Hakkuukoneen kuljettajaa avustavalle järjestelmälle on kysyntää

24.10.2020 11.33

Tehokas_puuh_525-295.jpg

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä lisäinformaatiosta olisi eniten hyötyä hakkuukoneen kuljettajille työskentelyn aikana harvennuksilla sekä määritellä kuljettajan työtä avustavan järjestelmän ominaisuuksia. Tutkimus perustui 60 hakkuukoneen kuljettajan haastattelun tuloksiin.

Harvennuksessa metsän kasvu ohjataan laadultaan parhaisiin ja elinvoimaisimpiin puihin. Koneellinen harvennushakkuu on haastava työlaji, sillä hakkuukoneen kuljettajan saama informaatio puustosta hakkuun aikana on usein vajaata ja epätarkkaa. Kuljettaja havainnoi puustoa vain yhdestä suunnasta koneen ohjaamosta. Näin ollen kaikki erilaiset tekniset apukeinot tuottaa kuljettajalle lisäinformaatiota päätöksenteon tueksi ovat tervetulleita.

Tutkimuksen keskeisinä havaintoina oli, että yksittäisten puiden jättämisen tai poistamisen havainnollistamisen sijaan kuljettajille tärkeämpää informaatiota olisi tarkka tieto yksittäisten puiden laadusta ja puuston harvennusvoimakkuudesta. Näiden tietojen pohjalta kuljettaja voisi tehdä lopulliset puuvalinnat suhteessa ympäröivään puustoon ja korjuuolosuhteisiin sekä säätää harvennusvoimakkuuden tavoitteen mukaiseksi. Kuljettajista lähes 90 % käyttäisi sovellusta, jolla voisi seurata harvennusvoimakkuutta.

Nykytekniikalla riittävän tarkan ja kustannustehokkaan laatutiedon tuottaminen yksittäisistä puista on haasteellista vielä lähitulevaisuudessa, mutta harvennusvoimakkuuden seuranta on mahdollista. Haastatellut kuljettajat arvioivat, että puuvalintaa avustavalla järjestelmällä olisi lähinnä positiivisia vaikutuksia hakkuutyöhön: järjestelmä nostaisi korjuutyön laatua ja tuottavuutta sekä auttaisi työssäjaksamisessa.

Tutkimus toteutettiin Stora Enso Metsän toimeksiannosta yhteistyössä Metsätehon ja Itä-Suomen yliopiston kanssa.

 tiedote 18/2020

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »