AMMATTILEHTI KOEAJAA: Fiat Talento 2.0 L2H1(6 m3) EcoJet 145 & Fiat Ducato L4H2 (15 m3) EcoJet 140 - Autot ja palvelut paranee

07.10.2020 10.30

fiat2.jpg

Hiljattain maahantuojaa vaihtaneen Fiatin leirissä on nyt tekemisen meininki ja asiat etenevät iso vaihde silmässä. Uutta on tarjolla myös valmistajan puolelta, sillä Fiat Professional -hyötyautojen moottorit täyttävät nyt WLTP päästötason vaatimukset. Sen myötä suosikkimallit Ducato ja Talento saivat uutta rautaa uumeniinsa.

(kuva yllä: Fiat Talento on italialaisvalmistajan vastaus pakettiautojen tonniluokkaan. Talenton konehuoneessa on nyt täysin uusi, tilavuudeltaan kaksilitrainen ja parhaalta teholtaan 145 hv (350 Nm) EcoJet -dieselvoimanlähde. Suomessa tarjolla on myös 120 hv (320 Nm) ja 170 hv (380 Nm) vaihtoehdot.)

Viime vuoden syksyllä voimaan astunut ajoneuvojen päästöjen WLTP -mittaustapa aiheutti melkoisen myllerryksen autovalmistajien suunnalla. Fiat Professional hyötyautojen mallistossa asiat etenivät positiiviseen suuntaan. Merkittävin uudistus tehtiin tonniluokkaan asemoituvan Talenton voimalinjaan missä 1,6 litran moottorit saivat väistyä uusien 2-litraisten tieltä. Ducatoon päästöpäivitys toi urea ruiskutuksen sekä uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Syksyllä Ducato-mallisto täydentyy Suomessa täysin uudella 9-lovisella automaattivaihteistolla. 

Maahantuonti uusiksi - valikoima laajenee

Vuoden vaihteen tienoilla Fiat henkilöautojen ja Fiat Professional hyötyautojen maahantuonti siirtyi yhdessä Alfa Romeon ja Jeepin kanssa Mitsubishin ja Kian maahantuojana tunnetulle Bergé Auto Nordics Oy:lle. Samalla Fiat-maahantuojan nimi vaihtui FCA Finland Oy:stä Italmotor Finland Oy:ksi. 

Uuden maahantuontiorganisaation myötä Fiatin tulevaisuus näyttää nyt oikein valoisalle. Muutos näkyy myös jälleenmyynti- ja huoltoverkoston puolella, mitä kasvatetaan määrätietoisesti koko Suomen alueella. 

Fiatin hyötyautopuolella mallivaihtoehtojen määrät kasvavat ja malliston hinnoittelua on tarkastettu usean mallivaihtoehdon kohdalta kilpailukykyisempään suuntaan, toki korotuksiakin on tehty. Vuonna 2020 Fiat Professionalin mallisto rakentuu neljän peruskiven: Fiorinon, Doblón, Talenton ja Ducaton varaan. Näistä etenkin kahdella viimeksi mainituilla on asiallinen asiakaspohja Suomessa.

fiat3.jpg

(kuva: Sisusta on nyt kaksivärisen sijasta yksivärinen ja tumman puhuva. Kosketusnäyttö on 7-tuumainen ja ymmärtää suomen kieltä.)

Talenton uusi moottori ja kehittynyt ajotuntuma

Nyt koeajettava ja tekniikaltaan päivittynyt Talento pohjautuu Nissan NV 300:n tavoin Renault Traficiin. Pesäero sisaruksiin tehdään keulan muotoilulla ja omilla tunnuksilla. Eroavaisuuksia on myös vakio- ja valinnaisvarusteissa. Esimerkiksi automaattivaihteistoa tai LED -ajovaloja ei ole Talentoon tarjolla. Maa- ja merkkikohtaisia eroja on myös takuuehdoissa ja korivaihtoehdoissa. Talento sisarmalleineen, joihin olisi tuoreimman tiedon mukaan liittymässä täysin uutena valmistajana myös Mitsubishi, valmistetaan Ranskassa, korkeasta laadustaan tunnetussa Sandouvillen tehtaassa.

Talenton konehuoneessa on nyt täysin uusi, tilavuudeltaan kaksilitrainen ja parhaalta teholtaan 145 hv (350 Nm) EcoJet -dieselvoimanlähde. Suomessa tarjolla on myös 120 hv (320 Nm) ja 170 hv (380 Nm) vaihtoehdot. Kaikissa konevaihtoehdoissa on nyt kaksoisahtimien asemesta  muuttuvasiipiset ahtimet. Sen ja kasvaneen iskutilavuuden myötä moottorien luonne muuttui melkoisesti edukseen; paras vääntömomenttialue saavutetaan nyt aikaisempaa matalammalla kierroslukualu- eella. Sen myötä Talentosta tuli entistäkin leppoisampi ajettava. Ainoana vaihtoehtona tarjottava 6-vaihteinen manuaalivaihteisto pelaa käytössä takertelematta.

fiat4.jpg

(kuva: Väliseinässä olevs pitkän tavaran luukku on vakiovaruste. Sen avaamalla saadaan rajatulle alueelle jopa 80 cm lisää pituutta lattiatasoon.)

Uudistunut Talenton vaikuttaa kehittyneen oikeaan suuntaan. Ohjaustuntuma on asiallinen, samoin jousitusmukavuus. Moottoripäivityksen myötä ohjaamo vaikuttaa myös entistä hiljaisemmalta. Vaikka teholukemat ovat 145 heppaisessa koneessa entisellään on kyyti entistä jouheampaa. Ja tarvittaessa myös ripeämpää. Taajamanopeuksilla pärjää pitkälle pelkän kolmosvaihteen turvin. Kuutosvaihdetta ajotietokone kyselee pesään vasta korkeammilla maantienopeuksilla.

Moottorin litratilavuuden kasvattamisesta huolimatta Talenton EcoJet voimanlähdevalikoiman kerrrotaan yltävän jopa 11 prosenttia aikaisempaa parempaan polttoainetalouteen. Käytännössä puhutaan reilusta puolesta litrasta, mitä voi pitää nykymoottorien matalilla kulutuslukemilla isona asiana. Lupausta tukee  kevyesti kuormattuna, sekalaisella ajotavalla saavutettu 7,6 litran keskikulutuslukema. Se on kova lukema uusilla moottoritienopeuksilla.

Tehomyllyn lisäksi Suomi-uutta on L1H1 (5,2 m3) koripituus ja hätäjarrutusavustin, joka on vakiona kaikissa malleissa.

fiat1.jpg

(kuva: Fiat Professional Ducato on työkalu monipuolisiin kuljetustarpeisiin. Kuormatilavaihtoehtoja löytyy 8-kuutiometristä aina 17-kuutiometriin saakka.)

Ducato vain paranee...

Fiat valmistaa Ducatoa Sevel- yhteistyössä PSA-yhtymän kanssa Talentosta poiketen Fiat-vetoisesti. Sen johdosta valmistaja on antanut itselleen tiettyjä vapauksia. Esimerkiksi täysin uusi ZF:n valmistama yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto tulee aluksi tarjolle vain Ducatoon. Automaatti esiteltiin jo viime vuoden puolella, mutta suurin osa menee asuntoautoalustoihin, joissa Fiat on markkinajohtaja Euroopassa. Tavara-autot saadaan maahan syksyksi.

Pakon sanelema WLTP -päästötaso saavutettiin moottoripäivityksellä. Dieselit ovat entiseen tapaan 2,3 litraisia ja maakaasuvaihtoehdot 3 litraisia. Ahtimet ovat Talenton tavoin muuttuvalla siipigeometrialla. 

Tehovaihtoehtoja on neljä välillä 120-180 hv. Suomen mallisto käsittää tässä vaiheessa ainoastaan 140 heppaiset, mutta automaatin myötä mallistoon tuodaan runsain mitoin lisää tehovaihtoehtoja, koripituuksia ja korkeuksia. Lyhyin on 8-kuutioinen L1H1 ja pisin 17-kuutioinen L4H3:n. 

Ducaton ohjaamon vakiovarustelu runsas ja sisältää Suomessa kaiken tarpeellisen, kuten runsaat säilytystilat ja 5-tuumaisella kosketusnäytöllä varustetun audiolaitteen. Talenton tavoin myös Ducaton valinnaisvarusteet on niputettu tiiviiksi kokonaisuudeksi houkuttelevasti hinnoiteltuun varustepakettiin, joka sisältää vetokoukun ohella peruutuskameran sekä tukun muita herkkuja.

fiat5.jpg

(kuva: Ducatossa istuinmukavuus ja tilat ovat hyvällä tasolla. Varsinaiset päivitystoiveet kohdistuvat lähinnä ohjauspyörän säätövaroihin ja lämmityslaitteen säätimiin.)

Rahalle vastinetta?

Sekä Fiat Ducaton että Talenton hinnat alkaen mallit on hinnoiteltu houkuttelevasti. Verolliset pyyntihinnat alkavat Talenton hieman alta ja Ducaton vastaavasti hieman yli 30 000 eurosta. 

Konetehon lisäys maksaa nyt mallista ja teholuokasta riippuen 2- 3 000 euroa. Talentossa koripituuden kasvattaminen tarkoittaa 1 000 euron hintalisää. Ducatossa kuormatilan kasvattaminen kustantaa mallista riippuen 2000 - 3000 euroa. Koeajetussa L2H1 korisessa Talentossa on tehokkainta konetta lukuun ottamatta lähes kaikki Suomessa saatavilla oleva. Myös kuormatilan verhous. Sen verollinen pyyntihinta on liki 39 000 euroa. 

Koeajettu L4H2 korinen Ducato tarjoaa käytännöllisen 15 kuutiometrin kuormatilan. Sen pyyntihinta on Talenton kaltaisin varustein noin 47 000 euroa. 

Fiat Professional myöntää hyötyajoneuvoille kolmen vuoden / 100 000 km takuun, millä ei ylletä markkinoiden kärkikahinoihin, mutta lyödään ainakin peistä saksalaisiin kilpalijoihin.

Kokonaisuutena Fiatin uudet tavara-autoluokan syömähampaat: Talento ja Ducato ovat positiivisia jälleennäkemisiä. Päivitysten ja kasvaneen mallivalikoiman sekä kattavan vakiovarustelun ansiosta Fiat Professional hyötyautot nousevat entistä parempiin asemiin kilpailussa luokan markkinaosuuksista.

 
26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »