Master pakettiautoistaLue lisää »27.11.2020 9:03Puun kuiva-aineiden kulutus ylti vuonna 2019 lähes 40 miljoonaan tonniinLue lisää »26.11.2020 16:55HCT-tutkimusten uusimpia tuloksiaLue lisää »

Kuljetusliike L. Kulmala Oy: Alumiinivanteet vakuuttaneet vuosikymmenten käytössä

11.11.2020 13:30

hake12.jpg

Kuljetusliike L. Kulmala Oy Noormarkusta keskittyy hakkeen ja energiajakeiden kuljetukseen laajalla kalustolla. Alcoan alumiinivanteisiin on luotettu jo vuosikymmenten ajan ja nytkin kahdeksassa yhdistelmässä on joka pyörällä alumiinivanteet.

(kuva yllä: Kuljetusliike L. Kulmala Oy ajaa haketta ja energiajakeita kahdeksallä tyylikkäällä yhdistelmällä.)

Markku Paino osti kuljetusyrityksen vuonna 1980 puutavara-autoilija Leo Kulmalalta, joka oli perustanut sen 1956.

joh2.jpg

(kuva: Kuljetusliike L. Kulmalan historia juontaa aina 50-luvulle. Markku Painon ostettua yrityksen 1980 puuta ajettiin yhdellä yhdistelmällä.)

- Aloitin itse tukin ajon 70-luvulla traktorilla. Siihen aikaan uuden liikenneluvan hankkiminen vaati muiden alueen yrittäjien suostumuksen ja kun se ei onnistunut, tein yrityskaupat valmiista yrityksestä, mistä tuli samalla Suomen ensimmäinen yhden auton osakeyhtiö, muistelee Markku Paino.

joh1.jpg

(kuva: - Olemme aina pyrkineet optimoimaan kaluston maksimaalisen tuottavaksi ja uusia ratkaisuja lähdetään kokeilemaan ennakkoluulottomasti, sanoo kuljetusyrittäjä Johanna Paino.)

Haketta ja energiajakeita

Puuanjon rinnalle tuli hakkeenajo vuodesta 1985 eteenpäin ja tukkiautoilusta luovuttiin vuosituhannen vaihteessa, jonka jälkeen on panostettu hakkeen ja energiajakeiden ajoon - pitkään ajettiin paljon turvettakin mikä on nyt loppunut lähes kokonaan ja kierrätyspuolelta on haettu uutta tukijalkaa sen tilalle.

- Autoyhdistelmien lisäksi meillä on viisi Volvon pyöräkuormaajaa lastauskoneina sekä pari Hitachin kaivukonetta. Ostamme energiapuuta sekä pystyyn että pinoon lähialueilta. Nostamme kantoja energiakäyttöön ja ”nipsutamme” pellonreunojen vesakkoja energiapuuksi. Myyntinä toimitamme hevos-, sika-, ja lehmätiloille erilaisia kuivikeyhdistelmiä, eli kutteria, sahanpurua, turvetta juuri siinä suhteessa sekoittamalla kuin asiakas haluaa. Toimitamme myös kutteripaaleja kuivikkeiksi sekä laadukasta polttohaketta pientoimituksina. Välitämme kierrätyspuuta polttoon sekä seulottua kuorikatetta viherrakentajille, kertoo Johanna Paino, joka on yrittäjänä isänsä rinnalla:

- Ajan edelleen autoja aina kun ehdin sillä se on mukavaa hommaa mutta toimistotyöt vievät ikävä kyllä yhä enemmän aikaa. Yhteensä meillä on palveluksessa osaavia kuljettajia tusinan verran ja ruuhka-aikaan lisätyövoimaa.

Hakekuljetuksissa suurin asiakas on Metsä Group, jolle kuljetetaan haketta Merikarvian sahan ja Raumaan tehtaan välillä. Energiajakeita - kuten rakennusjätettä ja REFiä ajetaan laajasti koko Etelä-Suomen alueella.

- Vuodessa hakeautojen mittareihin tulee lähes 300.000 kilometriä joten liikkeellä ollaan ahkerasti, ilmoittaa Paino.

hake33.jpg

(kuva: Uusien mittojen mukaiset yhdistelmät ovat aiempaa pidempiä, mikä mahdollistaa täydet 76 tonnin kokonaispainot kevyemmälläkin materiaalilla. Kuvassa ollaan toimittamassa kuiviketta hevostalleille Porin raviradalla.)

Uusien mittojen mukaisia yhdistelmiä

Kaikki Kuljetus L. Kulmalan autot ovat Volvoja ja Scanioita; seitsemän ketjupurkavaa ja yksi koukkulaitevarusteilla.

- Hakekorit ja perävaunut ovat Laurellin valmistamia; Urjalassa tehdään laadukkaat ratkaisut ja kuunnellaan asiakkaan tarpeita. Yhdistelmät ovat 76-tonnisia ja uusimmat perävaunut entistä pidempiä, mikä takaa täydet kuormat kaikilla materiaaleilla. Pitkärunkoiset 5-akseliset vetoautot ovat käteviä kuoriketoimituksissa, joilla saadaan vietyä suuria kuormia paikkoihin joihin ei vaunun kanssa pääse, toteaa Paino.  

hake22.jpg

(kuva: Kevyet ja kestävät Alcoa alumiinivanteet ovat rullanneet Kuljetusliike L. Kulmalan yhdistelmissä jo parinkymmenen vuoden ajan.)

Keveys tärkeä asia

Kuljetus L. Kulmala on pyrkinyt aina optimoimaan kaluston maksimaalisen tuottavaksi ja uusia ratkaisuja lähdetään kokeilemaan ennakkoluulottomasti.

- Siitä se lähti aikanaan alumiinivanteidenkin käyttö, kun haettiin keveyden kautta lisää hyötykuormaa ja myös polttoaineen säästöä. Hakkeen ajossa jokainen yhdistelmän omapainossa säästetty kilo on kotiinpäin - vielä ei olla silti apukuskin penkkejä autoista riisutttu, naurahtaa Paino.

Alcoa alumiinivanteet ovat osoittautuneet kymmenien miljoonien kilometrien matkalla todella kestäviksi.

- Ne myös lämpenevät vähemmän mikä säästää rengaskuluissa. Teemme itse isän kanssa rengastyöt niin keveyitä vanteita on paljon mukavampi käsitellä. Ja kyllä helposti puhtaana pidettävät Alcoat tuo yhdistelmiin ti tenkin myös näyttävyyttä, lisää Paino.

hake42.jpg

(kuva: Kaikki Kuljetusliike L. Kulmalan ketjupurkavat perävaunut ja kuormakorit ovat Laurellin valmistamia.)

Vannepalvelu pelaa

Alcoa-vanteiden maahantuoja Milcoa Oy saa Johanna Painolta kiitosta oikein hyvästä asiakaspalvelusta: 

- Huttelan Erkki on vanneasioiden ammattilainen ja häneltä saa neuvoja oikeisiin valintoihin. Seuraamme tuotteiden kehitystä ja lähdemme yleensä ennakkoluulottomasti kokeilemaan uusia malleja. Alcoa -vanteita tulee meille uusien vaunujen ja autojen mukana valmiina mutta lisäksi ostamme niitä paljon jälkimarkkinoilta. Milcoalla on aina suuri jälleenmyyjiä palveleva varasto Raumalla, joten toimitukset pelaa vaikka saman päivän aikana kun ollaan tässä lähietäisyydellä.

hake52.jpg

(kuva: Kuljettaja Kari Vainio on ajanut Kuljetusliike L. Kulmalan yhdistelmiä 15 vuoden ajan: - Alcoa vanteet kestää ja ne on helppo pitää puhtaana.)

 

27.11.2020 9:45Reault Trucksilla huipputarjous Master pakettiautoista
27.11.2020 9:03Puun kuiva-aineiden kulutus ylti vuonna 2019 lähes 40 miljoonaan tonniin
26.11.2020 16:55HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia
26.11.2020 14:05Suomen Autoteknillinen Liitto ry:n vuoden 2020 jälkimarkkinabarometri - Haasteiden vuosi
26.11.2020 10:11Helsingin Vene 21 Båt -messut ajautui karille - näyttely jatkuu verkossa
26.11.2020 8:18Mustang Mach 1 Suomeen
25.11.2020 11:15"Simply the Best": MAN TGX - Vuoden kuorma-auto 2021
25.11.2020 9:15Pukkilan eritasoliittymä ja uusi Tuulissuontie avataan liikenteelle Turussa 26.11.
25.11.2020 9:00DAF tuo tuo uusia varustelupaketteja CF ja XF -sarjan autoihin
24.11.2020 16:20Suvanto Trucksin DAF-myyntiin Vesa Nurmi

Siirry arkistoon »