Ari Junttila Ky teki onnistuneen hakkuripäivityksen

09.10.2020 16.40

bruks12.jpg

Ari Junttila Ky urakoi haketta Kymenlaakson ja eteläisen Suomen alueella. Kesäkuussa 2020 käyttöön otettiin uusi järeä Bruks 1006 ST hakkuri, millä toiminta tehostuu entisestään.

(kuva yllä: Ari Junttila Ky päivitty autohakkurin uuteen Bruks 1006 ST -malliin, mikä asennettin edellisen hakkurin alustana toimineen Volvo FMX:n päälle yhdessä Kesla 2010 nosturin kanssa.)

Ari Junttila Ky:n pääyhteistyökumppanit ovat Metsä Group ja Versowood.

- Suurin osa hakkeesta toimitetaan tällä hetkellä Lahti Energialle. Meillä on itsellä yksi puoliperävaunullinen hakeauto ja lisäksi ajossa aliurakoitsijoiden kalustoa. Teemme kesän aikana hakettavarmuusvarastoihin terminaaleihin Kouvolassa ja Heinolassa mutta muuten liikutaan paljon metsässä. Suurin osa haketettavasta materiaalista on latvusmassaa mutta toki välillä tehdään pyöreääkin puuta. Vuodessa haketta syntyy yhdellä hakkurilla noin 100 - 120 000 irtomottia, laskeskelee Ari Junttila.

bruks2.jpg

(kuva: Ari Junttila (oik.) ja hakkurin myynyt Sawcenter Oy:n Joakim Lund perehtyivät uuden Bruks 1006 ST -hakkurin tekniikkaan ja käyttöominaisuuksiin kesäkuun alkupuolella Kouvolassa.)

Puutavara-autoilijasta hakkuriyrittäjäksi

Kymmenisen vuotta Kouvolassa asunut Junttila on kotoisin Sodankylästä.

- Meillä oli aikanaan veljesten kanssa puutavara-autoyritys ja parhaimmillaan yhdistelmiä oli ajossa kahdeksan. Sen jälkeen työskentelin puoli vuosikymmentä metsäkoneenkuljettajana kunnes muutin etelään ja menin autohakkurin kuskiksi. Kahdeksan vuotta sitten perustin oman yrityksen ja hankin Tana/Heinola autohakkurin. Sillä tehtiin pitkään haketta hyvällä menestyksellä; vaihdoin alusta-autoksi tämän Volvon FMX:n kolmisen vuotta sitten ja nosturin päivitin uuteen Keslaan puolitoista vuotta sitten. Kun hakkurin päivitys tuli ajankohtaiseksi päädyin investoinnissa uuteen Bruks 1006 ST -malliin, mikä asennettin Volvon päälle Bruksin tehtaalla Ruotsissa toukokuussa, samoin kuin käytetty nosturi, kertoilee Junttila.

bruks7.jpg

(kuva: Bruksissa on todella kätevä hydraulisesti taittuva työtaso, mistä pääsee rummulle tekemään teränvaihdot ym. selkä suorana.)

Vaihtohakkuri ratkaisi osaltaan kaupanteossa

Bruksin valintaan vaikutti sen järkevän yksinkertainen rakenne ja tehokkaan tuntuinen kokonaisuus.

- Kävin viime vuoden lopulla Ruotsissa Bruksin demotapahtumassa missä pääsi seuraamaan eri malleja työssä. Koneet ja yrityksen toiminta vakuuttivat joten aloin tekemään kauppaa Sawcenterin Joakim Lundin kanssa, mistä olen aiemmin ostanut jonkin verran teriä. Kaupan syntymiseen vaikutti myös se että Sawcenter otti vaihdossa käytetyn hakkurini, toteaa Junttila. 

bruks3.jpg

(kuva: Ympäripyörivä ja auton rungon suuntaisesti siirtyvä rakenne mahdollistaa hakettamisen molemmilta puolilta. Hakkurin kyljessä olevaan laatikkoon on sijoitettu +1000 litrainen polttoainesäiliö, 400 litran hydrauliöljysäiliö ja venttiililohkot ym. sijaitsevat niiden päällä helposti huollettavissa.)

Tehdasvalmista laatua päällerakentamisessa

Uusi Bruks asennettiin ympäripyöriväksi ja eteen-taakse siirtyväksi Volvon päälle. Pyörivä ja siirtyvä rakenne mahdollistaa syöttämisen koneen molemmilta puolilta sekä paremman ulottumisen hakeautoon vaikeissa maastoissa.

- Bruksilla tehtiin hyvää työtä päällerakentamisessa. Kokonaisuudesta tuli oikein onnistunut ja siinä on paljon päivittäistä työskentelyä helpottavia rakenneratkaisuja, kehuu Junttila. 

Käyttökoulutus antoi paljon oppia

Käyttökoulutus tapahtui Kouvolassa Sawcenterin toimesta kesäkuun alkupuolella ja mukana oli myös pitkän linjan Bruks-urakoitsija Flisap Oy:n Ari Lehtovirta.

- Jokke ja Ari perehdyttivät minut sekä kuljettaja Jari Merisen Bruksin ominaisuuksiin. Jo ensimmäiset kouralliset näyttivät että Bruks on räyhä hakkuri ja kapasiteetti on kovalla tasolla. Nosturimiehen pitääkin olla hereillä että ehtii syöttää puuta tarpeeksi nopeaan. Myös Bruksin ohjausjärjestelmä ansaitsee kehut - se on monipuolinen mutta silti selkeä ja nopea oppia, sanoo Junttila. 

bruks4.jpg

(kuva: Syöttöpöytä on suuri ja rullat aggressiiviset. Pöytä nousee pystyyn kuljetusasentoon ja sen saa myös nostettua rummun yli jolloin mm. vastaterien vaihto on helppoa. Syöttörullat ja niiden taskust on kätevä puhdistaa nostamalla pöytä pystyyn ja pyörittämällä rullia.)

Edistyksellinen suuren kapasiteetin hakkuri

Bruks1006 ST on valmistajan malliston suurin malli ja se on varustettu Volvo Pentan 768 hevosvoimaisella omalla moottorilla - vaihtoehtoisesti hakkuri voidaan rakentaa autosta voimansa ottavaksi. Järeässä halkaisijaltaan 1000 mm rummussa on neljä 62 cm pitkää terää mikä oikean seulavalinnan kanssa takaa laadukkaan halutun kokoisen hakkeen. 

- Terän, painimen tai kampaseulan vaihto on erittäin helppoa koska Bruksissa on todella kätevä hydraulisesti taittuva työtaso. Nyt teränvaihto on turvallista ja todella käyttäjäystävällistä kun saa työskennellä selkä suorana, sanoo Ari Junttila.

Syöttöaukko on 1200 mm leveä ja suuri leveä syöttöpöytä yhdessä erittäin aggressiivisten rullien kanssa mahdollistaa puun syöttämisen suurella kapasiteetilla. 

- Syöttöpöytä nousee pystyyn kuljetusasentoon ja sen saa myös nostettua rummun yli jolloin mm. vastaterien vaihto on helppoa. Syöttörullat ja niiden taskut on kätevä puhdistaa nostamalla pöytä pystyyn ja pyörittämällä rullia. Vastaterähylly on varustettu murtopulteilla ja jos hakkuriin menee rautaa tai muuta, vastaterähylly tippuu alas ja estää isomman vahingon syntymisen, Joakin Lund opastaa.

Rummun taskut heittää hakkeen kampaseulan läpi ja heitin kiihdyttää hakkeen vauhtia; energiaystävällinen ratkaisu säästää polttoainetta eikä liikkuvia osia tarvita paljon. 

- Pitkä haketorvi säätyy ylös-alas joten sillä pystyy täyttämään pitkää autoa tai hakettamaan vaikka matalan varaston oven alta sisään. Heittimen hydrostaattiohjaus on muuttuvatuottoinen joten heittimen kierrokset pysyy aina samana vaikka hakkurin moottorin kierrokset laskevat. Heittimen nopeus on säädettävissä mikä helpottaaa hakettamista eri tilanteissa, kertoo Lund. 

bruks6.jpg

(kuva: Rummun kotelon kansi nousee yli hydraulisesti myös silloin kun moottoria ei käytetä - kuten monet muutkin hakkurin toiminnot.)

 

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »